Johan Gunverth
Johan Gunverth: [citat] Har förstått detta, men tillverkare har tyvärr inte fattat något. ;)
32 svar · 21,1k läst
M
Melton: [citat] Det är ju alldeles lysande, tack för tipset.:)
2 svar · 1,2k läst
Rrrrr
Rrrrr: De där var ju bra att veta att de finns! Bra om man har en armatur eller led-drivdon som bara går att dimra med 0-10V och som man hellre vill dimra med switch. Fast i de här exemplet tror jag det är både billigare och enklare att byta ut ledconvertern till en med switchdim.
6 svar · 3,0k läst
B
BigGitt: [citat] Vi missade i 1;a inlägget att till uttaget är en vit kabel kopplat! Så är det nog den vita i bryttaren...
5 svar · 1,5k läst
·
M
martin22sthlm: fel dimmer eller trafo, trafon elektronisk? Dimmern gjord för trafo?
2 svar · 608 läst
G
goos: Försiktigt ta bort glaset med en liten kniv eller skruvmejsel. Sedan sitter en LED lampa med enkel infästning
1 svar · 26,1k läst
·
Elinfo
Elinfo: [citat] Varför ska man köpa en dyrare dimmer med sämre effekt och funktioner ??
10 svar · 5,7k läst
M
Moomin: [citat] Tack Protte...nu klarna det massor...och ja, JFB ska monteras i matande central inne i huset så snart gnistjagaren kommer.....och stugan kommer avsäkras med max 16A inne i matande central.... Och ja...oftast kör jag lagligt fort.. ;)
5 svar · 3,1k läst
B
ban223: [citat] Bor i ett område så ett konventionellt vindkraftverk är knappast intressant, så om det inte går att använda ett litet för underhållsladdning av en batteribank så blir det inget med den delen.
13 svar · 2,5k läst
M
Moomin: > Bo....Ja, det var så jag oxå tänkte...... Alltså bara tändtråd från relät...Tack, då blir det hela mycket enklare. Nja, det jag vill göra med strömbrytaren är att "släcka lampan" om jag anser att dessa inte behöver lysa...så det blir nog att lägga den mellan tändtråd och lampa. Tack för ett snabbt svar.
3 svar · 1,1k läst
De Stijl
De Stijl: Finns det någon batteridriven lampa som är tillräckligt bra för att jag ska slippa dra in el i klädkammaren? Dvs finns det något fungerande batteridrivet alternativ?
0 svar · 2,2k läst
J
Jacro: Det finns inga burkar för 50W halogen vad jag vet. De flesta tillverkarna har ändrat från 50W till 35W pga att värmen orsakat många bränder i bland annat Tyskland.
24 svar · 8,6k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Visst finns det, men urvalet är begränsat. Gå t.ex till storel och bläddra i katalog 77.
11 svar · 9,9k läst
·
S
seliass: Helt rätt att även rostfritt stål rostar. Det är bara mer motståndigt mot korrosion och här finns såklart även flera nivåer och även magnetiska varianter. Syrafast rostfritt rostar även den beroende på vart man använder den till exempel i förbränningsugnar i fjärrvärmeverk så måste det bytas ut med jämna mellanrum på grund av miljön som den utsätts för. Kanske inte hör
21 svar · 9,7k läst
·
J
Jacro: "Återförsäljare av belysning kommer också gärna ut och tipsar om armaturer, men ärligt talat vet jag inte om jag litar så mycket på deras råd. De vill väl mest sälja så mycket som möjligt, eller?" Gäller det alla återförsäljare av belysning då? Konsument är man väl alltid:)
10 svar · 1,8k läst
Mattias_Jo1
Mattias_Jo1: Mkt tack! Dock är det inte Octo 010 utan den här är helt rund. Men det närmar sig, skall kolla igenom dessa sidor....
4 svar · 6,3k läst
·
M
mlkjhr: Min erfarenhet av solcellslyktor är att det är rent skräp. Lyser för svagt och för kort tid. Hänger du dom dessutom under ett eltantak så kommer dom att få mindre ljus än om dom står fritt så mitt råd är att du börjar kika på andra alternativ.
1 svar · 1,8k läst
W
Wirex1: Tack för svaren, var ju inte så krångligt om man bara tänkte efter, inte alltid man gör det :P
3 svar · 3,8k läst
·
B
Blockhammar: Varför överdriva med en 20W, när 5x0,5W endast är 2,5W.
3 svar · 1,9k läst
J
Jacro: jaja, konstsmides pollare är oftast billigare än så. Sök på återförsäljare på deras hemsida, ring en butik nära dig.
5 svar · 2,2k läst
Elinfo
Elinfo: Deras nya GU5,3 3X1.2W totalt 4W är på 90lm/W och motsvara 35-40W halogen och 2700K :D
4 svar · 1,5k läst
J
Jacro: Belid kommer med en transformator som klarar upp till 15m i Höst. För övrigt går det ju redan idag att koppla skenorna till en extern trafo, Hex Trafo från Hidealite t.ex.
9 svar · 4,5k läst
Mattias_Jo1
Mattias_Jo1: var ser man priserna på "designlight"???
5 svar · 1,1k läst
S
sledgas: Jag valde att lägga några extra kronor på Osrams 14W ECO-lampor, som tydligen är behandlade med nåt som gör att värmen stannar i lampan - plus en dimmer för att kunna dra ner styrkan ytterligare. Det fungerar bra för denna installation och värmen är inte ett problem längre. Nästa gång kommer jag nog att välja LED av något bra märke.
3 svar · 3,6k läst
Z
zobar: Absolut. Bockar och bugar för infon, kanske dags att ta sig en funderare iaf då, som du säger, kanske borta om två år... *suck* hittade iaf. billigaste på elot.se för 43kr/st... men finns det MR11 spot på 12V som går att dimra?
5 svar · 1,8k läst
B
Blockhammar: De flesta LED lampor har en rekomenderad temp ner till -20°C, sen finns det speciella utomhuslampor, som klarar ner till ca -30°C, men dessa har oftast E27 eller E40 sockel. Kan alltså vara även lampan som "spökar" i kylan.
6 svar · 6,3k läst
AXS
AXS: http://www.dealextreme.com/ De kan ha något.
4 svar · 2,8k läst
M
MMR: Kan svara på mitt eget inlägg då jag hittade denna från Markslöjd, och rent allmänt är förtjust i Sigvard Bernadottes klassiska badrumsarmatur: http://www.markslojd.se/Products/Product2.aspx?ItemId=20020&SectionId=985
5 svar · 12,6k läst
P
patrikjepp: Bytte ut glimtändaren fick uppenbarligen fel watt på den så jag bytte den och lysrören och voila fixat o klart:). Nu är det bara en kvar som är tvärdöd inte ens glimtändaren tänder upp fast spänning fram :S. Jo det har jag också hört men inte de som jobbar där jag är nu:P där finns det många lysrör som står och blinkar.
2 svar · 10,9k läst
S
sharken: Håller på med montering av downlights till köket just nu, blir totalt 7st med ett mellanrum på c:a 50cm. Jag fäller in dom i befintligt tak men har en "bygghöjd" för spotten på max 4-5cm. Har hittat lämpliga 12V halogenspottar som inte bygger så mycket i höjd. tex http://www.elbutik.se/product.html/1201/1202-hide-a-lite-ip20?category_id=910 Men nu till en fråga ang. kabellängder..
2 svar · 3,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.