4 116 läst ·
15 svar
4k läst
15 svar
Bygglov avslaget.
Sida 1 av 2
Märkligt nog så strider alla hus omkring vår tomt mot detaljplan. Vi skulle inte vara minst så vi ritade ett hus i samråd med grannarna. Mycket fint hus platserad i samma linje och höjd som grannens. Det blev avslaget på grund av fel tolkning av detaljplan.
vi ritar nytt. Det får vara 4,5 meter i höjd på huvudbyggnaden. Första frågan: om en våning har standard 2,40m och Boverket säger minst höjd 2,10M, hur kan jag ha 2 våningar?
Kommunen vill att vi ska ha huset på en situation som grannen inte kommer att godkänna. Hur mycket väger grannens överklagan?
Tacksam för svar.
vi ritar nytt. Det får vara 4,5 meter i höjd på huvudbyggnaden. Första frågan: om en våning har standard 2,40m och Boverket säger minst höjd 2,10M, hur kan jag ha 2 våningar?
Kommunen vill att vi ska ha huset på en situation som grannen inte kommer att godkänna. Hur mycket väger grannens överklagan?
Tacksam för svar.
Har du fått ett beslut från byggnadsnämnden med avslag eller är det handläggaren som informerat att det lutar åt avslag? Står det något om våningsantal i DP? ByggnadshöjdRoberto Arman skrev:
Märkligt nog så strider alla hus omkring vår tomt mot detaljplan. Vi skulle inte vara minst så vi ritade ett hus i samråd med grannarna. Mycket fint hus platserad i samma linje och höjd som grannens. Det blev avslaget på grund av fel tolkning av detaljplan.
vi ritar nytt. Det får vara 4,5 meter i höjd på huvudbyggnaden. Första frågan: om en våning har standard 2,40m och Boverket säger minst höjd 2,10M, hur kan jag ha 2 våningar?
Kommunen vill att vi ska ha huset på en situation som grannen inte kommer att godkänna. Hur mycket väger grannens överklagan?
Tacksam för svar.
4,5 m låter lågt för att klämma in två våningar. Står nåt om våningsantal i DP? Har ärendet blivit överprövat i högre instans?
Du får skicka in de handlingar som krävs för granskning av bygglovet, även situationsplan med fastighetens samtliga byggnader.
Grannar har inte inte veto-rätt bara för att de blir hörda. Byggnämnden som tar besluta kan ”köra över” grannarnas yttrande om de inte rör något extra väsentligt.
När byggde grannarna sina hus? PBL ändras hela tiden så kan (och stramats till).
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Det är möjligt att detaljplanen godkänner 1 planshus med inredd vind. Är ganska vanligt (kallas populärt för 1,5 planshus).
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Vad grannarna tycker tar man ingen hänsyn till om det finns en detaljplan och ansökan följer den.
Finns det något hus byggt efter 2011? Hus byggda innan 2011 är inga bra exempel på hur det skall byggas då det var enligt en äldre lag som medgav mycket friare tolkningar och avsteg.
Finns det något hus byggt efter 2011? Hus byggda innan 2011 är inga bra exempel på hur det skall byggas då det var enligt en äldre lag som medgav mycket friare tolkningar och avsteg.
Tack för ditt svar! Det är handläggare som säger att det det blir avslaget eftersom den första huset strider mot DP. Det är lätt att misstolka DP. Men, det som är tillåtet är att bygga 1 plan på 160kvm eller en våning på 100kvm med suterräng med takvinkel 27grader. Vinden får inte inredas. Huset måste då byggas längs ned på tomten och grannen kommer att få ett tak som utsikt. Förskräckligt att ens försöka. Ärendet tas hand av handledare. Hon verkar äldre men agerar som en tonåringM MetteKson skrev:Har du fått ett beslut från byggnadsnämnden med avslag eller är det handläggaren som informerat att det lutar åt avslag? Står det något om våningsantal i DP? Byggnadshöjd
4,5 m låter lågt för att klämma in två våningar. Står nåt om våningsantal i DP? Har ärendet blivit överprövat i högre instans?
Du får skicka in de handlingar som krävs för granskning av bygglovet, även situationsplan med fastighetens samtliga byggnader.
Grannar har inte inte veto-rätt bara för att de blir hörda. Byggnämnden som tar besluta kan ”köra över” grannarnas yttrande om de inte rör något extra väsentligt.
När byggde grannarna sina hus? PBL ändras hela tiden så kan (och stramats till).
Kan man be om att ändra DP till vår tomt?
Den nyaste huset är från 2005. Det förklarar varför inte följer DP som jag måste göra nu. Tack för ditt svar!R Robert-san01 skrev:
det är tillåtet med suterräng men inte tillåtet att inreda vinden. Endå 4,5m är inte mycket. Jag har sagt att barnen växer, blev inte bra mottaget.H hempularen skrev:
Man brukar kunna ge kommunen i uppdrag att göra en ny DP för just er tomt, en så kallad frimärksplan. Däremot finns inga garantier att den kommer ge er bättre förutsättningar än befintlig DP, teoretiskt kan det lika gärna bli sämre. Dessutom ganska kostsamt.Roberto Arman skrev:
För att det ska vara ett alternativ så skulle man nog vilja ha någon form av förhandsbesked om vart det skulle kunna landa, jag tror dock inte att man får det.
Svårt läge!
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Jag skulle följa detaljplan oavsett hur det drabbar grannarna så du får börja bygga. D
är kommunen som bestämmer så granarna skall inte vara sur på dig utan på politikerna i nämnden.
är kommunen som bestämmer så granarna skall inte vara sur på dig utan på politikerna i nämnden.
Vi har inte så mycket bakgrund. En skiss/karta kan hjälpa mycket.
DP lär väl inte reglera vart på tomten huset skall placeras, vad är det som gör att handläggaren vill placera huset på den i ditt tycke olämpliga platsen?
Höjden är väl inte mycket att göra åt men höjden i DP kan ju anges (och tolkas) på olika sätt.
DP lär väl inte reglera vart på tomten huset skall placeras, vad är det som gör att handläggaren vill placera huset på den i ditt tycke olämpliga platsen?
Höjden är väl inte mycket att göra åt men höjden i DP kan ju anges (och tolkas) på olika sätt.
M Maximarcus skrev:Vi har inte så mycket bakgrund. En skiss/karta kan hjälpa mycket.
DP lär väl inte reglera vart på tomten huset skall placeras, vad är det som gör att handläggaren vill placera huset på den i ditt tycke olämpliga platsen?
Höjden är väl inte mycket att göra åt men höjden i DP kan ju anges (och tolkas) på olika sätt.
Jo, DP kan reglera var på fastigheten byggnaden ska placeras. Finns det i DP prickad mark på fastigheten får den inte bebyggas.M Maximarcus skrev:Vi har inte så mycket bakgrund. En skiss/karta kan hjälpa mycket.
DP lär väl inte reglera vart på tomten huset skall placeras, vad är det som gör att handläggaren vill placera huset på den i ditt tycke olämpliga platsen?
Höjden är väl inte mycket att göra åt men höjden i DP kan ju anges (och tolkas) på olika sätt.
Tack ska du ha! Jag ska kolla vad det kostar. Kan bli lönsam att Ha glada grannar omkring sigM Maximarcus skrev:Man brukar kunna ge kommunen i uppdrag att göra en ny DP för just er tomt, en så kallad frimärksplan. Däremot finns inga garantier att den kommer ge er bättre förutsättningar än befintlig DP, teoretiskt kan det lika gärna bli sämre. Dessutom ganska kostsamt.
För att det ska vara ett alternativ så skulle man nog vilja ha någon form av förhandsbesked om vart det skulle kunna landa, jag tror dock inte att man får det.
Svårt läge!
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
En frimärksplan kostar mycket och tar lång tid. Räkna med 100 000 och uppåt, och minst ett år.
En granne till en kollega, beställde en frimärksplan för att kunna stycka av en del av sin tomt och sälja. Kostade 100 000 och tog ett år. När planen kom så föreskrev den dels att en avstyckning skulle ske rakt igenom hans hus, och att båda tomterna skulle bebyggas med 3 vånings flerfamiljshus. Han blev ju lagom populär i grannsklapet...
En granne till en kollega, beställde en frimärksplan för att kunna stycka av en del av sin tomt och sälja. Kostade 100 000 och tog ett år. När planen kom så föreskrev den dels att en avstyckning skulle ske rakt igenom hans hus, och att båda tomterna skulle bebyggas med 3 vånings flerfamiljshus. Han blev ju lagom populär i grannsklapet...
De enda som kan ge kommunen i uppdrag att ändra detaljplanen är ä kommunen själva.M Maximarcus skrev:Man brukar kunna ge kommunen i uppdrag att göra en ny DP för just er tomt, en så kallad frimärksplan. Däremot finns inga garantier att den kommer ge er bättre förutsättningar än befintlig DP, teoretiskt kan det lika gärna bli sämre. Dessutom ganska kostsamt.
För att det ska vara ett alternativ så skulle man nog vilja ha någon form av förhandsbesked om vart det skulle kunna landa, jag tror dock inte att man får det.
Svårt läge!
Som fastighetsägare kan man ansöka om detaljplaneändring, men kommunen har iom planmonopolet inga skyldigheter i frågan. Som fastighetsägare har man också rätt att ansöka om planbesked, vilket innebär att kommunen inom 4 månader ska medela om, och isf när, en planläggning kan påbörjas. Ett negativt besked ska motiveras. Men ett planbesked kan inte överklagas och beskedet är inte heller bindande för kommunen så lite tillbaka till planmonopolet.
