Johan Gunverth
Johan Gunverth: [citat] Vi gjorde det själva eftersom vi ansåg det vara en trevligare väg att gå. Den ena grannen är vår enda "riktiga" granne och det är ju personer man kommer träffa ofta. Dessutom de som skall godkänna mitt hus utformning. Bättre då att inleda en dialog för hamna rätt med en gång.
4 svar · 1,8k läst
Kalleman
Kalleman: Inte alltid. Men för det mesta, /Kalle
3 svar · 1,9k läst
H
hempularen: Bygganmälan tror jag räcker.
1 svar · 3,3k läst
·
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Grannar har man alltid, men de behöver troligtvis inte tillfrågas. Du har sannolikt ingen detaljplan heller. Bäst att ringa ditt statsbyggnadskontor och fråga ändå.
1 svar · 2,4k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Glöm inte att grannarna skall skriva en signatur på ritningarna också. Då är du på den säkra sidan ifall någon ändrar sig när planket är färdigbyggt.
3 svar · 4,2k läst
patrik659
patrik659: Det gick inte för sig att haett oriktigt fönster på markplaneringsritningen! Var uppe ooch lämnade över en rätt ritning!
13 svar · 6,4k läst
B
Bambi: Hej! Ja, ibland känns det som, är man för snäll och trevlig så invaggar man folk i en position där de tror de kan köra med en. Jag har föredragit att köra den stilen men börjar mer och mer tröttna då det leder till utdragna konflikter där man senare måste visa att man inte godtar vad som helst. Den situationen hade inte kommit om man var bitter från början, då tror jag man fått
50 svar · 18,9k läst
H
hempularen: Ta ett snack med bygglovsmyndigheten först, jag antar att du heltst vill göra detta nu i sommar? Då kanske de har ett snabbt förfarande i din kommun. Kolla då vad som gäller för att de skall kunna godkänna utan tvekan.
3 svar · 1,9k läst
CHEMAS
CHEMAS: Livar upp. Jag vill bygga till mitt hus med en altan som är klädd med panel undertill. 2 meter över mark. Bor utanför samlad bebyggelse och detaljplan. Saken är den att huset byggdes till för 50 år sedan med bostadsrum, räknas det då redan som "tillbyggt"? Alltså är "tillbyggnad utan bygglov" redan använt? Min kommun säger det och då måste jag söka bygglov. Helt befängt tycker
13 svar · 23,1k läst
galaxenspresident
galaxenspresident: Ahh det stämmer, jag är lycklig ägare av en friggbod :-) Ledsen för min felaktighet ovan.
7 svar · 13,2k läst
G
Gimbal: Ja, vi sa lite halvt på skämt att då kan ju vi bygga likadant. Men icke, "Bara för att jag gjort ett fel så gör jag inte två". Iofs föredömligt...
16 svar · 12,5k läst
fresve
fresve: Stog om ett liknande fall i Jönköping i JP igår, tyvärr finns ingen nätupplaga av tidningen.. Här har ngn först gjort en tillbyggnad, och sedan byggt ett poolhus på 100 m2.. Krav på 200000 i vite tydligen.
7 svar · 2,0k läst
H
hempularen: En kollega har ett sommarhus i Q-märkt område (eller vad det nu exakt är för märkning). Han fick lära sig den hårda vägen att även växtligheten på tomten är skyddad. De hade ett litet genommurket mer än halvdött träd på tomten. Han fällde det. Grannen anmälde genast tilltaget, kommunens handläggare kom ut och försökte prata grannen tillrätta om det orimliga i anmälan. Men
9 svar · 1,5k läst
L
Leffe: I flera kommuner räcker det med sk bygganmälan om man bygger till mindre än 10% av befintliga byggytan. Som i ert fall t ex.
2 svar · 10,7k läst
B
bengan24: Jag fick bygga 2m in på prickmarken, min tomtgränas är emot parkmark där.
6 svar · 13,0k läst
Z
znitz: Vi ändrade våran ansökan så att det första bygglovet var helt innanför detaljplanen efter inrådan ifrån handläggaren (han trodde iofs inte att det skulle bli problen ändå) Men för att bygglovet inte skulle stoppas gjorde vi det ändå. Sedan efter ett tag sökte vi ett nytt bygglov för de ändringar vi ville ha från början. Att vi inte valde att göra en ändring i befintligt
4 svar · 2,5k läst
B
billy_baver: HerrBjörnByggerHus skrev >> "Utanför detaljplan skall i princip alla ärenden upp i byggnadsnämnden". Nej, detta är inte korrekt. I princip och praktik avgörs de flesta utomplansärenden på delegation. Men i övrigt kan jag instämma: Man måste ha "om fötterna" innan man börjar bygga ute i verkligheten. Om ärendet trots allt INTE avgörs på delegation är det klokt att fråga
2 svar · 2,3k läst
Z
znitz: Är man inom detaljplanen så är kommunen mer eller mindre skyldig att ge bygglov Vi har haft liknande problem, men vi startade bygga när vårat bygglov var godkänt av kommunen, dagarna efter så överklagade en granne till Länsstyrelsen där han krävde "inihition" LS gav inte detta, då överklagade han till Länsrätten, även dom nekade, då överklagade han till Kammarrätten, dom tog
3 svar · 2,0k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: När vi skulle riva den gamla stugan på tomten och fick militärens byråkrati att stoppa alla bygglov/rivningslov, hette det att så länge fönstren sitter kvar i huset taket är intakt är det inte rivet.
4 svar · 6,2k läst
O
Odjuret: Troligtvis så skulle han/hon tjäna bättre om jobbet var privat... Det är inte speciellt bra betalt att hålla på med bygglov, framför allt inte om man är utbildad arkitekt... Då hade man nog kunnat tjäna mycket bättre....
7 svar · 8,9k läst
H
HerrBjörnByggerHus: Vad som gäller i din kommun styrs av översiktplan, detaljplan och uttolkningar / prejudikat i Byggnadsnämnden. De kan besluta om i princip vad skit som helst. Det är upp till kommunen. Har läst PBL pärm till pärm 6 ggr. Kommunen gör vad den vill ändå. Äredena prövas sedan i byggnadsnämnden som består av kommunister som inte kan något om byggande. Sen är det prövning i högre
6 svar · 1,9k läst
H
HerrBjörnByggerHus: Är den någon som toppar detta. Det tog 3 år för mig. Hade jag inte legat på hårt på slutet hade jag inte haft bygglov ännu. Inte undra på att folk bygger svart.
16 svar · 2,3k läst
Rebeckaf
Rebeckaf: Det bästa ni kan göra är att ringa kommunen och fråga. Det är så ortoligt mycket info som "saknas" i din fråga (antar att du inte heller har den infon :D ) så det är nog svårt att få ett bra svar här. Finns det någon detaljplan (antagligen inte)? Finns det någon områdensplan? Hur är det med de befintliga stugorna, finns det bygglov för dem? Uppfyller ni kraven för
2 svar · 5,0k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Ett annat sätt är väl också att ringa SBK och undersöka huruvida man själv kan får bygga garage på samma premisser som grannen. Troligtvis ligger man inom samma detaljplan.
6 svar · 3,4k läst
M
makkan99: Tack för alla inlägg. Får se om vi har samvete att betrakta nybygget som en renovering eller om vi skall chansa och söka bygglov? mvh Markus
5 svar · 1,6k läst
H
hempularen: Man skall komma ihåg att ett grannemedgivande som sådant inte är avgörande för om en granne får bygga nära en gräns. Det viktiga är att grannen enl. PBL måste få utala sig, sedan kan kommunen ändå köra över grannens åsikt. Men om grannen inte fått uttala sig så blir bygglovet ogiltigt, hela bygglovsproceduren måste göras om. Även om kommunen hävdar att de skulle godkänt
12 svar · 2,4k läst
B
billy_baver: Börja med att kontakta bygglovsmyndigheten! Begär fram alla eventuella planbestämmelser som berör fastigheten, fråga handläggarna och bedöm sedan själva om det är mödan värt att fortsätta. Istället för att begära bygglov direkt kan man börja med att ansöka om förhandsbesked på tillbyggnad. Det går snabbare och blir billigare än att tvingas betala ett nekat bygglov. För att
2 svar · 1,3k läst
nattugglan11
nattugglan11: 1,20 på höjden...sen blir det 1,40kanske i ett liggande "L" , Hela väggan är alltså L-formad, den ligger ner, samt att den har "skidor" på sig på två ställen, den kommer stå stadigt. Samtidigt går ett stort rör igenom centrum på konstruktionen. Visst vill jag också skruva fast den i taket, men det är papptak, vet inte om det är så smart att skriva hål i papptak, eller kan man
2 svar · 1,1k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: [citat] Visst kan du låta bli att uppge ditt fulla namn, men tjänstemannen vill nog veta fastighetsbeteckningen för att kunna ge ett ärligt svar och då är du "avslöjad". Det är bara att ta tjuren i hornen och vara uppriktig. Har väldigt svårt att tro att de skall skicka ut en patrull kommunaltjänstemän att spionera på dina ev. felsteg. :)
4 svar · 3,5k läst
I
Ingper: Sedan vi fick en besvärlig granne som begär ut alla handlingar, ritningar och offentliga data om oss, har jag varit väldigt noga med att söka bygglov. Intakningen av uteplatsen hade jag faktiskt gjort utan bygglov, trots att den var alldeles för stor för att vara bygglovsfri. Men efter att ha fått en ny granne med sin alldeles speciella syn på vem bygglovslagarna gällde så sökte jag
10 svar · 2,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.