Byggahus.se

Kan någon råda mig om bygglov

1. M
    Medlem Nivå 1
    Vi har en tomt på 6000kvm som är prickad gud vet varför sedan 1986. Vi vill stycka av en bit för att det är för mycket att sköta. Vi har alltså sökt bygglov och fått avslag med hänvisning till att kommunen (Kungsbacka) inte vill diskutera ev bygglov. Det finns ingen riktig anledning till avslaget förutom att tomten är prickad. Den förre ägaren fick stycka av en bit innan man prickade vilket är anmärkningsvärt om nu tomten är så värdefull att behålla.
    Vi behöver få råd om hur man agerar på bästa sätt. Vi har förstått att det gäller att ha de rätta kontakterna i ett sådant här fall. :confused::confused:

2. T
    Medlem Nivå 6
    Det låter som att det är detaljplanerat område och är marken prickad får den inte bebyggas. För att en avstyckning ska bli godkänd måste fastigheten vara byggbar och det måste finnas eller kunna gå att ordna tillfart till den samma.
    Så det med all säkerhet därför som inte avstyckning är möjligt då det inte får att få bygglov.
    För att få bort prickningen måste en ny detaljplan göras och det kostar mycket pengar samt troligen kommer lantmäteri och byggnadsnämnden aldrig gå med på det, generellt mycket svårt. Sedan om dom prickat området engång är det inte troligt att dom ändrat åsikt nu och tar bort prickningen om ändring av detaljplan skulle föras på tal.
    Men somsagt ändra i detaljplanen är inget som görs hur somhelst och troligen omöjligt att få genom.

Nu kan jag missuppfattat något och då kanske det finns andra vägar att gå, men jag tycker det låter som du har en knivig sits att kunna stycka av.

3. H
    Moderator · Nivå 25
    Men har ni inte fått någon förklaring om varför den är prickad?

4. W
    Medlem Nivå 7
    Nu vet jag inte var i Kungsbacka kommun du håller till men är det ute på landsbyggden så kanske du kan motivera detta på ett bra sätt och få igenom det men det är inte troligt. Det som skulle funka att stycka för e äldreboende, dagis, 55+, hästhållning och ev generationsboende.
    Det som behöver göras e ett enkelltplanförfarande där de gör en ny detaljplan för enbart din tomt. Detta e mycket vanligt i kungsbacka men du får bekosta detta själv och det kostar en del. Men har plan & bygg sagt att det e kört redan nu så e det oftast totalt kört, det vill inte att du ska få stycka av en eller flera anledningar.

5. O
    Bannad · Nivå 15
    Så vitt jag har förstått så är det nästan omöjligt att få bygglov på prickad mark. Ibland kan det gå ifall det är t.ex för att underlätta sophantering i ett flerbostadshus, men det är undantag. JAg skulle nog säga att det är i stort sett kört att få bygglov. och om du inte får bygglov så får du säkert inte stycka marken. Tror inte att det handlar om kontakter... det är flera som sköter ett bygglovsärende. Dessutom så vet man inte hur gärna grannarna vill överklaga ett bygglov. Jag tror att det är lika bra å ge upp den biten.

6. O
    Bannad · Nivå 15
    Hmm.. om du har prickad mark så får du inte bebygga den. oavsett vad du ska bygga. Spelar ingen roll om det är äldreboende eller inte, prickad mark är det förbjudet att bygga på.

7. W
    Medlem Nivå 7
    Självklart får man inte bygga på prickad mark men om du hade läst hela inlägget så hade det nog framgått att det är den prickade marken man "tar bort" med ett enkelplanförfarande (man planerar helt enkelt om tomten). Vet att detta verkar praktiseras lite olika i våra komuner men i kungsbacka är det rätt många sådanna ärenden varje månad. Enbart grannar behöver yttra sig i ett sådant ärende.
    I detta fallet tror jag iförsig inte heller att det kommer att gå, men man ska aldrig säga aldrig för mycket konstigt har byggts i och runt kungsbacka.
    Hade underlättat om trådskaparen hade sagt i vilket område det rörde sig om.

Men som ett exempel så fick en person förra året parkmark (väldigt prickat ;)) omvandlat till bostadsmark på detta sätt och kunnde bygga. Så omöjligt e det inte.

8. O
    Bannad · Nivå 15
    Nja.. inte handlar det om något enkelt planförfarande, då man måste göra om detaljplanen för att ta bort prickningen.
    Hur kan du veta att det är flera fall varje månad? jobbar du på SBK? eller?
    Det kanske är dags att anmäla kommunen....

9. volvo
    Medlem Nivå 10
    Prickad mark är prickad mark.
    Enda sättet att få bebygga sådan mark (annat än om det handlar om ringa avvikelser) är att få till stånd en ändrad detaljplan.
    Om kommunen inte vill ändra detaljplanen så kan man inte tvinga dem.

10. W
    Medlem Nivå 7
    Jo det handlar om enkeltplanförfarande inte ändra en hel detaljplan. Läs lite om detta på nätet googla tex
    det lär hjälpa dig.
    Kungsbacka kommun har ärligheten att lägga ut sitt diarie + mötesprotokoll på nätet vilket flera komuner borde.
    Sedan är det inte flera fall varje månad om att ändra prickad mark utan ärenden om enkelt planförfarande.

11. O
    Bannad · Nivå 15
    Nu har jag läst lite och kommit fram till att du inte verkar ha förstått saken helt rätt. Eftersom det handlar om ringa förändringar som inte påverkar folk. En prickad mark i detljplanen är en helt annan sak. så jag tror att du har missat något!
    Det är kanske du som borde läsa på!

12. W
    Medlem Nivå 7
    Prickad mark på egen tomt påverkar ofta inte folk runtomkring. Därför kan det gå bra. Har inte sagt att det är lätt eller vanligt bara att det finns en möjlighet i P&B lagen och att det utövas lite då och då.
    Men särskilt troligt i dett fallet tror jag inte det är, hade underlättat betydligt om man visste i vilket område det var.

Redigerat 12 mar 2009 10:35