Hej,

Har en sjötomt som är till största del prickmark, förutom ett område
där det är tänkt att placera hus samt garage.
Husplaceringen ligger ca 30m från vattnet och mellan vatten och hus
är det prickmark.
Som jag förstått det är det ok att lägga en friggebod (sjöbod) på prickmark men
det kräver bygglov pga av strandskydd.
Brukar det vara nåt problem att få bygglov om man redan fått bygglov för bostad
så nära vattnet? Ett undantag i strandskyddet borde iom det redan vara klart?
Fråga två är bygglov för brygga på samma tomt, borde vara samma förfarande.

/Lancer

Jag tror att det blir lite enklare att få igenom bygglov för sjöboden, men det skall snrare ses som att möjligheten går från omöjligt till svårt.

Tanken med prickmarken är troligen att förhindra att du kan bygga så nära vattnet att allemansrätten går förlorad. Din sjöbod gör att du kan hävda tommark ända fram till vattnet, och beröva allmänheten möjlighet att passera utefter stranden.

Sedan är det kanske tveksamt om 30m inte är så lite att ni kan hävda tomtmark ända fram tilkl vattnet ialla fall.

Ok,

Något promenadstråk är det inte tal om och ingen badplats i närheten.
Samt att min tomt går ut 60m i havet. Vet inte om det hjälper.
Eftersom grannarna har staket ner till vattnet, bryggor och bodar borde det förhoppningsvis
gå smärtfritt.
Vet iofs inte om dom har prickmark på sina tomter eftersom dom byggnaderna är 150år äldre...

Grannfastigheternas prickmark framgår av detaljplanekartan. Det kan mycket väl vara så att gamla byggnader hamnar på punktprickad mark om beslutsfattarna vid plantillfället bestämt sig för att på långsikt tvinga fram en framtida bebyggelse till en "linje" där de tillsammans harmonierar snyggare. Despotiskt, men fullt möjligt om fastighetsägarna den gången inte satte sig till effektivt motvärn. Den bakomliggande "affärsidén" vid plantiden var isåfall att med åren tvinga igenom planens avsikt i takt med att befintlig bebyggelse fasas ut , rivs eller brinner upp.

Men det kan också vara på så sätt att detaljplanen inte alls stämmer överens med vad förtroendevalda (och i bästa fall deras väljare) tycker nuförtiden. Gamla båthus och badhus är ju "mysiga", även om man inte tyckte detsamma på 1960-talet.

Det kan också förhålla sig så, att de något yngre grillstugorna och gästbodarna och flytbryggorna helt enkelt är byggda utan bygglov. Även om de, tio år efter uppförandet, slipper rivningsföreläggande medför de ingen prejudicerande verkan för ännu fler byggen på byggförbjuden mark.

Om området inte är stadsplanerat så är det strandskydd enligt Miljöbalken som gäller. Strandskyddet sträcker sig minst 100 m från vattnet. Tomt eller ej. Det krävs en dispens från Länsstyrelsen innan man ens kan fundera på att bygga.

Punktprickning är - mig veterligen - förekommande endast på detaljplanekartor (med tillhörande verklighet).. :)

..ok.. jag bor på bonnvischan..

Jag instämmer. Prickar ska man ha på sjökortet. Pågrund av grund...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.