Niclasfrojel
Niclasfrojel: [citat] Aha, det kan ju i så fall förklara det hela! Jag pratade med en bygglovshandläggare på kommunen som sa att hus med sadeltak är undantaget så det är ok att lägga det med gaveln mot gatan ändå. Men helt säker är man väl inte förrän bygglovet är på plats
2 svar · 9,0k läst
·
A
Argastesnickaren: Men bevisligen fick ju ICANiklas igenom sitt kök precis som jag eller hur. Max måttet är bortplockat och bara minmåttet står kvar enligt hans handläggare och jag hade inte ens en diskussion om det.. Har en del udda saker i mitt hus som när man tog upp dom så sa dom blankt nej. Efter många diskussioner så fick jag flera svar som att så brukar man inte göra. Jag fick igenom alla då dom
18 svar · 5,8k läst
J
Jolia: Förstår inte helt förklaringarna. Här är lite mer info så det blir tydligare: Tomten är typ helt plan, fd åker. Under marknivå: 40 cm djup utgrävning som fylls på med 30 cm singel + 10 cm cellplastisolering med L stöd. Ovan marknivå: 2 ytterligare lager cellplast totalt 20 cm, utrymme längst kanterna lämnas för gjutning. Gjutning av betongplatta 10 cm Golvskiva 2 cm. Grunden som
3 svar · 4,0k läst
R
Ragnar Olofsson: [citat] Först nämnde vi bara flytten av gästhuset och redan då förklarade dom att det krävs nytt bygglov. Skulle det lovet gå igenom har vi då två lov fram till att det första förfaller. Med den vetskapen tvekar man att ge bygglov nr två. Lite för Kafkaartat för min smak.
14 svar · 4,2k läst
B
Baskavoda: Ja det är ett hus som är insprängt i berg där källaren ligger helt under mark förutom förutom mot gatan och sedan är det två våningar ovan.Tillgängligheten ska lösas med invändig (eller utvändig) hiss upp till våning 1. Utformning är planerat för att ha entre i källare med parkering utanför. Huset kan inte ligga högre upp för att inte bli högre än grannhusen, och inte
17 svar · 4,4k läst
LaszloToth
LaszloToth: [citat] Det är det sistnämnda som gäller
3 svar · 2,2k läst
·
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: River du och bygger nytt behöver du söka bygglov. Har där stått ett hus tidigare så borde det ju inte heller vara något problem att få bygglov för ett nytt. När du renoverar behöver du inte bygglov, utom i vissa känsliga områden där man inte får byta fasad eller tak etc och ändra husets karaktär. Men det gäller ju knappast en gård på landet.
1 svar · 3,1k läst
H
hempularen: Det jag är ute efter är att om jag nu beställer det där bastubygget, som borde krävt både bygglov och strandskyddsdispens. Och om det blir uppenbart för byggaren att jag inte har en susning om behov av bygglov. Då kanske jag eventuellt skulle kunna slingra mig ur kostnaden för bygget (när jag får rivningsföreläggande), med motiveringen att byggaren borde upplyst mig om att bygglov
19 svar · 8,7k läst
Porsborg
Porsborg: [citat] Yes, har beslutat om ett 2plans ifrån Eksjöhus, drog en helomvändning och vill få det rätt ifrån början :) Tack för allas svar!
4 svar · 1,2k läst
LenaSuzanna
LenaSuzanna: [citat] Hittade denna tråd och föll för spaljen. Hur blev utseendet och stötte ni på några problem?
29 svar · 26,2k läst
O
oxöga: [citat] Viktigt att inte glömma den "nya" detaljen kring verkställbarhet av olika typer av lov etc. I beslutet TS fått bör det stå någon rad om detta? Går att läsa mer på Boverkets hemsida: https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/handlaggning/verkstallbarhet/
7 svar · 2,2k läst
·
K
Kjol: [citat] Där har du fel ingen kan tvinga dig att riva Däremot om du vill ha ett bygglov på en ny byggnation så kan dom tvinga dig riva om du vill ha bygglov på den nya tänkta delen
26 svar · 35,3k läst
H
Hellabell: [citat] Huset är från 1870. Det står på egen tomt utan andra byggnader 9*6 meter. Ingen el eller vatten. Ingen toa, köket är inte funktionsdugligt. Murstock med järnspis och bakugn är förstört. Taket har varit sönder så det har regnat in och så på halva huset är innertak och golv borta.vi har lagt på plåt för att skydda resten . Använder det till förvaring i nuläget.
9 svar · 2,4k läst
·
Chrissofsweden
Chrissofsweden: Givetvis måste du ansöka om att få bygga. Marken äger föreningen.
3 svar · 3,8k läst
Tobbe.A
Tobbe.A: [citat] Jag har bara fått det återberättat för mig, men jag förstod det som att kommunen först gav klartecken att bygga förrådet med infästning i huvudbyggnaden, men att de sedan kom på att det behövs bygglov/bygganmälan. Hur personen på kommunen tänkte, det har jag ingen aning om. Problemet var ju att brorsan redan hunnit påbörjat bygget.
25 svar · 39,6k läst
M
Mr LED: Hej Tack för alla vinklar & svar Det gäller 3 st hissar och massor av andra bygglov, carport utbyggda balkonger omputsning av fasad med ny nyans.... Mvh Janne
5 svar · 1,8k läst
N
Noell: Svarar lite olika. Jag ser inte riktigt vad öppet byggnadssätt har med saken att göra riktigt. Ö innebär att byggnader får uppföras friliggande eller Kopplade två och två över tomtgräns (parhus). Det säger ju ingenting om ifall friliggande hus får ligga i tomtgräns. Ett friliggande hus kan ha ett sammanbyggt garage (eller då är ju garaget en del av huvudbyggnaden). Om det finns
13 svar · 4,4k läst
·
M
MetteKson: Typkod spelar ingen roll i ett förhandsbesked (FB). I ett FB är det platsens lämplighet som prövas dvs en lokaliseringsprövning. Hur menar du när du skriver att det är en lucktomt åt alla håll? https://www.boverket.se/sv/byggande/bygga-nytt-om-eller-till/forhandsbesked-for-bygglov/
2 svar · 3,5k läst
Stampen
Stampen: Uppdatering - vi använde sommaren för att skriva en komplettering till vårt ärende där vi framhöll att fastigheten redan är ianspråktagen samt att det enskilda intresset skall vägas in och nu så har Länsstyrelsens beslut vunnit laga kraft: Sammanfattning Länsstyrelsen finner sammanfattningsvis att förutsättningar för dispens föreligger för det ansökta fritidshuset. Nämndens
9 svar · 4,9k läst
·
D
Drömtroll: Jag hade också väntat på utfallet för att se om det faktiskt finns en efterfrågan. Hur mycket kostar fasta platser i din stad idag? 1000 kr/mån i Västerbotten låter ambitiöst. Vet inte var du bor, men en snabbgoogling i Umeå ger att carport med el går på runt 450 och garageplatser på 650. Risken finns att du står med en tråkig asfalterad trädgård.
36 svar · 19,9k läst
J
Johannes Hultman: Hej! Jag tolkar formuleringen som att om det inte är klart med dragningar eller projektering av VA så väntar de med att leverera nybyggnadskartan, så att den är korrekt. I ditt fall, om du ska ha enskilt avlopp är det en ickefråga. Sen behöver man nödvändigtvis inte använda nybyggnadskartan för att ansöka om enskilt avlopp om inte det är ett specifikt krav (sen kan man diskutera om
1 svar · 1,1k läst
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: [citat] Vill du lugna grannen kan du säga att deras byggnad med största sannolikhet faller in i undantaget i 3 kap. 12 § jordabalken som gör att de faktiskt har rätt att ha kvar sitt garage där. Vill ni vara extra snälla borde ni kunna skriva ett avtalsservitut och registrera hos Lantmäteriet (borde inte kosta grannen mer än någon tusenlapp) om att byggnaden får inkräkta på er tomt
26 svar · 20,8k läst
·
N
nilsson_architecture: Jag tycker du tar det lite långt. Jag skrev att jag hade fel i mitt påstående. Jag hade aldrig för avsikt argumentera mot och vidhålla att jag hade rätt om det tolkadws så. Tänker att det är bra om denna tråden är tydlig i vad planavgift är och jag verkar ha gjort det mer otydligt, ber om ursäkt för det.
19 svar · 15,8k läst
M
MetteKson: [citat] Som backstad beskriver har vissa kommuner ”slirat” lite på bestämmelserna kring slutbesked för bygglovet för att underlätta i liknande ärende som TS. Sen är det inte med lagen överensstämmande, och i och med den dom jag bifogar har nämnderna blivit mindre ”frikostiga” och pragmatiska med såna lösningar. Vägledande domslut;
8 svar · 1,7k läst
·
C
Crayo: Får hoppas de
2 svar · 1,5k läst
Bart
Bart: Roslagsvatten tar 42000kr per extra lägenhet.
21 svar · 3,7k läst
M
MetteKson: [citat] Jo, det kan låsa vad du får bygga. Du kan söka bygglov för något annat men du är inte garanterad att lov beviljas. Det är därför jag rekommenderar TS att kolla upp vad som gäller för fastigheten innan hen gör affär. [bild] [bild]
11 svar · 1,2k läst
·
E
Erik Salhammar: [citat] Okey. Men högre plank ger lägre lägre ljud. Bara så du vet. Och länstyrelsen kommer vinna över byggnadsnämnden, det är vad jag tror. Trafikverkets omsorg trumfar nog nämndens känsloyttringar. Annars kan ju du överklaga det extra tågspåret med nämndens utsaga som grund... ” ..kan inte bygga ny spårtrafik pga centerkvinna i Örkelljungas byggnadsnämnd..” ;)
37 svar · 11,1k läst
·
halper
halper: Jag bor också i en småort i Sörmland och har varit i kontakt med min kommun om just detta. Vi har två tomter som är samtaxerade, och har inte riktigt tänkt så mycket på det. Vi hade sett ut en bra plats för ett garage på ett av få ställen där det var relativt lite berg och tallskog, och kontaktade kommunen om det. Våra tomter är "BF II" och en av dem är enligt detaljplanen helt
25 svar · 3,2k läst
·
M
Manfreds: Många kommuner kör ju koll med flygfoto regelbundet... Vad gäller gäststugan är den inte boyta så länge den inte sitter ihop med huset.
5 svar · 2,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.