Bygglov
Fotografen: [citat] Antingen får dom ett vitesföreläggande att återställa stugan till garage eller så kan dom ansöka om bygglov i efterhand till en högre avgift. Det förutsätter givetvis att ett sådant kan bevijas utifrån regler, detaljplan osv.
Swetrot: Kommunen kan välja att utfärda ett nytt vite, vilket de vanligen gör. Det kan utformas på två sätt. Antingen med en avsevärt högre summa, eller att det löper per vecka (eller en kombination). T.ex. 50.000kr per vecka som planket, gäststugan eller vad det nu är står kvar. Till sist brukar kommunen vinna, om inte annat när egendomen mäts ut för att betala vitet...
carinpeter: Jo, vi har en tanke om att få bygglov för Friggeboden, nu kommer den av en slump att bli 15 kvm, men ett tag tänkte vi ha den större. Då kan vi ju lägga en friggebod till på tomten (inom de 4,5 metrarna från grannen). I Sollentuna där vi ska bygga måste man ha bygglov för murar över 20 cm, så då kommer vi att lägga in även en halvmetersmur på kartan. /Carin
hempularen: [citat] Nej bygganmälan är en egen process även om man söker bygglov. Åtminstonde här i Stockholm är det en egen blankett, man skickar in den efter att bygglovet är beviljat. Gör man ingen bygganmälan så finns det ingen automatik i det, man får helt enkelt inte börja bygga. Man kan snabba på handläggningen lite genom att göra bygganmälan samtidigt som man söker lovet, då kan
gadu^: Förvånad jag blir när jag skrev en fråga och bad om en ungefärlig kostnad för bygglovs avgiften när man vill sätta in två nya fönster. Tack för ditt mejl. Din fråga kommer att tas upp på bygghandläggarmötet på tisdag. Vad innebär detta bygghandläggarmöte? Jag har ju inte skickat in en förfrågan om bygglov, utan bara frågat efter en uppskattning.
frjo7205: Obs att du måste kunna bevisa att den legala fastighetsägaren har godkänt åtgärden. Alltså säkrast skriftligt och med bevittnad namnteckning.
Nyfniken: Såvitt jag kan komma ihåg (!) kan man dessutom få problem när man söker nya bygglov, om en del av det som skall byggas om/renoveras är ett (mer än 10 år gammalt) svartbygge.
Rigor: Vi har ngt som heter förhandsbesked i vår kommun... Man lämnar in ritningar etc så gör dom en enkel prövning...Men som sagt, det är inte en garant för att man senare ska få bygga just så och att det kan ändras...
hempularen: Det låter mycket. Men troligen måst ni få utsättning och lägeskontroll. Dvs de kommer ut och kontrollmäter placeringen. Sådant kostar en del. Om den ligger nära tomtgräns så måste kommunen troligen genomföra ett "grannehörande", vilket också kostar någon 1000 lapp. Här i Stockholm accepterar de inte att man själv inhämtar godkännande från grannar, de skickar ut förfrågan
Kim_E: I vårt fall vill kommunen ha bygglovsansökan eller skriftligt godkännande från berörd granne/grannar vid bygge av trädäck om det kommer närmre än 4,5m ifrån granntomt. Då huset är 3,5m ifrån granntomten så skulle detta innebära att vi inte kan ha trädäck längs hela baksidan utan bygglov. Känns märkligt men då grannarna inte hade något emot det så var det snabbt avklarat.
hempularen: Jag misstänker att det räknas. Frågan är om det skulle hjälpa att kanske förskjuta garaget i djupled så att garagets gavel inte går i linje med "huvudfasaden"
patrik659: [citat] OK, det är något sådant som vi skulle vilja få till med vår kommun......
Ponsiloma: [citat] Jag landade också på 37 kWh/m2 i C E:s beräkning. Tycker att det verkar lågt och bra och knappt 9000 kWh/år för ett hus på 225 m2 låter ju helt OK. Borde ju dock ligga där då vårt värmesystem är kanske lite overkill... Kakelugnspanna, luft/vattenpump och solpaneler i ett välisolerat hus.
fialottabus: Kommunen kan säkert ha något att invända, det låter ju inte sådär självklart snyggt .. men lagen plus rättsfall är ändå likamed ej bygglovspliktigt. Åtminstone just nu våren 2009.
StorSegelbåt: Hoppsan! Ska också bygga i Göteborg, bygglovsansökan inlämnad för några veckor sedan men vi har inte fått någon som helst info om denna enorma (hutlösa) prishöjning...
Temin: Hej! Mitt första inlägg här då. Jag har köpt en fastighet med några byggnader. Förra fastighetsägaren har sålt ett gammalt timmerhus men lämnat kvar "vedboden" som var byggt på gaveln. Ena väggen saknas eftersom den var byggt dikt mot gaveln på huset. En annan vägg har rasat ner för en slänt då marken är väldigt ostabil där den står. Står alltså rakt på backen. Till
akhagen: Ja nu blev det ju så också. Hittade en bra vägledning på min kommuns hemsida, och min sambo fyndade ett par ritningsark i en bra att ha-låda. 5 av 6 ritningar klara. Och med i mitt tycke fullt godtagbar kvalitet. Siktar på att posta under veckan, ska bara: beställa grus, köpa gungställning, storhandla, köpa nytt köksgolv, mäta förrådsdörr och ja, du vet. Vanligt villaägarpyssel ;-)
kurtn: Hej Intressant diskussion! Visst kan man överklaga ett bygglov enligt detaljplan. Detta är enligt mig mycket svårt att få igenom. Har själv ett hus som har bra tomt på kusten. När jag tog dit en arkitekt så gömde sig grannen bakom buskarna. Han dök sedan fram och sa att här får man inte bygga någonting det är kulturmark. Problemet är att friggebodslagen är en rikslag som går
nimhed: Jag tror bara man kan få förhandsbesked på nybygge, inte tillbyggnad. Men de kan ju informellt informera dig om de ser några uppebara hinder mot ett bygglov. T.ex att du överstiger ett procenttal av tomten som blir bebyggd. Normalt sett är de väldigt hjälpsamma på kommunernas byggnadsnämnder. Jag hade börjat med att prata med kommunen, sedan hade jag tagit in offerter och om ni då
Drogen: Så här resonerade mina grannar. Jag ville ha en mur mot en granne som går i samma stil som uteplats och poolområde. Jag tog upp det med grannen som var gammal murare och han sa "Visst, om du hjälper mig att riva det nuvarande planket så kan jag mura upp den åt dig". Mot andra sidan av tomten ville jag förlänga garaget med ett 1,8m högt plank i samma stil som garagefasaden. När jag
yonna: Det gäller en större markbit där markägaren på egen bekostnad önskar få till detaljplan för att kunna sälja av för bebyggelse. Marken ligger strandnära dvs börjar drygt 100 m från strand och mellan marken och stranden finns landsväg och mark som är skyddad. Vi som har fastigheter gränsande till den orörda markbiten vill ju helst att den inte bebyggs ;) men marken är
fialottabus: Om du har ett hus och river det och sedan bygger ett nytt precis likadant behöver du först söka rivningslov (inom dpl) och sedan nytt bygglov. Det nya bygglovet granskas utifrån den nu gällande situationen. Dvs om kommunen skrivit in i sin översiktsplan att man vill bygga en flygplats där eller om det sedan den gamla grunden byggdes kommit en ny detaljplan t ex. Man kan också vid
frjo7205: Det finns också fall i länsrätten som konstaterar att exempelvis plåttak inte är mindre avvikelse i förhållande till DP:s skrivning om tegeltak. Så avvikelse har inte bara med byggnadsarea att göra. Det beror på vad som är skrivet i DP.
injonil: Jo, så kanske det är, men jag skulle inte känna mig helt säker på att den konstruktionen är korrekt enligt reglerna såvida det inte uttryckligen framgår att så är fallet.
Hemmakatten: Du ser, det lönar sig att prata med kommunen. Tjänstemännen är ju de facto till för att hjälpa invånarna. :) Det rakaste mot grannen är att ta ett till samtal, lite längre samtal, med honom, precis som du tänkt dig, så att han verkligen förstår att det krävs bygglov samt berätta att ni grannar inte tycker att hans planerade åtgärder känns bra. Att bara vänta och sedan ringa
klaskarlsson: Vad är du ute efter egentligen !? Att få ett avslag så att du kan överklaga till högre instans ?! Annars är det väl bättre med en dialog med byggnadsnämnden i din kommun så att du får reda på vad som gäller ? :) /K
klaskarlsson: fialottabus skriver bra om det. Vi köpte 2006 en tomt med bygglov för 80+20 kvm - ingen stuga på tomten då. Och det stämde väl förvisso - men dels var det en massa andra regler om maxhöjd, taklutning osv. Och sen så måste man som sagt söka för det specifika objektet. "Vårt" bygglov, för den stugan som fanns planerad på ca 60 kvm, var dessutom utgånget - och även om man kunde
volvo: [citat] Tyvärr måste den sådan göras av en certifierad person. (om ni menar en energideklarartion som skall fram inför en husförsäljning)