jo, och den har bra spridningsvinkel också, det står mellan den & 140 graders, jag kan inte se någon direkt skillnad på dom.
 
kolvas skrev:
Nu håller vi på lite i köket så då tänkte jag sätta upp lite LED-spot i taket, dom ska sitta i vinkeln där köksinredningen är men frågan är vilken av dessa 3 som är lämpligast att använda:

[länk]
[länk]
[länk]
De två första alternativen har för stor spridning för att sätta i tak. Du får nog sätta ganska många även om du tar den med 45grader.

Denna ser likadan ut och drar lika mycket ström som den tredje länken din fast lyser 70lumen istället för 50lumen. Alltså lyser drygt 25% mer!

http://www.hidealite.se/svenska/inomhus/downlights/7451160-spot-mini-t-1w-v-vit-45-vit-ring.html

Led-Spot-Dot tillverkas i Asien och Spot-Mini-T tillverkas i Europa. Olika kvalitet på själva LEDchipet.
 
Tyresö
Det ser ut som att 140 graders är lite plattare (mindre konkav) - men, som du skriver - skillnaden är minimal.
 
Rrrrr skrev:
De två första alternativen har för stor spridning för att sätta i tak. Du får nog sätta ganska många även om du tar den med 45grader.

Denna ser likadan ut och drar lika mycket ström som den tredje länken din fast lyser 70lumen istället för 50lumen. Alltså lyser drygt 25% mer!

[länk]

Led-Spot-Dot tillverkas i Asien och Spot-Mini-T tillverkas i Europa. Olika kvalitet på själva LEDchipet.
den hade jag missat d^_^b
Det blir några stycken, det blir 7 st i vinkel 60 cm från överskåpen med 53 cm mellan armaturerna

http://www.hidealite.se/svenska/inomhus/downlights/7452019-spot-mini-1w-v-vit-120-vit-ring.html
den har jag satt hos en kund och blev faktiskt förvånad över hur mycket ljus den gav.
 
Redigerat:
De artiklarna du har länkat till tror jag inte är menade till att ersätta downlights/allmänbelysning. Den som sprider ljuset mycket tappar snabbt i ljusstyrka på avstånd. Och de andra lyser starkt men med väldigt smal spridningsvinkel. Eller du kanske har tänkt ha dem över arbetsbänk och liknande?
 
Jacro skrev:
De artiklarna du har länkat till tror jag inte är menade till att ersätta downlights/allmänbelysning. Den som sprider ljuset mycket tappar snabbt i ljusstyrka på avstånd. Och de andra lyser starkt men med väldigt smal spridningsvinkel. Eller du kanske har tänkt ha dem över arbetsbänk och liknande?
jag vet det men nu är det så att vi är 2 som bestämmer (egentligen bara en och det är inte jag :P )
Downligts skulle eventuellt kunna gå men i så fall ska det vara LED, men vi är inte så sugna på så stora armaturer
Arbetsbelysning använder alltid sambon överskåpsbel. som sitter, de lysrörsarmaturerna som satt i taket användes aldrig (utom av dottern som har mani på att tända ALLA lampor) så dessa är tänkt att bara ge lite "mysbelysning" eller någor mera.

En liten ritning hittar ni här: http://yfrog.com/2089929708j
 
Kanske detta kan va nåt om du vill ha en armatur som är mer anpassad för allmänljus:

http://www.hidealite.se/svenska/inomhus/downlights/7469711-1210-led.html

För att belysa en arbetsbänk från taket så har vi satt sådana här flera gånger, smal spridning, men de funkar bra om man vill belysa en bänkskiva utan att så mycket ljus försvinner på vägen:

http://www.maxel.se/Product.asp?PageNumber=22&Product_Id=224

Finns även motsvarande Hide-a-lite (men den lyser mindre / watt):

http://www.hidealite.se/svenska/inomhus/downlights/7451106-single-eye-led.html
 
Den från Maxel ser riktigt bra ut, men frågan är om man ska ta den fasta istället, jag är inte så mycket för dom ställbara, man kanske t.o.m skulle ta den fasta 700mA, men då blir väl drivdonet dyrare, det ska ju kunna dimmras också
 
Ni har inte tänkt tanken att ha ett snyggt skensystem? Det finns skensystem som både är diskreta och riktigt snygga nuförtiden!
 
Hidealite tycker jag du ska köra på om du vill ha lite vitare klarare sken. Om du vill ha LED armaturer med varmt ljus så är Designlights nya armaturer ett bra val.
 
Jacro skrev:
Ni har inte tänkt tanken att ha ett snyggt skensystem? Det finns skensystem som både är diskreta och riktigt snygga nuförtiden!
jo, tanken fanns där men vi fastnade inte riktigt för det.

Jacro skrev:
Hidealite tycker jag du ska köra på om du vill ha lite vitare klarare sken. Om du vill ha LED armaturer med varmt ljus så är Designlights nya armaturer ett bra val.
Får kolla lite på Designlights också då.
det är ju en jäkla avvägning det där men jag tror att vi ska satsa på kallvit (3000k) i dom där i taket och sedan har vi ju bordslampan med vanlig lågenergi och varmvit under överskåpen, kan bli snygga kontraster.
Alternativet är ju varmvit i taket och kallvit under överskåpen
 
Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.