Idag har jag tagit en halv dag ledigt från jobbet och kört 15 mil totalt och haft byggsamråd i tre minuter. Under mötet konstaterades att de mått jag har använt för att rita in dusch, handfat och toalett i mitt tilltänkta badrum var fullt tillräckliga.

Kändes inte alls som spill av tid och det hade ju inte gått att klara av det här per telefon. :mad:

/John

Äh! Det är väl inget. Jag bokat in ledighet från jobbet, flyttat möten och delegerat och så ringer de från Statsbyggnadskontoret till min KA och säger att de hoppar över samrådet helt och hållet. "- Inga frågetecken från vår sida."

;)

Om det inte är uppenbart onödigt skall man hålla ett protokollfört samrådsmöte där byggherren skall upplysas om sina skyldigheter som byggherre.
Tyvärr har jag bevittnat alltför många dåliga samrådsmöten. Jag brukar då gå igenom allt det som egentligen behövde informeras om med byggherren efter det dåliga samrådsmötet.
...........det finns kommuner som tycker det är uppenbart onödigt att hålla samråd för hela villor medan andra kommuner kräver samrådsmöte för en enkel carport.

Det enda som avhandlades var hur viktigt det var att jag byggde så att det går att handikappanpassa (ser ju ut som finska när man skriver det så :D) badrummet i efterhand.

Jag lämnade över en lista på hur jag tänkte bygga och i vilka dimensioner och så skulle kommunen göra en kontrollplan som jag skulle signera under byggets gång.

/John

john_l skrev:
... en kontrollplan som jag skulle signera under byggets gång.

/John
Aaaahahaha! Kontrollplaner fylls i långt efter att man har glömt av vem som gjorde vad när. Man tar ett par olika pennor, lite lort på fingrarna och skriver sedan i rimliga datum på lite olika sätt. När en dag återstår på bygglovet tar man alla skrynkliga papper, trycker ner dem i ett kuvert och lämnar in dem på SBK.

:D har sett hur det brukar gå till

john_l skrev:
Det enda som avhandlades var hur viktigt det var att jag byggde så att det går att handikappanpassa (ser ju ut som finska när man skriver det så :D) badrummet i efterhand.
DET är ju VIKTIGT ! .........för kommunen altså eftersom de får bekosta handikappanpassningen senare om någon boende i det huset blir rörelsehindrad.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.