Vi är nära inlämnadet av bygglovet och vi bygger nära maximalt tillåten yta.

Hur räknas byggytan?

Om vi räknar grundens mått som är lika källar murarnas mått så kommer vi klara oss under maximalt tillåtna yta.

Men ska man räkna på fasadens mått så ser det sämre ut. Fasaden sticker ut 64 mm utanför grundmuren. Huset är (kommer att bli) 8x14 m och dessa 64 mm gör att ytan i "fasad höjd" ökar med 2,8 m2.

Har tagit hjälp av en byggingenjör för hållfasthetsmässigt dimensionerande och ritar resten själv, mycket att sätta sig in i men kul.

Byggytan är boytan plus ca 13-15%

Som jag förstått det så skall fasaden räkna in, dock inte utkjutande delar som lockpanel.

Däremot så har jag uppfattat det som att bygglovsritningen behöver inte vara av "konstruktionskvalitet". Dvs om man när man gör konstruktionsritningarna råkar öka väggtjockleken några 10 tals millimeter så hamnar det bara på relationsritningarna som lämnas in vid slutet av bygget.

Exakt var gränsen går för sådana byggfel innan man får problem kanske man bör kontrollera med någon som har erfarenhet.

Som vanligt är det väl upp till nitiskheten hos handläggare och kontrollinstanser :)

Jag antar att det är byggarean du undrar över, för det är den som i de flesta fall är begränsande för storleken på det planerade nybygget. Byggarean räknas från ytterväggarnas utsidor och utgör den area av tomtmarken som huset disponerar. Det spelar alltså ingen roll hur tjocka innerväggarna eller ytterväggarna är. Observera att det inte är husgrundens storlek som mäts utan trähusöverbyggnaden, som oftast sticker ut några centimeter utanför grunden. Men entrétrappan och liknande räknas inte med. Inte heller en eventuell friggebod om högst 10 kvm, eller ett med huset sammanbyggt skärmtak över uteplats på max 12 kvm. I bästa fall (ofta om det är en gammal detaljplan) kan du överstiga maximerad byggarea med cirka 10 %. Det kallas för "mindre avvikelse från detaljplan" och kan godkännas efter att berörda grannar tillfrågats.

Här finns en bra länk om byggnadsarea etc (jag antar det är samma i alla kommuner):

Värmdö kommun

Enligt definitionerna i länken ovan verkar det som om ert bygge blir för stort. Men, jag undrar om det i praktiken spelar någon roll.

Tänk på att utskjutande balkonger räknas in i byggarean, samt även tak över verandor och förstukvistar.

Vissa kommuner kan godta en "felräkning" med 10%, men det beror mkt på handläggarens humör ;-)

// Snäckan

• Gilla
Peeteer
  • Laddar…
B
Om lock i lockpanel inte räknas, då gör inte knutbrädor det heller?

Jag jagar mm...

• Gilla
Gismo1976
  • Laddar…
B
För en friggebod ska tilläggas...

"Fasaden sticker ut 64 mm utanför grundmuren." Takutsprånget är det som normalt räknas. Om taket sticker ut 49 cm utanför grundmuren så räknas inte dess utsprång alls. Däremot om det överstiger 50 cm så räknas hela utsprånget som byggyta.

B
Jo, men det är jag med på, men exakt vad ska tas med vid lockpanel?

Byggarean är väl (?) byggnadens 'footprint' om du ser den uppifrån ?

B
Jo, men någonstans står det att listverk, tex lock på panel ej räknas med. Stämmer det? Eller så räknar jag bort för de 22x80mm som är 5 st/m runt.

Tror att det är en subjektiv bedömningsfråga.
Har du stående panel 145x22 med kubbläkt 45x22 så bortser du från kubbläkten.
Men har du en panel med underbräda 70x22 och en ytterbräda 145x22 så får du nog räkna till ytterbrädan.
En sak som verkar klar är dock att takskägg som sticker ut mer än 500 mm skall räknas in i byggytan, upp till 500 mm gör det inte.

B
i mitt fall är det lockpanel med 120/120 alternativt 120 i botten o 95 lock. det har ju en avsevärd skillnad.

sen utsprånget är 500mm utan från panelen, inte sant? det är dock inte lika kritiskt, det kanske det tom blir mindre för att det sak se bra ut.

men just locken, alternativt är ju Z-panel, men då skiljer det sig från boningshuset, vilket är lite synd.

vill ju få väggen så tunn som möjligt med 95mm isolering.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.