Byggahus.se

Eu Regler

1. G
    Medlem · 10 inlägg

git

Medlem
    Jag fick idag tips om att EU har mycket generösare regler vad gäller bygglov. Rätt att bebygga 20% av tomten istället för som idag 80 + 40 eller ibland 60 + 40. Man kunde enligt uppgift överklaga till domstol och kommunen då är tvungen att bevilja bygglov för 20%. :surprised:

Jag har ringt runt till flera kommuner och ingen känner till något om detta och jag har även surfat runt och sökt på EU regler i minst 2 timmar idag utan att få napp. ???

Är det någon på forumet som kan/vet något om detta eller vet var jag skall leta ibland de miljontal EU-dokument som verkar finnas? ???

2. M
    Medlem · 184 inlägg

Meijan

Medlem

Re: Eu Regler

Jag har inte hört något om detta, och då jobbar jag på en byggförvaltning. Om det skulle vara så och även vara tillämpbart i Sverige, skulle det vara inskrivet i PBL och det är det inte.

Är det inte en specifik detaljplan du hört talas om?

3. G
    Medlem · 10 inlägg

git

Medlem

Det här låter väl inte riktigt klokt men jag vet faktiskt inte riktigt vad jag frågar efter. ???

Det enda jag vet är att (hörsägen) Eu har den där regeln om 20%. Jag har svårt att släppa det hela innan jag kollat upp, för det skulle göra, självklart, stor skillnad för oss. Men jag vet inte riktigt om jag kan tro på det. ???

I alla fall, har jag idag ringt EU-upplysningen och dom skulle kolla och återkomma.

Jag återkommer med vad dom säger!

4. G
    Medlem · 10 inlägg

git

Medlem

EU upplysningen visste inget heller och trodde inte att bygglov ingår i det som EU reglerar, vilket skulle innebära att jag är helt ute och cyklar. Jag kommer dock som ett sista halmstrå att gå tillbaka till källan. :-[

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.