Byggahus.se

glesbyggden

1. M
    Medlem · 136 inlägg

mattiaxen

Medlem
    beövs det bygglåv när man bor på landet, för att
    bygga ut? och göra nytt badrum?

2. P
    Medlem · 234 inlägg

Pillan

Medlem

Re: glesbyggden

Olika i olika kommuner, en del tillåter viss procent av bef yta, andra viss yta, en del kanske tom vad som helst. Den enda som kan svara är en handläggare på just din kommun.

3. A
    Medlem · 3 inlägg

avalanche

Medlem

I vår kommun så är regeln vid byggnationer att huvudbyggnaden tveklöst måste anses vara huvudbyggnad även efter om/ny/tillbyggnationer.

Vissa saker kräver alltid bygglov (exvis energibrunn för bergsvärme)

Precis som föregående så är det enbart din kommun som kan svara på frågan i just ditt fall.

4. M
    Medlem · 136 inlägg

mattiaxen

Medlem

jag ringde kommunen i förra veckan, och jag kunde om jag fattade rätt bygga ca 30 m2/år? och friggebod alt garage fick inte vara störe en min huvebyggnad? hon pratade någe om att man hels skulle göra en bygganmälan?

5. P
    Medlem · 234 inlägg

Pillan

Medlem

En bygganmälan ska lämnas in senast tre veckor innan beräknad byggstart, ska innehålla uppgifter om kvalitetsansvarig mm. I de flesta fall (?) hålls även ett byggsamråd innan byggstart. Många kommuner har sina blanketter på hemsidan, där kan du se hur just din kommuns ser ut.

6. A
    Medlem · 312 inlägg

Alter_ego

Medlem

??? Vad i hela friden är det för en bestämmelse, låter ju inte klokt!!

7. M
    Medlem · 136 inlägg

mattiaxen

Medlem

inte en aning, jag fattar inte häller. men jag bor ca 5km från ett samhälle och det är ca 2 mil till en stad, jag har inga grannar, och området är inte med på någonslags planeringkarta?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.