hempularen skrev:
Tjaa. hur skulle det vara med en 2 våningskupa?
För att sticka ut och avvika helt från grannarna då eller?

Förstår inte riktigt din tankegång. Hur kan det hjälpa oss få genom bårt bygglov med två takfönster som inte är något nytt inslag?

//Anders

Redigerat:
Tänkte mer att det var ett nytt grepp.

Om man tittar på bilden så kan jag faktiskt tycka att "skogen" av takfönster ser lite plottrig ut. Nu lär det ju inte bli värre om ni också sätter takfönster.

Jag tänkte att OM en påbyggnad av kupan skulle ge er de kvaliteter ni vill ha (och det borde kunna ge en avsevärd ökning av användbar boyta också), så kanske det är en ändring som rätt utformad skulle kunna se lite mer "seriös" ut. Takfönstren så som de ser ut på bilden ger för mig ett intryck av "lappverk" lite slumpartat utkastade där de passar. En kupa skulle ev. kunna ge ett bättre intryck av att höra hemma där.

Observera det är inte min mening att dissa tanken på takfönster, jag personligen skulle inte bry mig om ngt. sådant vare sig jag bodde i husen i fråga eller var granne med utsikt över det hela, men jag skulle kunna tänka mig att en bygglovsarkitekt skulle kunna hysa en starkare variant av de känslor jag gav utryck för här ovan.

En mer "arkitektonisk" lösning skulle då kanske kunna vara ngt som en arkitekt då istället skulle kunna se som en spännande förbättring, och bli lite entusiastisk över.

Jag har släktingar som för ganska många år sedan fick bygglov för en utseendeändrande åtgärd på sitt radhus. De fick igenom ändringen efter att samtliga grannar i längan skrivit på att de skulle göra samma ändring ifall de ville ändra alls.

Min tanke är definitvt inte välgrundad, det var mer ett hugskott.

Tanken är god och kanske skulle vara ett alternativ. Lite längre bort på gatan har någon svartbyggt en kupa ( 8 år sedan)på vindvåningen och hur turerna går där vet jag inte.

Tack för visat intresse :)

Ärendet tas upp imorgon på ett extramöte för att just diskutera policyn i området. Vet inte vad man satt i rullning. Vi får slutbesked nästa vecka.

//A

Några ganska avlägsna vänner till oss gjorde en liknande sak för ett antal år sedan. De hade en klädkammare i sitt kedjehus med en liten glugg till fönster,. Samtliga grannar på gatan hade byggt om sina klädkammare till rum, och tagit upp ett större fönster, utan bygglov.

Våra vänner ville göra samma sak, fast följa lagen (mannen i familjen kommer från ett annat land och var lite extra mån om att följa reglerna). Vid en första kontakt sa stadsbyggnadskontoret att sådana småärenden fixar vi över disk, kom in med en skiss.

Väl där så backar handläggaren och menar att iom. att det var ett kedjehus så blir det mer komplicerat. Det slutar med att de fick avslag på bygglovet efterssom deras hus skulle komma att avvika från de övriga. Stadsbygg. kontoret hade inge aning om att det var precis tvärtom. Vännerna vågade inte påpeka detta heller av rädsla för att sätta dit grannarna.

Lösningen blev att de väntade ngt. år och sedan gjorde de precis som grannarna.

Mina föräldrar råkade ut för en komisk variant 1978 då de skulle bygga en kupa på mitt rum. Min far slängde in bygglovshandlingarna och blev en vecka senare uppringd av en tjänsteman på kommunen. Han var lite förvånad eftersom det "redan" fanns en kupa på mitt rum och undrade vad min far menade. Han stod på sig och sa att ritningarna var korrekta. Däremot så fanns det ett gavelfönster mot grannen på min systers rum som inte hade bygglov. Detta fönster var dock regelvidrigt med tanke på brandskydd. Huset hade det byggt 1972 genom Skanska som tydligen hade gjort lite som de ville och skippat byggloven. //A

Kan de stora så kan väl vi små också :)

För att avsluta tråden så fick vi bygglov igår! Hoppas det öppnar för andra i området nu!

//Anders

Grattis,

Fick ni det som ni ville, eller fick ni ändra något?

Som vi ville, två st 140x78 mot havet och ett mot gatan. Byggnadsnämnden var tydligen oenig med två som röstade mot. Inte förvånad över vilka som var emot men det kvittar ju nu. Får bara hoppas att snickarna kan få till det nu innan sommaren.

//Anders

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.