13 102 läst ·
20 svar
13k läst
20 svar
Framkomlighet för brandbil?
Cheesus, grejen är tydligen den att markisen skuggar fam. Marilyns uteplats också, vilket jag med skulle tycka var irriterande, annars tänkte jag som du, men gjorde ett litet research..
Redigerat:
Den infon om skuggning står ingenstans i inläggen....mest ett upprepande om brandbilar. Så den springande punkten kan inta vara ev skuggning, då borde det framgått kan jag tycka.
Jag vet varför jag bor på landet.....
Jag vet varför jag bor på landet.....
Cheesus skrev:
Man får spana lite..
http://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/95128-regler-foer-uppsaettning-av-markis.html
Nu tycker jag att ni är lite vl griniga...
Att man som vi numera bor på landet med en, enligt stadsmått, ofantligt stor tomt är helt underbart och en gåva till själen som inte går att beskriva. Men vi har bott trängre och likaväl haft behov av ett eget privat "rum". Vilket naturligtvis alla människor har.
När vi sålde vårt hus hyrde vi ett radhus i ett väldigt tätt område. Området var mysigt, uppvuxet, trevligt folk som bodde där. Men det var väldigt tätt mellan radhusen, man hade ca 25kvm baksida/uteplats, gångvägarna var smala, "bilvägarna" ändå smalare.
Att det var trevlig stämning och god grannsämja berodde på att folk tog hänsyn till varandra, skötte sina uteplatser, hade lagom många fester, tog hand om gemensamma utrymmen som lekplatser och gräsytor och inte inkräktade på varandras eller allmännas ytor.
Jag kan mycket väl förstå att det känns fel och obehagligt att en granne "tar för sig" mer än den borde. I trånga och "intima" platser blir det än mer fel och känns som ett intrång i ens egna, lilla, utrymme.
Att man som vi numera bor på landet med en, enligt stadsmått, ofantligt stor tomt är helt underbart och en gåva till själen som inte går att beskriva. Men vi har bott trängre och likaväl haft behov av ett eget privat "rum". Vilket naturligtvis alla människor har.
När vi sålde vårt hus hyrde vi ett radhus i ett väldigt tätt område. Området var mysigt, uppvuxet, trevligt folk som bodde där. Men det var väldigt tätt mellan radhusen, man hade ca 25kvm baksida/uteplats, gångvägarna var smala, "bilvägarna" ändå smalare.
Att det var trevlig stämning och god grannsämja berodde på att folk tog hänsyn till varandra, skötte sina uteplatser, hade lagom många fester, tog hand om gemensamma utrymmen som lekplatser och gräsytor och inte inkräktade på varandras eller allmännas ytor.
Jag kan mycket väl förstå att det känns fel och obehagligt att en granne "tar för sig" mer än den borde. I trånga och "intima" platser blir det än mer fel och känns som ett intrång i ens egna, lilla, utrymme.
Hmm... det stora problemet med markiser är att det inte kräver bygglov, därför så har du nog väldigt svårt att få igenom dina krav. Men jag tror inte att du har så mycket att komma med även om det är tråkigt med skugga. Det ända som händer är att du blir en gnällspik. Så för din skull, jag skulle nog lägga ner detta.
Klicka här för att svara