Jag bor i en villa där grannfastigheten planerar att söka bygglov för att riva ett enbostadshus och uppföra 4 radhus.
Vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig till det hela. Hur skulle ni resonerat?

Bakgrund:
Det är ca 10m från min fasad till grannens fasad och tomtgränsen går på mitten, 5m från min fasad.
Jag har sovrum i den sidan av huset, men inga fönster i den riktningen.
Nuvarande enbostadshus huserar ett företag med ett antal företagsbilar som kommer och går, de har containrar och kan leva om lite från kl 6 på morgonen. Både slammer med bilar och med skräp/utrustning som kastas.
På sommaren är det ofta grillning och firande på kvällarna. Ett antal av de anställda bor i huset (dock ej ägarna)
Det är väl det som anses som negativt. Det är inget jag lider av, jag hör och ser det men det orsakar just nu inget obehag. Barnen som sover närmast granntomten har inte haft några problem att sova på grund av det. Så det är inget problem, men det är ju knappast ett positivt bidrag till vår trivsel heller.

Grannens plan är att riva huset och bygga 4 radhus. Det har han fått igenom detaljplan på men ännu inte sökt bygglov.
Radhusens baksida med uteplatser kommer ligga mot mitt hus och då sträcka sig fram till 5m från min fasad.
Jag är sannolikt att det blir barnfamiljer som flyttar in (det är ett sådant område), det positiva är att det kan vara trevliga grannar. Det negativa är att det då blir 4 nya grannar som kan ha åsikter på både det ena och det andra, samt att det trots allt skulle kunna bli mer störande ljud om det placeras 4 studsmattor 5m från mitt hus.
Jag befarar att om jag söker bygglov för förändringar av mitt hus så är det större risk för invändningar (som också kan beaktas av byggkontoret) från 4 barnfamiljer än det är nu med en företagsverksamhet.

Jag är lite ambivalent till det hela. Det kan bli bättre, det kan bli sämre.

Det var en lång utläggning, men hur skulle ni resonerat? Vad skulle ni försökt påverka eller bevaka?

Om grannens bygglov följer detaljplan kan du inte göra något åt saken. Samma sak gäller när du söker.

• Gilla
polaris78 och 6 till
  • Laddar…
H Hank_Ö skrev:
Grannens plan är att riva huset och bygga 4 radhus. Det har han fått igenom detaljplan på men ännu inte sökt bygglov.
Tillåter detaljplanen radhus eller har han lyckats ändra detaljplanen just för sin tomt?

Z ZipLock skrev:
Tillåter detaljplanen radhus eller har han lyckats ändra detaljplanen just för sin tomt?
Det senare. Fastigheten har en egen detaljplan nu, som tillåter 4 radhus.

Då har du inget att säga till om. Under detaljplaneprocessen hade kunnat lämna in synpunkter. Men nu är det för sent. Bara att gilla läget.

• Gilla
polaris78 och 2 till
  • Laddar…
Det som återstår nu är noga att du själv köper granntomten.

• Gilla
globaljuggler och 4 till
  • Laddar…
Alltså, jag tror inte ni uppfattat vad jag försöker förmedla.
Jag är inte ute efter att stoppa bygglovet, upphäva detaljplanen eller agera rättshaverist.

Jag undrar bara vad andra skulle tyckt om att byta ett företag som granne mot 4 radhus. Om det är någon som har liknande erfarenhet? Och kanske tips på saker som jag kan göra för att bevaka mina intressen.
Till exempel är ju tomtgränsen ett intresseområde. Just nu är det ett staket mellan oss och jag har en ansenlig mängd små träd och sporadiska häckplantor där (som planterats för länge sedan av någon tidigare ägare).
För mig är det en ointressant del av tomten, jag parkerar bilen där. Men den skapar skugga för grannen, så den lär vara mer av en angelägenhet för dem. Dessutom hoppas jag slippa komma hem och se intrång på min tomt och min vegetation. Dialog är jag öppen för, men jag har läst många exempel på oöverenskommen avverkning.

Det borde väl öka värdet på din fastighet?

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
För dig är alltså din baksida en rätt ointressant del av tomten. Men för de nya grannarna kan det vara intressant vad som finns där - en del personer kanske vill se färre träd där, andra vill gärna ha en lummig avgränsning att titta på istället för din fönsterlösa fasad.
Jag skulle ta det lugnt och vänta och se, - kanske bara se till så att gränsen är tydlig med staketet osv - och sedan prata med de nya grannarna och höra vad DE vill. Du kan t.ex. erbjuda dem att "javisst kan jag gå med på att de där två träden tas bort, om ni betalar för det". Då framstår du som en resonabel och trevlig granne, och då har ni grunden för en bra relation framöver.

• Gilla
Hank_Ö
  • Laddar…
B b8q skrev:
För dig är alltså din baksida en rätt ointressant del av tomten. Men för de nya grannarna kan det vara intressant vad som finns där - en del personer kanske vill se färre träd där, andra vill gärna ha en lummig avgränsning att titta på istället för din fönsterlösa fasad.
Jag skulle ta det lugnt och vänta och se, - kanske bara se till så att gränsen är tydlig med staketet osv - och sedan prata med de nya grannarna och höra vad DE vill. Du kan t.ex. erbjuda dem att "javisst kan jag gå med på att de där två träden tas bort, om ni betalar för det". Då framstår du som en resonabel och trevlig granne, och då har ni grunden för en bra relation framöver.
Sant. Får hoppas att det blir resonliga personer där. Det räcker inte med att ena sidan gör eftergifter, då blir man överkörd som flera på forumet vittnat om i andra trådar.
Jag känner inte riktigt för att bara blunda och se hur det blir, för att kanske om några år ångra att jag inte tog tillfället i akt medan det fanns tid. Ta som exempel att sätta upp ett trädgårdsskul 1m från tomtgränsen. (inget jag känner för att göra, men du fattar poängen, lättare nu - potentiellt omöjligt sen)

Jag skulle inte ha något emot om de satte ett staket längs hela sin gräns mot mig som absorberar ljud och skyddar (deras innergårdar) mot insyn. Det är ett uppslag som jag funderar på att pitcha till grannen.

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det borde väl öka värdet på din fastighet?
Jag vill gärna tro det.

Jag skulle försöka få till ett lite högre staket. Blir det en familj med 3 barn och två stora hundar i ett av husen lär det märkas i din trädgård annars.

• Gilla
Hank_Ö
  • Laddar…
Ta inte ut bekymmer i förskott. Gissningsvis vill de familjer som flyttar till radhuset ha en positiv kontakt med sina nya grannar. Sköt din trädgård och staket på det sätt som passar dig. Om dina nya grannar vill ändra något kommer de säkert att fråga dig och då får du ta ställning till det då. Jag hittar inget du kan göra i förebyggande syfte, du vet ju inget om dina framtida grannar.

• Gilla
InsidersUnited och 3 till
  • Laddar…
H Hank_Ö skrev:
Ta som exempel att sätta upp ett trädgårdsskul 1m från tomtgränsen. (inget jag känner för att göra, men du fattar poängen, lättare nu - potentiellt omöjligt sen)
Det är väl minst lika svårt att få göra det idag, som när radhusen är byggda. Du måste få godkänt av en granne även idag.

För din del låter det som att ett uppförande av ett plank vore att föredra då det kan reducera ljudnivån något. Annars är ett gunnebostängsel en bra ide för att markera tomtgräns och få ha sina buskar ifred. Dessutom får grannarna se grönska istället för en vägg

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.