Bygglov
mycke_nu: Kommunens karta är säkert rätt, men har dom gjort fel så får ju dom stå för det. Beställ en karta från Lantmäteriet så får ni klara besked. Vad beträffar det nya röret så kan det betyda ungfär vad som helst. Det kan tex mycket väl tillhöra grannens tomt eller vara felsatt.
magentis: Apropå fornlämningar... Kom att tänka på "Vem älskar Yngve Frej?" Se den Tv-filmen.., sen får du avgöra om det är ett tips till en inkomstkälla, eller om du bör se upp för okända, som nyfiket tittar på stenar i närheten.. ;-) magentis
Cockaby: Nåt som nog är ett måste för att lyckas är nog att få med dig några grannar på detta. DVS visa att det är fler än du som störs så att du inte bara blir surgubben som borde bosätta sig på landet utan några grannar typ. Nä, men fler namn på en anmälan är aldrig fel, det ger lite mer tyngd helt klart.
bumpaberra: I vår kommun har de slutat med lägeskontroll. Kolla om de verkligen kommer göra det, då är det ju inget att bry sig om.
antelund: Som vi ville, två st 140x78 mot havet och ett mot gatan. Byggnadsnämnden var tydligen oenig med två som röstade mot. Inte förvånad över vilka som var emot men det kvittar ju nu. Får bara hoppas att snickarna kan få till det nu innan sommaren. //Anders
billy_baver: Ni avgör helt på egen hand vem som ska bli formell byggherre. Man måste inte ens äga fastigheten för att begära bygglov. Men det skadar inte om ni tidigt funderar igenom hur ni fördelar ansvar, ägande, belåning och räntor.
hempularen: Jag tror att det kan vara en god tanke att vara övertydlig både skriftligt och muntligt om att ni inte vill ha ledningar över er tomt. Finns risk att en exploatör med goda känningar på kommunen kan "förenkla handläggningen" lite genom att hävda att ni kommit överens redan osv.
Hemmakatten: Bygger du ihop garaget med huset så räknas byggarean ihop med huset. DVs. garagets byggare plus husets byggarea. Finns det utrymme i detaljplanen för denna extra byggarea så borde det vara okej,annarsinte.
fresve: 4.5 meter är faktiskt väldigt lite, dessutom räknas takutsprånget inte med, det är husets vägg som skall vara 4.5 meter från gränsen. Några pinnar känns mycket längre bort en en hel husvägg. Det är för mycket spekulationer här tycker jag, du måste ta reda på vart gränsen går för att reda ut ditt problem.
billy_baver: Boverket är tillsynsmöjlighet. Deras jurister håller järnkoll på alla rättsfall, varför det är god idé att bolla ett konkret fall med dem, för att inventera vilken praxis som gäller.
volvo: [citat] Nu nämnde du FTX-system (mekanisk från och tilluft med värmeväxlare) i ditt inledande inlägg. Ett FX-system (Frånluft med värmeväxlare) är en enklare och biligare installation. Om du inte rör ventiationen (eller för mycket av rumsindelningen) i det gamla huset kan de inte lägga sig i vad du gör där. Däremot skall du kunna klara antalet luftväxlingar i den ny delen. Utan
Gren: Ok, jag tänkte att det kanske skulle kunna gå bra ändå i.o.m att det redan fanns en balkong, jag får väl ringa kommunen och se om dom kan svara på frågan.
JanneMP: Är det en biosalong på G......(med tanke på din signatur....;-) )
storkarp: Söker du bygglov/bygganmälan riskerar du att tvingas handikappanpassa. I alla fall om du flyttar ett badrum. Det handlar mest om utrymmeskrav t.ex. att en rullstol skal kunna svänga i utrymmet och komma genom dörrar mm vilket troligen inte är något problem i ett kök. Ingen lär väl inspektera ditt "svartbygge" och efter 10 år är det ändå preskriberat. reglerna verkar skilja mycket
klaskarlsson: [citat] Well - i mitt fall hade det det - och de regler jag omfattades av tror jag är generella men lite beroende på kommun ! 1. Vid hus för icke permantentboende finns en skrivning om att man, om man kommer under vissa belopp, får slippa byggfelsförsäkringen. 2. Energikalkyl behövs inte. 3. Handikappanpassning slapp iaf jag utan ngn som helst diskussion (lite svårt att få in
frjo7205: Vad detaljplanen innebär påverkar ju i högsta grad markvärdet. 700 000:- för 6000 kvm mark låter högt, men under vissa omständigheter krävs de kostnaderna. Exempelvis om långtgående miljöutredningar kräv och/eller antikvarisk utredning, bullerutredningar, speciella samråd etc. En variant är att kontakta en kommersiell mäklare/fastighetskonsult som ombud mot kommuen. Alltså inte
Niteowl: Det räckte med vit resp. grå. Åtvidabergs kommun fick ritningarna igår och idag när jag ringde var det klart :D
billy_baver: Jag instämmer. Prickar ska man ha på sjökortet. Pågrund av grund...
volvo: [citat] Men.........är det inte lite för mycket att begära att lagstiftare skriver solklara, otvetydiga instruktioner??? ;o)
volvo: [citat] DET är ju VIKTIGT ! .........för kommunen altså eftersom de får bekosta handikappanpassningen senare om någon boende i det huset blir rörelsehindrad.
LinaoMarkus: Det står vatten i den redan nu. Vet inte om stenåldersjägarna jobbade med principen att dränka älgarna.
Wester: [citat] Prickad mark på egen tomt påverkar ofta inte folk runtomkring. Därför kan det gå bra. Har inte sagt att det är lätt eller vanligt bara att det finns en möjlighet i P&B lagen och att det utövas lite då och då. Men särskilt troligt i dett fallet tror jag inte det är, hade underlättat betydligt om man visste i vilket område det var.
Odjuret: Hmm... det stora problemet med markiser är att det inte kräver bygglov, därför så har du nog väldigt svårt att få igenom dina krav. Men jag tror inte att du har så mycket att komma med även om det är tråkigt med skugga. Det ända som händer är att du blir en gnällspik. Så för din skull, jag skulle nog lägga ner detta.
Johan Gunverth: ...och så var det det där med "samlad bebyggelse" där kommunen har tolkningsföreträde. I GBGs kommun säger man "runt 10 hus". Jag bor i en samling med 7st hus, sedan är det rejäla luckor till nästa och berg som skiljer åt, men det räknades ändå som samlad bebyggelse eftersom "man anser det" från kommunens sida. Bara att rätta sig efter det. Det får till följd att jag måste söka
Hemmakatten: Ja, usch, minnet sviktar, börjar nog bli gammal.:eek:;)
Johan Gunverth: [citat] Där var den! Det perfekta hjälpmedlet för att bli ännu mer ignorerad. :D
volvo: Det hela betraktas som tillbyggnad. I första skedet behöver du inte fördjupa dig i brandklassningarna, utan på utseendet. Bygglovet söks på fasadritnignar (1:100) och situationsplan. För detta behöver inte teknisk information redovisas. Att kalla det utbyggnad av källare blir ganska genomskinligt eftersom det sitter en port i väggen. Dessutom kan det kännas tryggt att ha ordning på