volvo skrev:
Sådana undantag som nämns här, hör verkligen till undantagen...........
Man kan därför inte göra antagandet att det är troligast att man får bygga utan bygglov när det är sannolikast att bygglov krävs...........
Förtjänar att undersökas. Med tanke på att det ofta finns undantag utanför planlagt område.

Det är således sannolikt så att "grannen tvärs över sjön" har rätt. Detta kanske är undantaget som bekräftar regeln?

Redigerat:
I Marks kommun där vi bor står det såhär på hemsidan:

"Utanför detaljplan och samlad bebyggelse får man utan bygglov

Göra en mindre tillbyggnad av en- och tvåbostadshus och tillhörande komplementbyggnad eller nybyggnad av fristående komplementbyggnad i omedelbar närhet av bostadshuset. Den tillförda byggnadsvolymen får inte bli så stor att den dominerar över det urspungliga huset.
Marks kommun har beslutat att som "mindre tillbyggnad" avses en yta på högst 40 % av den yta den befintliga bostadsbyggnaden upptar på marken och för vilken bygglov har beviljats. Vid nybyggnad av komplementbyggnad gäller samma beräkning."

http://www.mark.se/sv/Invanare/Bygga-och-bo/Bygglov-och-tillstand/Bygglov/

Så om ni hade bott i Marks kommun hade det varit grönt, men det är nog väldigt olika i olika kommuner..
Lycka till!

...och så var det det där med "samlad bebyggelse" där kommunen har tolkningsföreträde.

I GBGs kommun säger man "runt 10 hus". Jag bor i en samling med 7st hus, sedan är det rejäla luckor till nästa och berg som skiljer åt, men det räknades ändå som samlad bebyggelse eftersom "man anser det" från kommunens sida. Bara att rätta sig efter det.
Det får till följd att jag måste söka bygglov för ett plank även om det bara finns kommunen som granne. I mitt fall är tomten helt omgärdad av kommunal mark.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.