4 516 läst ·
6 svar
5k läst
6 svar
Åsikter utan erinran när grannen söker bygglov.
Hej,
Vi har en granne som ska stycka av några tomter i närheten och vi fick då som fastighetsägare möjligheten att yttra oss. Vi har inget emot att de styckar av tomten men vi vill inte att vi får några belastande servitut på vår tomt då vi har en avloppsanläggning som de nya tomterna ska anslutas till. På kartan har de ritat sträckingen av avloppsledningar på så sätt att de går utanför vår tomt.
Om vi vill säkerställa att de inte drar avloppsledningen över vår tomt (som är den närmaste vägen) behöver vi skriva något yttrande på det? Finns den möjligheten öht att de tvingar oss till ett belastande servitut? Vi vill givetvis inte ställa till det för grannen genom att förskjuta deras förhandsbesked om att stycka av.
Kan jag skriva "Ingen erinran" men ändå skriva dit mina synpunkter eller är mina synpunkter en erinran?
Vi har en granne som ska stycka av några tomter i närheten och vi fick då som fastighetsägare möjligheten att yttra oss. Vi har inget emot att de styckar av tomten men vi vill inte att vi får några belastande servitut på vår tomt då vi har en avloppsanläggning som de nya tomterna ska anslutas till. På kartan har de ritat sträckingen av avloppsledningar på så sätt att de går utanför vår tomt.
Om vi vill säkerställa att de inte drar avloppsledningen över vår tomt (som är den närmaste vägen) behöver vi skriva något yttrande på det? Finns den möjligheten öht att de tvingar oss till ett belastande servitut? Vi vill givetvis inte ställa till det för grannen genom att förskjuta deras förhandsbesked om att stycka av.
Kan jag skriva "Ingen erinran" men ändå skriva dit mina synpunkter eller är mina synpunkter en erinran?
Dom kan inte tvinga er till ett servitut om det finns andra fungerande lösningar. Vi har framgångsrikt inte bara vägrat intrång utan även tvingat bort olovliga befintliga anläggningar.
För att få bygglovet måste grannen ha avtal klara för avloppsanläggningen. Finns sådana kan grannen sedan inte hävda att dom måste dra över er tomt.
För att få bygglovet måste grannen ha avtal klara för avloppsanläggningen. Finns sådana kan grannen sedan inte hävda att dom måste dra över er tomt.
Ok, så om jag inte hört någonting om att de ska dra ledningar över vår tomt och inga sådana avtal finns kan kommunen alltså inte tvinga oss? Då är det alltså onödigt att jag skriver något yttrande?mycke_nu skrev:Dom kan inte tvinga er till ett servitut om det finns andra fungerande lösningar. Vi har framgångsrikt inte bara vägrat intrång utan även tvingat bort olovliga befintliga anläggningar.
Kommunen kan alltid tvinga sig till ledningsrätt för de kommunala ledningsnätet, men för att en privatperson skall kunna få ett officialservitut krävs det i princip att att det inte existerar några andra möjligheter.
Du kan ju alltid ringa byggnadsnämnden i din kommun och försäkra dej om att ledningarna skall ligga utanför din tomt. Det bör som sagt redan finnas ett avtal om den saken.
Du kan ju alltid ringa byggnadsnämnden i din kommun och försäkra dej om att ledningarna skall ligga utanför din tomt. Det bör som sagt redan finnas ett avtal om den saken.
JAg skulle faktiskt vilja utveckla det så här. För att någon skall kunna dra ett avlopp över din tomt via tvång så måste det förligga väldigt stora samhällsskäl och då räcker det inte med en 10-15 fastigheter, vi pratar flera hundra fastigheter.
Moderator
· Stockholm
· 57 859 inlägg
Jag tror att det kan vara en god tanke att vara övertydlig både skriftligt och muntligt om att ni inte vill ha ledningar över er tomt.
Finns risk att en exploatör med goda känningar på kommunen kan "förenkla handläggningen" lite genom att hävda att ni kommit överens redan osv.
Finns risk att en exploatör med goda känningar på kommunen kan "förenkla handläggningen" lite genom att hävda att ni kommit överens redan osv.
Klicka här för att svara