Byggahus.se

Bygga garage

1. J
    Medlem · 167 inlägg

Jenny_U

Medlem
    Jag lämnade in ansökan på bygglov av garage samtidigt som jag lämnade in bygglovsansökan på huset för att ändå ha det gjort. Garageansökan var på ett garage av ett visst mått från hustillverkaren jag bygger med. Men tanken har aldrig varit att jag ska köpa just det garaget eftersom det är mycket dyrare än att köpa "på stan". Hur gör jag då när jag har fått bygglov på garaget, och kanske väljer ett med lite andra mått? Det kommer bli ungefär så som bygglovet säger, men om jag hittar ett exakt likadant till vettigt pris går ju inte att säga? Måste jag söka om mitt garagebygglov, eller kör jag en fuling och bygger det garage jag hittar och hoppas att de inte märker att måtten inte är exakt såsom bygglovet säger?

2. M
    Medlem · 76 inlägg

mjau

Medlem

Re: Bygga garage

Hej!

Vi har inte bestämt till 100 vilket garage vi ska ha, så säljaren ritade in ett lämpligt på kartan som vi skickade i väg...så vi antar att det finns lite flexibilitet. Men kanske inte flera meter... ;)

3. D
    Medlem · 553 inlägg

djpa

Medlem

Re: Bygga garage

Beror först och främst om din fastighet ligger inom detaljplanerat område eller ej. Om inte så kan du göra ändringar utan bygglovrevidering.
    Men annars skall du ansöka om revidering till ditt bygglov. Om den nya bredden/längden eller höjden påverkar grannars godkännande eller om ditt bygglov godkänts med grannars godkännande skall de höras igen.
    Om du flyttar garaget så blir det eventuell ny utstakning vilket ger en extra kostnad så kan du ha kvar garaget på den plats bygglovet anger så sparar du pengar. En revidering kostar minde pengar och behandlas snabbare än ett nytt bygglov.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.