Det verkar som att det är lite enklare bygglovsregler om man bygger fritidshus än om man bygger permanent. Vad kan nackdelarna vara med att klassa bygget som ett fritidshus?
 
Du bor inte i ett fritidshus permanent, dvs du kan inte ställa lika stora krav på din kommun gällandes service såsom dagis, sophämtning, plogning osv. Därför drar sej vissa kommuner för att detaljplanera områden. Det kostar så inihelsike mycket för dem att bygga ut all tänkbar service till medborgarna.

Bor folk permanent kräver de ovanstående saker plus sjukvård, tunnelbana, spårvagn, sjysst avloppsystem, dricksvatten osv osv.
 
Vi har iofs redan klart med va, buss, plogning o dyl.

..kan man "klassa upp" ett fritidshus till permanentboende något halvår efter att huset är klart?
 
beror ju på om det tillåts enligt detaljplanen. fråga kommunen.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.