Mikael_L
Skärgårdspinglan skrev:
Det visar sig att Ingen utsättning är begärd av honom till
kommunen vid uppförandet (enl. samtal med kommunen igår med
tips av er...). Det var ju konstigt, är inte det standardförfarande?
Nej, det tror jag inte.
Men vår kommun har just börjat kräva att sköta utsättningen efter ett jätterabalder med ett felplacerat hus ute vid skärgården.
Jag vet dock inte om kommunen har laglig rätt att kräva få göra utsättning. Såvitt jag förstått, är det byggherrens egen risk ifall man vill sätta ut själv och ev bli tvungen att riva ifall man gjort fel.

Grovutsättning gjorde jag själv och tog kommunens man till hjälp vid finutsättningen efter markschakt. Det blev ett jäkla hallå och vi blev fakturerade båda utsättningarna.
Men efter lite prat med högsta hönset, stadsarkitekten (visst heter det så?) så löste det sig. Han var mycket lugn och sansad och konstaterade direkt att det inte var rimligt att vi skulle betala för tjänst som vi vare sig beställt eller fått utförd.
Men vete tusan hur det gått ifall vi gjort båda utsättningarna själv. :o

Tips till Skärgårdspinglan, börja med att luska ut var tomtgränsen egentligen går.
Och om det är åt h-ete så kan du ta ställning till hur du går vidare, men att sitta och ondgöra sig innan du verkligen vet, är inte bra. :)

Redigerat:
Jag har uppfattat det som att det är en del av kontrollplanen, att bevisa att utsättningen är korrekt. Det kan vara kommunens utsättare, men finns tydligen privata firmor som kan anlitas också.

Jag tvivlar på att man själv kan sätta ut det med den nogrannhet som behövs, om man nu inte råkar vara lantmätare med de instrumenten.

Dessutom så tror jag att det då är en punkt i kontrollplanen att ha en ansvarig som står för att utsättningen är korrekt, ungefär som att det skall finnas en konstruktör som går i god för hållfasthetsberäkningar.

4.5 meter är faktiskt väldigt lite, dessutom räknas takutsprånget inte med, det är husets vägg som skall vara 4.5 meter från gränsen. Några pinnar känns mycket längre bort en en hel husvägg.

Det är för mycket spekulationer här tycker jag, du måste ta reda på vart gränsen går för att reda ut ditt problem.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.