Byggahus.se
Hej Skulle behöva lite hjälp hoppas det är okej att jag lånar tråden? Verkar som att det finns en del kompetens i svaren här som kanske kan hjälpa till:)
Vi har byggt ett prefab hus (Hjältevadshus Spira 175 med oinredd övervåning) nu har vi inrett övervåningen och skulle göra OVK besiktning för att få slutbesked även på övervåningen. Sotaren (besiktningsmannen för OVKn) säger att det är krav på en ventilationsritning för att kunna göra injusteringen av vår frånluftsvärmepump Nibe 730. Vad man har läst här verkar det enkelt men jag skulle behöva lite hjälp. Jag har gjort ett försök i bilden som jag bifogar. Vad saknas och vad behöver jag lägga till?
 
Hej!
Boverkets regler anger att ventilationssluftflödet ska vara minst 0,35 l/s m2 där människor vistas.
Spaltventiler med tilluft (uteluft) ska därför finnas i sovrum, 14,5 m2 betyder ca 5 l/s. Flödet ska anges på ritning.
Toalett med dusch ska ha minst 15 l/s i frånluftflöde. Eftersom luften strömmar via allrummet behövs egentligen inga spaltventiler där. Jag skulle nog sätta en friskluftsventil (3 l/s) även i förrådet? mellan trappen och badrummet. Eftersom man vill ha ett litet undertryck mht till fukt bör därför luftflödet från badrummet vara 20 l/s.
Tänk på att använda ventilerade trösklar på innerdörrarna.

MVH/Pär
 
Biffen87 Biffen87 skrev:
De ja klagar på e att de ska va så jädra komplicerat, dyrt å hemlighetsmakeri å man får inga svar när man ringer kommunen. E redan uppe i 65k för 40 kvm i bara papper å då har ja inte avikt från detaljplanen å huset e ritat själv så arkitekten har bara fått skiss med mått, sen tillkommer attefalls avgiften va den nu blir. Sen skulle de inte förvåna mej om dom kräver ja ska ha färdigställandeskydd (risken e ju stor ja sätter mej själv i konkurs, då jag själv ska bygga det). Sen kan dom säkert komma med annat trams som ska kompletteras. De e inte raketforskning å bygga ett hälsosamt å säkert hus. Men kan trösta mej med att de blir lättare när ja ska ansöka om bygglov nästa gång, förvisso blir de lika dyrt.
Det där är bara trams, att det skulle finnas något hemlighetsmakeri. Uppenbarligen är du novis i ämnet och har inte lagt ner alltför mycket tid att utreda hur det verkligen ligger till....På nätet finns all information om byggregler m.m. helt gratis men dom flesta Svensson har inte tid, kunskap eller lust att läsa på om lagar och regler i ämnet. Därför anlitar man istället arkitekter m.m..

Det är precis likadant överallt i samhället, t.ex. att serva sin bil är dyrt och kan verka komplicerat för den personen som inte kan något om bilar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.