Jag är sugen på att bygga ett litet halmbalshus, med "naturliga" byggnadsmaterial, på avskild plats ute i naturen. Det verkar inte vara allt för krångligt att få ett bygglov, men vad krävs mer? På hemsidan här läste jag:

"När lovet har beviljats, ser byggnadsnämnden till att du som byggherre har god kontroll över byggnadsarbetena. Det här kontrollerar de genom att begära in bygganmälan, ha ett byggsamråd, upprättande av kontrollplan och till sist att utfärda ett slutbevis"

Men vad innebär dessa olika saker? Och vad finns det för kostnader inblandade?

Huset jag vill bygga är okonventionellt, och det är byggt enligt en metod som jag inte tror många känner till i Sverige. Inte idag i alla fall. Därför är jag orolig för att kommunen kanske inte har förståelse för detta ovanliga bygge, och jag är rädd för att det ska vara löjliga avgifter bara för att få tillstånd att bygga sig en liten enkel boning. Samtidigt har jag en förhoppning om att de är nådigare mot en om man bor utom synhåll ute på landet (och dessutom bygger fullt ut ekologiskt!)

Vad jag förstår så skiljer det sig väl med kraven beroende på om man bygger ett fritidsboende, eller ett helårsboende? Men får man vara skriven och bo året runt i ett fritidsboende? Vad ställs det för krav angående el och vatten i huset?

Första gången jag sett byggmetoden presenterad i Sverige var på en mässa på Moderna museet i Stockholm 1976. Presentationen var halvhjärtad, och ingen behövde bebo halmhuset, som revs när mässan var slut. Men ärligt talat skulle denna byggnad ha rivit sig själv i det skick som den hade uppförts. Jag tycker ÄNDÅ att du har en spännande idé, och det bästa rådet jag kan ge dig är att samarbeta med en annan eldsjäl, som har teknisk kompetens.

Konkreta svar: Om byggnadsnämnden anser att ditt hus blir bygglovspliktigt gäller alla regler fullt ut. Du betalar avgifter som för vilket annat bygglovsärende som helst. Ja, det kostar en slant, men eftersom du bygger SMÅTT bör du komma ganska billigt undan.

Du ska ange en kompetent person som kvalitetsansvarig för projektet, (kanske den andre eldsjälen?) och tillsammans med denne upprätta kontrollplan. När bygglov är beviljat, byggsamråd avklarat och bygganmälan gjord får den kvalitetsansvarige en nyckelroll ända fram tills dess du och han/hon slussat projektet till slutbevis.

Byggnadsnämnden skickar automatiskt ärendet till Mijö- och hälsoskyddsnämnden för yttrande. Du får inget bygglov om man inte godkänner din lösning på vatten och avlopp. Om du nöjer dig med utedass och att hämta in vatten från gårdspump till en balja i köket underkastas du mindre strikta krav än om du tänker installera WC och dusch och diskbänk i köket.

Du kommer också att få ange hur huset ska värmas upp. Om du isåfall anger att du ska ha vedeldad kamin måste du få anläggningen godkänd av sotningsväsendet.

Kraven som ställs på VA- och elinstallationer blir lika höga som i vilken annan byggnad som helst. Systemen måste vara fackmässigt konstruerade och utförda, vilket intygas av auktoriserad hantverkare på kontrollplanen när jobbet är klart.

Nej, det har ingen som helst betydelse om du tänkt mantalsskriva dig i huset eller ej. Ingen kan hindra dig. Myndigheterna har ingen laga möjlighet att särbehandla dig för att du säger att huset ska användas bara som utflyktsstuga. I plan- och bygglagens mening finns varken "sommarstugor", "fritidshus" eller "åretrunthus". Där finns bara hus "för bostadsändamål".

Redigerat:
Kanske lite ot

Det finns en familj som har bott i över 5 år i ett halmbalshus som de har byggt själva

kan förmedla kontakt i fall så önskas

Tag reda på vem som var kvalietsansvarig, och berätta för oss andra! Den tjejen eller grabben är guld värd.

Lysande, greebfighter! Det har uppenbarligen hänt en del på 30 år.

Byggnaden på Moderna Muséet hade mer att göra med politisk retorik än verklighet. Men om jag idag - 2009 - var i TimBao´s ställe skulle jag omgående kontakta de som projekterade halmhuset i Växjö -

http://www.flk.se/
http://www.lbearkitekt.se/

Inom parentes kan jag bara tillägga att halmhus i industriell skala på sätt och vis redan existerar: Lättklinker (Leca) har nämligen hackad halm som råvara.

Tack för svar!

Jo, att uppföra ett halmbalshus idag är nog inga större konstigheter rent fackmässigt. Jag känner två familjer som bor i halmbalshus, och de ser inte annorlunda ut än andra hus. I dessa fall är det inte halmbalarna som bär upp huset, det kanske var ett s k självbärande hus du såg på Moderna Muséet? Mina planer inkluderar i alla fall en bärande trästomme.

Det som är det okonventionella med mina tankar är byggmetoden som på engelska kallas "roundhouse". Jag har inte hittat någon information om det på svenska dock.

billy_baver skrev:
"Om byggnadsnämnden anser att ditt hus blir bygglovspliktigt gäller alla regler fullt ut"
- Finns det tillfällen då en boningsbyggnad inte anses bygglovspliktig? Jag har bekanta som har uppfört byggnader större än friggebodar som inte har ansetts bygglovspliktiga eftersom det inte finns någon granne som kan anse något om byggnaden. Dock har det ju inte varit boningshus. Men om man, som du nämnde, skulle nöja sig med utedass och vatten från gårdspump?

Om det är ett hus som ni inte kommer skriva er i - dvs icke-permanentboende så tror jag du har en större chans. dessutom kan du slippa byggfelsförsäkring osv.

Om det är ett permanenthus så slår reglerna om byggfelförsäkring, energianvändning, el, vatten, avlopp, handikappanpassning osv till direkt. Jag vet inte om halmbalsmetoden uppfylelr allt det - kanske gör det det - då är det väl inga problem iof :)

/K

Bygglov har inte ett dugg att göra med om fastighetsägaren eller någon annan kommer att mantalsskriva sig på adressen eller redan bor där. Bygglov har heller inget att göra med frånvaro eller närvaro av grannar.

Undantagna från bygglovsplikt är visserligen exempelvis ekonomibyggnader avsedda för jordbruk. Däremot bostäder på jordbruk kräver bygglov. Slutsatsen av detta skulle kunna bli att du kan "öva dig" på halmhus genom att bygga en liten maskinhall i halm utan bygglov. Men så snart du tänker övernatta i byggnaden byter den använding, och kräver bygglov. Om man ska vara pillnoga...

Enklaste och säkraste sättet att kolla saken är att lyfta luren och kontakta bygglovsenheten.

För övrigt tycker jag inte att kvalitetskraven ska utgöra något hinder. Tillgänglig teknik verkar helt okey. Det är bara att trumma ihop folk som kan hjälpa till att projektera.

billy_baver skrev:
Bygglov har inte ett dugg att göra med om fastighetsägaren eller någon annan kommer att mantalsskriva sig på adressen eller redan bor där.
...
Well - i mitt fall hade det det - och de regler jag omfattades av tror jag är generella men lite beroende på kommun !

1. Vid hus för icke permantentboende finns en skrivning om att man, om man kommer under vissa belopp, får slippa byggfelsförsäkringen.
2. Energikalkyl behövs inte.
3. Handikappanpassning slapp iaf jag utan ngn som helst diskussion (lite svårt att få in handikappanpassning på en skogstomt med en 45 kvm stuga som inte ens har ett separat kök)

Sen fick jag också bli KA _ men det har nog mer med stugan som sådan att göra (enkelhet) än permanentboende eller ej...

/K

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.