Hej på er. Har funderat en del över vår friggebod som står kanske en meter ifrån tomtgränsen. Vätter mot en granne men där är idag bara skog. Vi köpte huset för ett par år sedan.
Jag Tror att friggeboden ska ha byggts samtida med huvudbyggnaden men hittar inga bevis direkt.
Grannen är ju till åren och kanske bor de inte kvar så där jättelänge till. Tänker att man kanske skulle fått till ett skrivet godkännande, men samtidigt kanske man inte ska väcka björnen.
Kan det finnas ett bygglov sen urminnes som jag har chans att hitta för att luta mig mot om nästa granne skulle komma och peka på avståndet?
Jag Tror att friggeboden ska ha byggts samtida med huvudbyggnaden men hittar inga bevis direkt.
Grannen är ju till åren och kanske bor de inte kvar så där jättelänge till. Tänker att man kanske skulle fått till ett skrivet godkännande, men samtidigt kanske man inte ska väcka björnen.
Kan det finnas ett bygglov sen urminnes som jag har chans att hitta för att luta mig mot om nästa granne skulle komma och peka på avståndet?
Vilket årtal gäller det här? Friggebodsreglerna trädde i kraft för 10 kvm 1980. 2008 ökades arean till 15 kvm. Så allt äldre eller större än det är inte en friggebod.T timmerhuset_78 skrev:Hej på er. Har funderat en del över vår friggebod som står kanske en meter ifrån tomtgränsen. Vätter mot en granne men där är idag bara skog. Vi köpte huset för ett par år sedan.
Redigerat:
Prata du med grannen.
Antingen går det bra eller så gör det inte det. Går det bra, problemet löst.
Är grannen negativ så kan du säga att du ska göra iordning en grund innan du flyttar på den men det kan ju dra ut på tiden som man vet... Och då kanske du har en ny granne att fråga? Som kan säga okej eller nej.
Antingen går det bra eller så gör det inte det. Går det bra, problemet löst.
Är grannen negativ så kan du säga att du ska göra iordning en grund innan du flyttar på den men det kan ju dra ut på tiden som man vet... Och då kanske du har en ny granne att fråga? Som kan säga okej eller nej.
Inte behöver man flytta på en gammal friggebod som står närmare gränsen till grannen än 4,5 m. Det faktum att den står där och att grannen inte lyft ett finger för att få bort den visar ju att det finns ett medgivande. (Om det ens är en friggebod som TS har...)
I see! Ja motsägelsefullt mot mitt användarnamn är det faktiskt byggt 68. Så om det är byggt då så handlar det om en annan komplementbyggnad?Claes Sörmland skrev:
Den är 10m².
Ska försöka lista ut om den verkligen är byggd då. Är byggd med samma slags fasadtimmer som huvudbyggnaden, även om det inte betyder att det är byggt samtidigt.
Ja,
hittade detta på Boverket nu.
hittade detta på Boverket nu.
Äldre regler om storlek och antal
Undantaget att uppföra friggebodar infördes i plan- och bygglagstiftningen den 1 jan år 1980. Då fick det uppföras högst två komplementbyggnader med en sammanlagd area på 10 m2 byggnadsarea utan bygglov. Detta gällde fram till 1 jan 2008, då storleken utökades till 15 m2 byggnadsarea per tomt och kravet på högst 2 byggnader togs bort och det är dessa regler som gäller än i dag. Om en friggebod har uppförts efter 1980 ska dess area räknas in i den totala arean på 15 m2 som gäller i dag. Om det finns en eller flera komplementbyggnader som är uppförda före 1 jan 1980 på tomten räknas deras area inte in i den sammanlagda arean på 15 kvadratmeter. Detta på grund av att reglerna om friggebodar då inte fanns. (jfr prop. 1978/79:111 bil. 12 sid. 93, prop. 2006/07:122 sid. 71-72 och jfr prop.2013/14:127 sid.75)
Japp då är det inte en friggebod utan en komplementbyggnad. Notera att plan- och bygglagen (PBL) från 1987 heller inte fanns 1968 så byggdes boden då och fastigheten då inte låg inom en stadsplan så var byggandet ofta rätt fritt. (Det fanns också andra typer av planer med olika förfarande för lov för att bygga, det som gällde var byggnadsstadgan från 1959.)T timmerhuset_78 skrev:I see! Ja motsägelsefullt mot mitt användarnamn är det faktiskt byggt 68. Så om det är byggt då så handlar det om en annan komplementbyggnad?
Den är 10m².
Ska försöka lista ut om den verkligen är byggd då. Är byggd med samma slags fasadtimmer som huvudbyggnaden, även om det inte betyder att det är byggt samtidigt.
Vill du se om boden fanns 1960 och 1975 så har Lantmäteriet historiska flygfoton över hela landet online: https://kso.etjanster.lantmateriet.se/
Välj Historiska Ortofoton med respektive årtal:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack! Ja på från ca 75 kan jag se något som bör vara huset. Byggnaden finns med på fastighetskartan och jämfört med flygfotot ser det ut att vara på plats.
...och att det finns med på fastighetskartan... Det lär väl vara positivt eller vad kommer de uppgifterna från?
...och att det finns med på fastighetskartan... Det lär väl vara positivt eller vad kommer de uppgifterna från?
Lantmäteriets fastighetskarta är deras försök att utifrån flygfoton och andra uppgifter sammanställa en så komplett karta över Sverige som möjligt. Den har ingen juridisk betydelse utan är bara deras försök till ögonblicksbild. De har algoritmer som identifierar byggnadskroppar från fotona och automatiskt ritar in dem i kartan. Den ändras kontinuerligt.T timmerhuset_78 skrev:
Aha ! Men säg då att flygfotot från 75 visar att byggnaden stod där redan då. Skulle det ändå finnas risk att en granne skulle kunna säga ajabaja, flytta stugan 4 meter till? Förhoppningsvis inte då om det nu inte ens är en friggebod...Claes Sörmland skrev:
Lantmäteriets fastighetskarta är deras försök att utifrån flygfoton och andra uppgifter sammanställa en så komplett karta över Sverige som möjligt. Den har ingen juridisk betydelse utan är bara deras försök till ögonblicksbild. De har algoritmer som identifierar byggnadskroppar från fotona och automatiskt ritar in dem i kartan. Den ändras kontinuerligt.
Bästa svaret
Nej, det är en gammal byggnad. Jag menar att du kan utgå från att den har bygglov eller uppfördes lagligt när det begav sig. Kontakta kommunen för att få ut alla bygghandlingar som gäller din fastighet.T timmerhuset_78 skrev:
Det andra alternativet är att den byggdes utan lov enligt den lagstiftning som gällde vid byggnadstillfället. Men det är så länge sedan att du aldrig kan krävas riva den, den står där den står tills du river den.
Skönt att få lite kött på näsan! Även om det kommer från en total främling för mig så ger det lite ro!
Tack ska du ha!
Tack ska du ha!
Ja jag som nybörjare är ju glad för alla hemmasnickare med flera som är villig att dela med sig av sina erfarenheter. Bra och dåliga.
Nån gång hoppas jag också kunna komma med bra tips och inte bara med frågor!
Nån gång hoppas jag också kunna komma med bra tips och inte bara med frågor!
Klicka här för att svara