Byggahus.se

Bygga brygga

1. A
    Medlem · 1 inlägg

anto

Medlem
    Hej,
    Vi har precis köpt ett hus mitt i ett gammalt fiskeläge på västkusten,
    I papperen står det att vi får bygga brygga - dvs att vi har byggrätt tillsammans med grannen. Vi har också servitut att gå till vår brygga (när vi byggt den) över grannens tomt,
    Behöver man bygglov för detta ?
    Måste grannen vara med på att bygga bryggan eller kan jag göra det själv ?
    Om jag gör det själv kan grannen då kräva att använda bryggan ?
    Har länsstyrelsen något med detta att göra ?

Många frågor har vi och ännu har vi inte hittat någon som kan svara på frågorna - kanske jag kan få hjälp på detta forumet,

mvh
    Anto

2. D
    Medlem · 318 inlägg

dymlingen

Medlem

Re: Bygga brygga

Jag har också servitut på att bygga brygga och jag kollade med min kommun (Karlstad) om jag behövde bygglov och om det fanns någon begränsning i storlek.
    De sa att det inte behövdes bygglov eller storleksbegränsning sålänge det handlade om brygga för ett hushåll. Jag bor utanför planlagt område.

I ditt fall förstår jag inte riktigt hur det hänger ihop med grannen.
    Säkrast är nog att ringa och prata med kommunen.
    Att lämna in en bygganmälan med en enklare ritning kostar ca 800:- och kan räcka för att få papper på att det är OK utan bygglov.
    Det är ju skönt att ha det svart på vitt om någon föröker anmäla dig för svartbygge.

3. Immobil
    Medlem · Blekinge · 10 131 inlägg

Immobil

Medlem
  4. H
    Medlem · 2 inlägg

Hogan

Medlem

Re: Bygga brygga

Hej

Ska du bygga brygga behövs byggnadslov om ej annat anges i områdesbestämelserna eller detaljplan. Stranskydssdispens är ett måste, så som miljöbalken idag är utformad är det rent juridikst och tekniskt sett omöjligt att få dispens men dessa ges ändå. Hoppas att du bor i rätt kommun !!. inte i Sth området...

Lycka till

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.