5 571 läst ·
17 svar
6k läst
17 svar
Bygglov eller inte???
Sida 1 av 2
Hej
Vi har nybyggd stuga (med bygglov) på landet, utanför detaljerat område. Nu tänker vi bygga till en förrådsbyggnad med
sov- och toalett, den hamnar på över 20 kvm.
Måste vi ansöka om bygglov.?
Grannar rakt över sjön har köpt en äldre stuga och bygger till 3 st byggnader (obs sjötomt) på över 20 kvm/per byggnad, och påstår att de inte behöver bygglov, "platsen är redan bebyggd".
Stämmer det så kan jag glömma bygglovsansökan också, men tycker det ändå låter skumt.
Vad säger ni?
Vi har nybyggd stuga (med bygglov) på landet, utanför detaljerat område. Nu tänker vi bygga till en förrådsbyggnad med
Grannar rakt över sjön har köpt en äldre stuga och bygger till 3 st byggnader (obs sjötomt) på över 20 kvm/per byggnad, och påstår att de inte behöver bygglov, "platsen är redan bebyggd".
Stämmer det så kan jag glömma bygglovsansökan också, men tycker det ändå låter skumt.
Vad säger ni?
Tja, det gäller ju att välja väg från början.
Ligger det lite avsides så skulle jag bygga rakt av utan att blanda in några kommuntjänstemän, frågar man dom måste dom ju svara enligt reglementet och då har man ju själv dragit igång det hela...
Ligger det lite avsides så skulle jag bygga rakt av utan att blanda in några kommuntjänstemän, frågar man dom måste dom ju svara enligt reglementet och då har man ju själv dragit igång det hela...
Jag skulle ringa kommunen! Visst kan man hoppa över regler och lagar men då måste man även vara beredd på att ta konsekvenserna. Kommuner kör ibland med flygfotografering och beroende på var man bor så är de mer eller mindre hårda. Har du ringt och frågat behöver du ju inte fundera senare på om det var rätt.
Vet en kille som var tvungen att riva hela sitt bygge. Att ansöka om bygglov i efterhand gick inte. Sen fick han bygga upp allting igen efter godkänt bygglov.
Det jag menar är att det kan löna sig att faktiskt fråga innan...
Vet en kille som var tvungen att riva hela sitt bygge. Att ansöka om bygglov i efterhand gick inte. Sen fick han bygga upp allting igen efter godkänt bygglov.
Det jag menar är att det kan löna sig att faktiskt fråga innan...
Beror på i vilken ände av Svea rike det gäller, det där med att riva och bygga igen efter bygglov låter som tokhult dvs stockholm...det värsta jag ser som kan hända ute i skogen är att man får betala dubbel bygglovsavgift dvs ett par tusenlappar.
Ja, det var ju faktiskt i Stockholm! I värsta tok-kommunen också med en hel del speciella människor på bygglovsenheten. Men hur ska man veta då hur ens egen kommun egentligen ser på det där med bygglov? tt par tusenlappar extra är ju ingeting jämfört med att behöva riva hela bygget.
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Enklast är ju att ringa och fråga.
Det stämmer ju att utanför detaljplanertat område så får man i många fall bygga komplementbyggnader även utan bygglov. Men jag tvivlar på att man kan göra det inom område sm omfattas av strandskyddsbestämmelser, som ju verkar vara fallet i denna tråd.
Det stämmer ju att utanför detaljplanertat område så får man i många fall bygga komplementbyggnader även utan bygglov. Men jag tvivlar på att man kan göra det inom område sm omfattas av strandskyddsbestämmelser, som ju verkar vara fallet i denna tråd.
Om ni inte har en lantbruksfastighet så är det bygglovskrav på byggnader som överskrider 15 kvm (totala byggytan av alla ickebygglovsgodkända byggnader på tomten).
Detta krav gäller såväl inom som utom detaljplanerat område eller om det är tättbebyggt eller ej.
Sedan är det upp till var och en att välja att bygga svart.
Detta krav gäller såväl inom som utom detaljplanerat område eller om det är tättbebyggt eller ej.
Undantaget är om det är en ekonomibyggnad då krävs inget bygglov om man har en lantbruksfastighet.volvo skrev:Om ni inte har en lantbruksfastighet så är det bygglovskrav på byggnader som överskrider 15 kvm (totala byggytan av alla ickebygglovsgodkända byggnader på tomten).
Jag har hört följande:eerieva skrev:Hej
Vad säger ni?
Grannen tvärs över sjön har rätt, men det har nog inte med att platsen redan är bebyggd. Det betraktar jag som mindre trovärdigt. Kontakta en lantmätare och fråga om bestämmelserna. (ej kommunen för dom vill gärna att du söker bygglov)
Du skall dock registrera bygget hos skattemyndigheten (viktigt)
Däremot så gäller särskilda bestämmelser för avlopp, men om du har tex trekammarbrunn innan så....
Dessutom om så är fallet att det är en sjötomt som omfattas av strandskydd så kanske detta måste tas hänsyn till.
Redigerat:
Tveklöst har du hört FEL!Rapid skrev:
I Boverkets skrift: "Behöver jag bygglov" som finns på följande länk: http://www.boverket.se/templates/Page.aspx?id=1882&epslanguage=SV står följande:
"Bygga nytt
För att få uppföra en byggnad krävs i allmänhet bygglov. I allmänt
språkbruk är byggnad en varaktig konstruktion av tak
och väggar som står på marken och är så stor att människor
kan uppehålla sig i den."
dock:
"I bostadshusets omedelbara närhet får man utan bygglov
sätta upp en eller flera fristående komplementbyggnader, så
kallade friggebodar. Den sammanlagda byggnadsarean av
alla de friggebodar som uppförts på tomten utan krav på bygglov
får inte vara större än 15,0 m²."
men:
"Kommunen kan besluta om minskad eller utökad bygglovsplikt.
Genom detaljplan eller områdesbestämmelser kan
kommunen besluta att det inte behövs bygglov för en rad
åtgärder som annars skulle kräva det.
Bygglovsbefrielse kan till exempel gälla nya byggnader,
tillbyggnader, inredande av ytterligare en bostad, upplag,
murar och plank."
Tja man kan alltid göra ett svartbygge, men det är inte att rekommendera då man aldrig vet vad som händer i framtiden. Kan bli svårt att sälja tomten om det är svartbygge på den. oavsett kommun så vet man inte hur dom väljer att bestraffa svart bygge. Dumt å chansa om du dessutom iframtiden vill bygga större så kan det bli svårt att få bygglov då dom kanse i det fallet upptäcker din svartbyggnad.
Hmm.. frågan Vi ska väll inte uppmana till brottsliga handlingar här på forumet?...
Hmm.. frågan Vi ska väll inte uppmana till brottsliga handlingar här på forumet?...
Kanske låg det trots allt en del i det jag "hörde" från en lantmätare. Inget bygglov behövs under vissa omständigheter, så som tex om kommunen beslutat så i ett område. Jag utgår från att det handlar om icke planlagt område, dvs ute på vischan...volvo skrev:Tveklöst har du hört FEL!
men:
"Kommunen kan besluta om minskad eller utökad bygglovsplikt.
Genom detaljplan eller områdesbestämmelser kan
kommunen besluta att det inte behövs bygglov för en rad
åtgärder som annars skulle kräva det.
Bygglovsbefrielse kan till exempel gälla nya byggnader,
tillbyggnader, inredande av ytterligare en bostad, upplag,
murar och plank."
Kanske har "grannen rakt över sjön" rätt. Kanske lönande att undersöka kommunens regler för just detta område.
"Grannen tvärs över sjön" kan ha rätt!
En enkel fråga på byggnadsnämnden borde ge svaret.
Det enklaste är att ringa kommunen och fråga vad som gäller. Det är ganska vanligt att kommuner har minskad bygglovsplikt när det gäller områden som inte omfattas av detaljplan. Vi ska bygga ut vårt fritidshus och fick besked att vi inte behöver varken bygglov eller bygganmälan för en utbyggnad av vårt fritidshus så länge arean på utbyggnaden är under 50% av den befintliga byggnaden samt att utbyggnaden inte innefattar toalett eller eldstad.
Sådana undantag som nämns här, hör verkligen till undantagen...........Rapid skrev:
Det allra vanligaste är att det krävs bygglov. (speciellt när det handlar om strandnära tomter)
Man kan därför inte göra antagandet att det är troligast att man får bygga utan bygglov när det är sannolikast att bygglov krävs.
(undantaget för lantbruksfastigheter som har lita andra bestämmelser)