Vi har inte fått veta så mycket än därför har jag varit tyst, nästan iallafall...Vi har sammlat så mycket info som möjligt och bestämt placeringar mm så vi kan svara för oss vid nästa träff med gubbsen!Hör av mig när vi vet mer.

God fortsättning!

Mvh Lotta

Jag ska gåin och titta på din hemsida också blev riktigt nyfiken! :D

Nu var det helt plötsligt inte så negativt :D visserligen fick vi prata med någon annan, fornminnet är en grav på 1m hög och 10m lång som grannarna dessutom grävt och haft sig i...
Så idag har vi ansökt om bygglov! Nu är det väl bara att vänta och vänta :P

Mvh

Lycka till! Fick du klart för dig om en handläggare ger bygglov på delegation, eller om det blir ett ärende i själva byggnadsnämnden?

Tack!
Nä vi vet inte säkert, men har känslan att det ska upp i byggnadsnämden. Vi blev så överraskade av detta "positiva" bemötande att vi glömde fråga en hel del...

Varför denna rädsla för länsmuseet? Som gammal länsmuseianställd kan jag meddela att man aldrig ser nåt bra i att ställa till det för enskilda husägare. Förstås. Det som ligger i mark skyddas av fornminneslagen men det bör vanligen vara direkta ingrepp i värdefulla lämningar som tidigare är orörda för att det skall behöva uppmärksammas. Skadas, vid arbete, en tidigare okänd lämning är det dessutom klokt att redan ha fört saken i diskussion med länsstyrelsen (som slår vakt om fornlämningar och anlitar bl.a länsmuseet till hjälp för detta), för eventuellt ansvars skull. Värdefull hjälp kan man också få kostnadsfritt för att lägga sitt arbete så att det inte stör fornlämningar. Kommunen har tyvärr inte alltid nån koll på grejerna. Men lagen gäller ju ändå. I ert fall ser det väl ljust ut hoppas jag.

kanske mycket fördommar...men allt som kan fördröja är inte så bra just nu mycket som ska klaffa...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.