Bygglov
JOW: Min invändning innebar att det inte var svartbygge att inreda bostadshusets övervåning/vind. Dock får man inte inreda komplementbyggnadens vind, dvs garagets vind. Och då finns inget problem?
Nyfniken: http://www.byggahus.se/forum/bygglov/110504-saelja-huset-finns-inga-bygglov.html Finns även en annan tråd här någonstans med någon som har problem att få nytt bygglov vid renovering av ett svartbyggt badrum på vinden. (hittade inte tråden)
mr_bygg: En av poängerna med en detaljplan är att slå fast vilka regler som gäller vid byggnation för att slippa återkommande överklaganden och bråk med byggnadsnämnden vad man får och inte får bygga. Håller man sig till den fastslagna detaljplanen så har grannarna nog inte så mycket att säga till om.
Johan Gunverth: [citat] Juridisk hållbarhet. I Göteborgs kommun är en nyuttagen nybyggnadskarta giltig i 2 år oavsett vad som har hänt eller inte hänt i geografin på karta. Min tidigare nybyggnadskarta är nu 5 år gammal. Nu vill vi sätta upp ett litet plank för att skapa gårdskänsla. Kräver bygglov och en ny nyggnadskarta. den gamla kartan hade räckt, men är för gammal.
grodan: Köparen vet om att det saknas bygglov och han bor själv på på ett ställe där folk bygger "svart"överallt så han har inga problem med detta. Vi har även skrivit in detta på ett frågeformulär hos mäklaren.
storkarp: Föreslog min patentlösning för kommunen och det var väl iofs tillåtet (kanske) men de rekommenderade att välja den tekniskt bästa lösningen d.v.s. att sätta igen fönstret. De trodde att det bara skulle bli en merkostnad på ett enkelt bygglov på ca 500 kr och det är väl inget att bråka om. Som ny husägare börjar jag nu förstå vilken byråkratiskt värld man kommer att tvingas bo
polaris101: ok tack för svaren då ändrar jag på situationsplanen till bygglovet för utbyggnaden så att det blir rätt mått till tomtgränsen.
perkalainen: Tack ska ni ha för tipsen! Då vet vi hur vi går vidare.
Immobil: Välkommen hit! :) Grannemedgivande behöver du inte i detta fallet. Däremot vill kommunen ha en speciell blankett ifylld tillsammans med ritningen. Blanketten kan du, om du har en framåt kommun, hitta på deras hemsida. Ritningen du bifogar ska visa fasadens utseende från alla fyra hållen. ;)
b2b2: Gör en riktigt bra Miljökonsekvensbeskrivning går nog beslutsfattandet fortare för de lär säkert kräva en sådan.
volvo: Planbestämmelserna gäller alla byggader på tomten. Däremot kan man bevilja dispens med hänsyn till att det är en smärre avvikalse.
Hemmakatten: Du behöver kanske rivningslov för att riva den gamla ekonomibyggnaden. Förmodligen behöver du göra en bygganmälan till kommunen på det nya huset. du behöver sannolikt också ha ett byggsamråd.
Hemmakatten: Nja, jag är faktiskt inte helt säker på att man bara kan fråga sin vägförening. Anledning till att söka tillstånd är för att man skall bedöma utfarten ur ett trafiksäkerhetsmässigt perspektiv (sikt, upp- eller nedförsbacke mm). Och det kan då eventuellt vara möjligt att kommunen vill ha synpunkter, eller också har man delegerat den rätten (i och med att det är en vägförening)
billy_baver: 17.000:- inklusive moms är MIN gissning.
volvo: Du behöver inte ens ha köpt tomten ännu för att söka bygglov på densamma. Sedan kan du som sagt vänta resten av livet med att söka bygglov efter du köpt tomten, om inget annat villkorats i köpeavtalet (vilket brukar vara vanligt vid kommunala tomter)
volvo: [citat] Det finns krav för antal luftväxlingar per timme på nybyggen och energikrav som antingen innebär att ni måste extremisolera eller sätta in en frånluftsvärmeväxlare. Om ni då väljer den, på lång sikt, bästa investeringen med frånluftsvärmeväxlare så vore det väl synd att bara utnyttja gratisvärmen från den nya delen och inte från den gamla. Därför borde man för
john_l: Jag får helt enkelt gå dit, andas lugnt, bara svara på tilltal och inte dra upp några egna diskussionsämnen. Diskuteras det inte finns det inte :-) Projektet närmast på tur är att ta dit lite grävare som ska ge pris på avlopp och schakt (flytta en miljon stenbumlingar) för grunden. /John
billy_baver: Enkla raka svar: Nej, byggnadsnämnden är inte skyldig att bevilja bygglov på utomplansområde under de omständigheter du nämner. Och inget hindrar byggnadsnämnden att bevilja bygglov, såvida ingen annan myndighet (t.ex. en hälsovårdsnämnd) finner orsak att besluta något annat.
billy_baver: Du ANAR inte vilken "kriminalitet" du kommer att uppleva innan det roliga är över ... ;)
Linnex: [citat] Hos oss så får man i princip bygga till tomtgränsen om den gränsar mot granntomt och de godkänner det. Dock får vi inte bygga närmare än 6 m mot vägen. Edit: Och där KAN det ges undantag. Men då som jag skrev ovan. Får inte bli för permanent med husgrund utan då som jag skrev enligt ovan. Fick oxå fimpa första utkastet och istället bygga bakåt på tomten.
claekm: Hej Vi bor i Åkersberga, och har nu samma kille som kvalitesansvarig vid vårt tillbygge som när vi byggde huset för 9 år sedan. Således känner vi honom mkt bra. När vi byggde huset hyrde vi även in honom som "Faktura kollare", dvs granska fakturer på markjobb mm. Maila mig på clas.ekman@gmail.com, så skickar jag hans kontaktuppgifter till dig. VH//Clas
T&H: Nu har jag fått svar från byggnadsinspektören. Tänkte att det kunde vara intressant för andra att ta del av som kanske också undrat vad som verkligen gällde: -Det var inga problem, pappersmässigt sett, att nedgradera från badrum till en mindre toalett. Ej heller att flytta den till en annan plats på samma våning, som det gällde i mitt fall. Behöver alltså inte skicka in några
Dublin: Jag kan fylla på med erfarenheter: Med 10 år i branschen borde din man känna någon som kan vara KA, om han inte godkänns själv av kommunen. En kontrollplan är några A4-sidor som beskriver projektet kortfattat, en KA som varit med tidigare tar fram den på någon timma. Men sedan krävs det konstruktionsritningar och hållfasthetsberäkningar och dessa kan kräva lite mer jobb att ta fram.
lase: Hörde att bygglovet var beviljat. Så räknar man bort röda dagar och klämmdagar gick det på ca. två veckor. Området är inte detaljplanerat och inga påskrifter behövdes. Tack för era svar.
T&H: Det här liknar ju nästan precis mitt fall för två år sedan. För mig i Ronneby kommun krävdes det bygganmälan därför att (bland annat) om man bygger till ett extra badrum så innebär det mer belastning på kommunens nät eftersom man menar att huset har den potentialen att hysa mer folk som kan använda avloppen. Hur själva rören gick i huset sades inget om. I mitt fall skulle jag
nimhed: Tack för svaret. Det är väl så det får bli. Man känner sig bara lite liten när det gäller kontakten med kommunen, och det är frustrerande.
frjo7205: [citat] Förhandsbeskedet är ju just att du inte får bygga som du önskar. Att få bygglov för något som klart och tydligt går utanför planens bestämmelser är alltid undantag eller - om man har tur - att man lyckas hitta och utnyttja något kryphål i plantexten eller förarbetena. Vill du försöka med det så får du helt enkelt riska tid och pengar. Att du har grannar som fått
Wester: Beror ju på vilken typ av staket oxo. Ser man igenom det (typ gunnebo) kan du oftast ha hur högt som helst. Ser man inte igenom det så brukar det ofta varareglerangående det. Typ metern högt eller liknande
billy_baver: Skillnaden mellan att handla med hus och bilar är att för fastigheter gäller jordabalken. Bygglovshandlingar, taxeringsbeslut och officialservitut ligger alla lätt åtkomliga för den som föredrar att dubbelkolla säljarens uppgifter. Dessa uppgifter kan därför knappast kallas "dolda fel". Det må vara ohederligt eller okunnigt av säljaren att intyga "inget mer finns att veta". Men inte