K
Kodax: Tack för svaret... Var precis det rätta svaret för mej. Mvh T
11 svar · 3,7k läst
F
fialottabus: till Viwi: Om grannarna protesterat borde ni fått ta del av dessa protester - som bör ha varit skriftliga. I annat fall är det ett politiskt beslut som ska motiveras. Om motivationen är att man vill göra en detaljplan så är det viktigt att få detta beslutet eftersom kommunen har två år på sig att ändra detaljplanen efter att de nekat er bygglov med denna motiveringen. Annars får de
9 svar · 2,5k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Ett litet tillägg. Ett förhandsbesked är giltigt under 2 års tid från beslutandedatum. Inom den tidsramen skall man inkomma med ansökan om bygglov. Om man i ansökan om bygglov håller sig inom de ramar som finns angivna i förhandsbeskedet skall kommunen bevilja bygglov. Jag antar att trådskaparens förhandsbesked inte är äldre än 2 år, i annat fall är det förfallet. Förhandsbesked
5 svar · 1,5k läst
H
hempularen: Det kan du inte förutsätta. Detaljplanen ger bara ett ramverk för vad som är tillåtet.
1 svar · 1,1k läst
mycke_nu
mycke_nu: Och Gott Nytt!
32 svar · 19,7k läst
kimpo
kimpo: Hör med föreningen innan bara. Du behöver inte göra bygganmälan.
1 svar · 2,3k läst
R
robhol: Är inte säker hur det är nu, men för några år sedan baserade sig max värdet på hur många kvadrat byggnaden skulle bli. Sedan var det "bara" att beräkna värdet med aktuell isolering, fönster, etc. Jag hittade ett program som gick att ladda ner från Paroc där det ingick ett antal standardväggar/golv/tak-konstruktioner som man kunde kombinera för att sedan få ett som då
3 svar · 2,5k läst
T
TordG: Ett tips... Skaffa boken "Allt om allemansrätten- ett svenskt kulturarv". Boken är ges ut av Hilmasförlag och är skriven av Ingemar Ahlström. Där har ni all fakta om vad som gäller.
7 svar · 9,0k läst
volvo
volvo: Det går inte att uttala sig generellt i en sådan fråga eftersom det, som Hempularen säger, beros på vad detaljplanen för just din tomt säger. Enklast hör du med någon på bygglovsavdelningen hur de hade bedömt just ditt fall.
2 svar · 2,9k läst
D
dymlingen: Det var riktigt lustigt. Större delen av Sverige består ju av landsbygd. Den planlagda ytan är ju bara en liten bråkdel.
8 svar · 2,8k läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Precis, men glöm inte att; även om man inte kan straffas för själva åtgärden efter 10 år har gått så kan man bli nekad bygglov för någon annan bygglovspliktig åtgärd. Ja alltså endast om dom känner till den tidigare åtgärden utan bygglov då ... Jag skulle iaf börja med att fråga grannarna hur dom gjort ...
4 svar · 2,2k läst
C
cortex: Ahh, det är lugnt. Jag totade ihop något till mötet i förra veckan som såg helt okej ut. Så nu har jag underskrifter från samtliga delägare av samfälligheten. Tack för all hjälp!
6 svar · 2,9k läst
volvo
volvo: Det är den kvalitetsansvariges jobb att se till att byggnationen följer bygglovet. Yttersta ansvaret har dock byggherren. Det går att i efterhand få godkännande att förändra bygglovet, men då skall handläggaren vara medveten om och ha godkänt förändringen. Förändring av fasadkulör är nuförtiden inte bygglovspliktigt. Bara den inte striden mot kravet att den skall harmoniera med
8 svar · 3,8k läst
D
Dr.SiC: Japp, första våningen kan vara 4,8m. Det finns två hårda krav i detaljplanen och det är bygghöjd (5,5m) samt 1-planshus. Eftersom man troligtvis inte bygger en första våning på 4.8m så är det i praktiken kravet på 1-planshus som begränsar. Och 2-planshus blir det då byggnadshöjden är mer än 0,7 meter högreän nivån för vindsbjälklagets översida. Och byggnadshöjden räknas
7 svar · 4,2k läst
·
mycke_nu
mycke_nu: Tänk på att det förutom själva bygget skall grävas för el, tele, vatten och avlopp. Tag med allt när du ansöker. Lycka Till!!
19 svar · 12,6k läst
H
hempularen: Det är väl ungefär det som skiljer mellan att bygga inom detaljplan, eller utanför detaljplan men inom samlad bebyggelse, dvs i det senare fallet får man göra nya fönster eller sätta igen gamla.
5 svar · 3,9k läst
Z
znitz: Gratulerar!! Våran granne gick vidare till Regeringsrätten så jag hoppas att vi också får lov att använda "snabbehögen"
32 svar · 13,4k läst
K
klingstrom: Jag skulle råda dig att söka bygglov, tror att du har goda chanser att få bygglov trots det som sägs i översiktsplanen. Men jag blir lite betänksam, du nämner att översiktsplanen säger en sak men nu nämner du områdesbestämmelser som är något helt annat och mer juridiskt bindande. Förtydliga gärna. Om jag förståt dig rätt så bedriver dina föräldrar ett aktivt jordbruk på
21 svar · 16,4k läst
L
Lonnlonn: Är det inte så att fördelarna med att ha k-märkt är att man slipper ha en hiss? Huset är från 30-talet och vinden har redan fönster eventuellt om man skulle ha något takfönster om man bygger loft. Varför skulle man behöva bygga om takstolarna ?
10 svar · 5,0k läst
J
johab: Tack för tipsen!
11 svar · 6,3k läst
A
aedwall: Ja, självklart kan kommunen tvinga er till att riva muren.
1 svar · 1,8k läst
R
Roger Kindström: Med dom exempel på ritningar som kommunerna lämnar ut så är det inte svårt att med det cadprogram som jag har , få en proffsig ritning. Programmet är så pass enkelt att jag har använt det i grundskolans högstadium för att göra ritningar till slöjdalster. /Roger
5 svar · 5,3k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Du kan anmäla allt på en gång, men du har fem år på dig att avsluta det sista av dessa arbeten fr.o.m. den dagen du fick bygglovet.
1 svar · 1,2k läst
volvo
volvo: [citat] OM man bygger samman ett garage med en bostad och har en dörr mellan dessa två så skall det finnas en sluss. Oftast löser man detta genom att lägga tvättstugan som sluss.
6 svar · 11,9k läst
D
Dr.SiC: http://www.boverket.se/upload/publicerat/bifogade%20filer/2004/boken_om_lov_tillsyn_och_kontroll.pdf På sidan 194 i det andra stycket "Råd" så står detta: "Om större takkupor förekommer, anses 45-gradersplanet beröra taket när takkupan berörs. Taksprång utanför kupans fasadplan bör därvid inte beaktas." Ganska luddigt är nog bara förnamnet... vad menas med "större" i
4 svar · 6,5k läst
F
Fam.Nilsson: Tack Vi kan också häva köpet om vi inte får bygglov. Men nu har vi ju redan gjort så mycket markarbeten så det känns som om det är lättast att bara köra på. I värsta fall får vi väl bygga nått hus som vi egentligen inte vill ha och sedan försöka sälja, men det känns inte som ett kul alternativ. Vi försöker få fram bra alternativa ritningar nu, men det är ju en
4 svar · 3,9k läst
R
robban44: Tack för era inputs, håller med helt och hållet, detta är ingenting som skall användas i första taget utan vi har bestämt oss för att ignorera dumheterna och tror också det är bästa medicinen. Som Imported-Anders skriver vi stör oss inte på dom utan tvärtom och det svider säkert bäst att helt nonchalera dumheterna så dom tröttnar. Den här typen av människor vill ha en reaktion
11 svar · 10,6k läst
H
HR35: Tack
3 svar · 2,0k läst
H
3 svar · 2,0k läst
J
jessi74: Tack för svaret:) Dessvärre blir hagen för liten då (mer som en liten smal korridor) & tyvärr går det ej att förskjuta huset åt nordost då vi lagt huset precis invid vägen för att komma så långt ifrån hagarna som möjligt. Fick till ett möte idag m kommunen & jag tror vi kom fram till en bra och fungerande kompromiss. Skickar in bygglovsansökan i helgen och hoppas på det
2 svar · 2,7k läst
Marge Simpson
Marge Simpson: Våra grannar har fått möjlighet att uttala sig. Vi har gjort flera olika ändringar för att dem ska bli nöjda. Detta känner kommunen och har gjorts med samarbete av arkitekten. PS Tack för alla svar
6 svar · 2,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.