Belysning
johanirr: Titta på vad du har för vertikala ytor. Träd, buskar, rabatter, konstverk, väggar. Dessa kan vara till god hjälp när du skall skapa rum i din trädgård. Fundera på vad du vill se från var samt vad vill du dölja. Jobba med olika riktningar, olika höjder och eventuellt olika ljusfärg. Ett stort träd kan bli mycket effektfult att få blandat kallt och varmt ljus i sin trädkrona. Lyft
yxet: hittade lika som jag har nu ,på kjell och company 400 kr för 6 st det får dugad^_^b
Magnus8006: Tusen tack allihopa! funkade perfekt. Började med nedre lysknapp och sedan fixade sig resten. Men jag fick ta rätt bra. Tack för alla snabba svar. Mvh. Magnus
egge: Jo det är lite så jag känner också, och det är anledningen till att jag velat hit och dit. Men samtidigt är det en bra lösning för att få en "jämn" stämningsbelysning utan att "gödsla" med tak-uttag och olika nedpendlade eller utanpåliggande armaturer. I huset hemma i stan har vi spottar i kök vilket känns bra, men även i hela hallen, badrummet och tvättstugan i källaren vilket
Caspár: Hej ! Har tänkt att sätta in en stor (ca 20-30 cm) stor spotlight i köket som huvudbelysning, är det någon som vet var man kan hitta sådana i Stockholmsområdet ? Helst 12V. Tack på förhand !
ieounas: Ok tack för svar! Det blir att kolla hur mycket man har i utrymme då takskivorna tas bort och se till att de får plats helt enkelt.. Den provlampa jag har beställt bygger bara totalt 50mm då räknas ju skivans tjocklek av också.. Men det finns ju en liten värmeutveckling så jag skall kolla med ledbutiken!
Hemmakatten: När vi byggde vårt hus fick vi hjälp med belysningen. Oerhört bra blev det och dessutom hade de ett helt annat, nytt och funktionellt "tänk" som vi aldrig kunnat få till själva. I Uppsala kan du kanske fråga på Vålamagasinet om de har kontaker med några ljuskonsulter. (Vålamagasinet är för er som inte känner till det en stor möbelaffär som säljer kvalitetsmöbler, mattor och
MiaSthlm: Vad vi skal göra i rummet....leva. Skämt å sido...Det är kök och vardagsrum i en öppen planlösning på ena väggen är det 2 st smala fönster ca 35x130 cm och på den andra 2 st 150x180 cm. Det är en ombyggd gammal industribyggnad som är omgjord till bostadshus.
johanirr: http://ceebel.se/wp-content/uploads/2010/09/Gl%C3%B6dlampan-fasas-ut-det-finns-alternativ.pdf http://ceebel.se/wp-content/uploads/2010/09/Gl%C3%B6dlampan-fasas-ut-s%C3%A5-v%C3%A4ljer-du-r%C3%A4tt.pdf Är lite mer konsumentinriktad upplysning om byte mellan glödljus och LED
Lars H-mark: Oj! Trodde det var ok, förutsatt att en behörig kunde se (=kolla) alltihop innan han kopplade ihop det hela och anslöt till 220. Verkar som om jag får tänka om här. :blushing: Nåja, det finns hyllor och annat som skall monteras också - och alla sitter inte i vägen för el-dragningarna. :D Men tack ändå.
mabraham: Jag letar efter en snygg belyst nummerskylt för min fasad. Jag har sett bl.a. http://www.i-no.se/ledbelyst-husnummer/ men det är inte riktigt min melodi. Jag tänker backlight-lösning i alu eller liknande - gärna LED. Jag har sett en lösning på nätet tidigare men hittar inte tillbaka och glömde sätta bokmärke. Alla idéer uppskattas!
Hemmakatten: Det bästa är att ta kontakt med en trädgårdsarkitekt/designer INNAN huset byggs. då får man hjälp med de stora dragen, dvs. sol- och vindförhållanden, huset kanske skall vridas en aning, uteplatser, gångar mm. Då är det mycket enkelt att lägga rör för el. Dessutom kan man också skärma av runt en del av trädgården, runtde träd man vill spara osv så att byggmaskinerna inte kör
TommyBoy85: [citat] Japp där var den! Tackar nu är det bara jaga återförsäljare
osueco: Idag har vi en vanlig enkel lampa hängande mitt i köket. Skulle vilja förbättra belysningen så att ljuset sprids bättre. Tänker mig att en rejält starkare lampa som lyser lite neråt men mycket uppåt skulle kunna göra jobbet. Jag har letat, men det verkar inte vara mode just nu. Någon som har tips på liknande lämpliga lampor?
Räv3n: Kolla priset först. Det kan vara lika bra att köpa ett nytt ljusrelä. Dessa har stigit i pris på senaste tiden. Men det bra är ju att det är lätt att byta dessa när de går sönder. Bara att skruva av.
Räv3n: Inom gatuljusvärldens led-armaturer ökas spänningen automatiskt med livslängden och man får på detta sätt samma ljusflöde. Ganska smart faktiskt.
Bex0: på det lodräta planket. två stycken per trappsteg om man säger så. Hoppas någon förstår vad jag menar!
trojlee: svårt att se hur dom ser ut IRL...någon som har någon av dessa så man kan se dem när dom sitter monterade/lyser? / M
Mattias_Jo1: Jag har Hide-a-lites möbelspottar 20W 6 eller 7st i ett 5kvm badrum och det räcker och blir över. Även 3st i spegeln. Du behöver inte ha mer än 30 mm till brännbart för just dem.
Elinfo: http://www.designlight.nu/popup.asp?artno=D-L3820
Erik6706: Ser det själv också. Ber om ursäkt och kanske dags att uppdatera sig lite. Att man ska skämmas jämt... :blushing:
trojlee: Får nog rulla mig i B... :)... Det är ju G9(220v), kollade just, såg att det fanns på ledshopen men borde det inte att få tag på dessa från utlandet billigare för 200:- tar läääänge att tjäna in...någon som handlat utanför gränsen? / M
janwide: [citat] Det kanske var lite hårddraget. Men jag ser till vår hall som är avlång och då skulle 3-4 spotar hamna på rad vilket jag inte tror är bra med tanke på att de (oavsett spridning) har ett mycket riktat ljus. Står en person ivägen blir den del av rummet som spoten belyser mycket mörk. Har man fler spotar, eller sätter de i olika rader, kan de täcka upp varandra från olika hål.
eviljava: Var transformatorn placeras är helt och hållet en smaksak. Jag har t.ex. placerat mina i ett av skåpen. Huvudsaken är att de är dolda, men samtidigt lättillgängliga om de skulle gå sönder. Transformatorerna är sedan kopplade till strömbrytaren på väggen. Jag har en strömbrytare med två knappar (vet ej vad de kallas). En går till takbelysning och den andra till spottarna ovanför
Glufsglufs: Du ser, vi elektriker är tjänsvilliga vi :wow: Bra att det löste sig så smidigt.
sajjen: Jollyn borde väl funka för två 9W:are? Om jag minns rätt klarar den 25W vid 700mA. [Edit] Vet inte riktigt hur jag ska tolka det du säger om Jollyn, men den går iaf att dimma med en 1-10V-signal, t.ex. från en vrid-dimmer.
Elinfo: Jacro skrev: Både Designlight och Hidealite har transformatorer som startar vid 0W. Vrider man ner dimmerns effekt så går det bra att dimmra. Det blir billigare än dimmbar 230V! Vad jag vet så vill de flesta elektriker ha 230V LED, så efterfrågan är stor. Därför tar de fram dimmbara GU10 LED. Förstår inte riktigt hur du menar, visst har både Designlight och Hidealite DC trafos som
Blockhammar: Byt till LED kronljus 4W (om du inte har dimmer) kostar mer, men håller 25 gånger längre (Halogen ± 2 000 timmar, LED ± 50 000 timmar). LED kronljus (med frostat glas) 4W = 25-30W glödlampa. LED kronljus 4W har 200 lumen.