R
Räv3n: Kolla priset först. Det kan vara lika bra att köpa ett nytt ljusrelä. Dessa har stigit i pris på senaste tiden. Men det bra är ju att det är lätt att byta dessa när de går sönder. Bara att skruva av.
2 svar · 1,3k läst
·
R
Räv3n: Inom gatuljusvärldens led-armaturer ökas spänningen automatiskt med livslängden och man får på detta sätt samma ljusflöde. Ganska smart faktiskt.
9 svar · 1,5k läst
B
Bex0: på det lodräta planket. två stycken per trappsteg om man säger så. Hoppas någon förstår vad jag menar!
2 svar · 1,4k läst
T
trojlee: svårt att se hur dom ser ut IRL...någon som har någon av dessa så man kan se dem när dom sitter monterade/lyser? / M
2 svar · 930 läst
Mattias_Jo1
Mattias_Jo1: Jag har Hide-a-lites möbelspottar 20W 6 eller 7st i ett 5kvm badrum och det räcker och blir över. Även 3st i spegeln. Du behöver inte ha mer än 30 mm till brännbart för just dem.
4 svar · 1,2k läst
Elinfo
Elinfo: http://www.designlight.nu/popup.asp?artno=D-L3820
1 svar · 1,5k läst
E
Erik6706: Ser det själv också. Ber om ursäkt och kanske dags att uppdatera sig lite. Att man ska skämmas jämt... :blushing:
11 svar · 9,9k läst
T
trojlee: Får nog rulla mig i B... :)... Det är ju G9(220v), kollade just, såg att det fanns på ledshopen men borde det inte att få tag på dessa från utlandet billigare för 200:- tar läääänge att tjäna in...någon som handlat utanför gränsen? / M
3 svar · 4,3k läst
janwide
janwide: [citat] Det kanske var lite hårddraget. Men jag ser till vår hall som är avlång och då skulle 3-4 spotar hamna på rad vilket jag inte tror är bra med tanke på att de (oavsett spridning) har ett mycket riktat ljus. Står en person ivägen blir den del av rummet som spoten belyser mycket mörk. Har man fler spotar, eller sätter de i olika rader, kan de täcka upp varandra från olika hål.
5 svar · 28,7k läst
E
eviljava: Var transformatorn placeras är helt och hållet en smaksak. Jag har t.ex. placerat mina i ett av skåpen. Huvudsaken är att de är dolda, men samtidigt lättillgängliga om de skulle gå sönder. Transformatorerna är sedan kopplade till strömbrytaren på väggen. Jag har en strömbrytare med två knappar (vet ej vad de kallas). En går till takbelysning och den andra till spottarna ovanför
7 svar · 4,4k läst
Glufsglufs
Glufsglufs: Du ser, vi elektriker är tjänsvilliga vi :wow: Bra att det löste sig så smidigt.
8 svar · 5,2k läst
S
sajjen: Jollyn borde väl funka för två 9W:are? Om jag minns rätt klarar den 25W vid 700mA. [Edit] Vet inte riktigt hur jag ska tolka det du säger om Jollyn, men den går iaf att dimma med en 1-10V-signal, t.ex. från en vrid-dimmer.
2 svar · 1,4k läst
Elinfo
Elinfo: Jacro skrev: Både Designlight och Hidealite har transformatorer som startar vid 0W. Vrider man ner dimmerns effekt så går det bra att dimmra. Det blir billigare än dimmbar 230V! Vad jag vet så vill de flesta elektriker ha 230V LED, så efterfrågan är stor. Därför tar de fram dimmbara GU10 LED. Förstår inte riktigt hur du menar, visst har både Designlight och Hidealite DC trafos som
29 svar · 50,2k läst
·
B
Blockhammar: Byt till LED kronljus 4W (om du inte har dimmer) kostar mer, men håller 25 gånger längre (Halogen ± 2 000 timmar, LED ± 50 000 timmar). LED kronljus (med frostat glas) 4W = 25-30W glödlampa. LED kronljus 4W har 200 lumen.
1 svar · 1,7k läst
Elinfo
Elinfo: [citat] Eltakos dimmer funkar endast till dimbara 230V LED lampor, men dom ska komma med i 12V DC dimmer i höst... De gånger jag har använt Designlights MR16 led och vill dimra, så har jag använt Eltakos EUD61NPN-UC E19 022 15 dimmer ihop med en AC trafo som börja på 0-60W den har jag köpt här http://www.eldirekt.se/?artnr=YT/xx&cat_id=46 det enda som man få göra är att ställa in
11 svar · 11,0k läst
·
Johan Gunverth
Johan Gunverth: [citat] Har förstått detta, men tillverkare har tyvärr inte fattat något. ;)
32 svar · 21,2k läst
M
Melton: [citat] Det är ju alldeles lysande, tack för tipset.:)
2 svar · 1,2k läst
Rrrrr
Rrrrr: De där var ju bra att veta att de finns! Bra om man har en armatur eller led-drivdon som bara går att dimra med 0-10V och som man hellre vill dimra med switch. Fast i de här exemplet tror jag det är både billigare och enklare att byta ut ledconvertern till en med switchdim.
6 svar · 3,0k läst
B
BigGitt: [citat] Vi missade i 1;a inlägget att till uttaget är en vit kabel kopplat! Så är det nog den vita i bryttaren...
5 svar · 1,5k läst
·
M
martin22sthlm: fel dimmer eller trafo, trafon elektronisk? Dimmern gjord för trafo?
2 svar · 609 läst
G
goos: Försiktigt ta bort glaset med en liten kniv eller skruvmejsel. Sedan sitter en LED lampa med enkel infästning
1 svar · 26,1k läst
·
Elinfo
Elinfo: [citat] Varför ska man köpa en dyrare dimmer med sämre effekt och funktioner ??
10 svar · 5,7k läst
M
Moomin: [citat] Tack Protte...nu klarna det massor...och ja, JFB ska monteras i matande central inne i huset så snart gnistjagaren kommer.....och stugan kommer avsäkras med max 16A inne i matande central.... Och ja...oftast kör jag lagligt fort.. ;)
5 svar · 3,1k läst
B
ban223: [citat] Bor i ett område så ett konventionellt vindkraftverk är knappast intressant, så om det inte går att använda ett litet för underhållsladdning av en batteribank så blir det inget med den delen.
13 svar · 2,5k läst
M
Moomin: > Bo....Ja, det var så jag oxå tänkte...... Alltså bara tändtråd från relät...Tack, då blir det hela mycket enklare. Nja, det jag vill göra med strömbrytaren är att "släcka lampan" om jag anser att dessa inte behöver lysa...så det blir nog att lägga den mellan tändtråd och lampa. Tack för ett snabbt svar.
3 svar · 1,1k läst
De Stijl
De Stijl: Finns det någon batteridriven lampa som är tillräckligt bra för att jag ska slippa dra in el i klädkammaren? Dvs finns det något fungerande batteridrivet alternativ?
0 svar · 2,2k läst
J
Jacro: Det finns inga burkar för 50W halogen vad jag vet. De flesta tillverkarna har ändrat från 50W till 35W pga att värmen orsakat många bränder i bland annat Tyskland.
24 svar · 8,6k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Visst finns det, men urvalet är begränsat. Gå t.ex till storel och bläddra i katalog 77.
11 svar · 9,9k läst
·
S
seliass: Helt rätt att även rostfritt stål rostar. Det är bara mer motståndigt mot korrosion och här finns såklart även flera nivåer och även magnetiska varianter. Syrafast rostfritt rostar även den beroende på vart man använder den till exempel i förbränningsugnar i fjärrvärmeverk så måste det bytas ut med jämna mellanrum på grund av miljön som den utsätts för. Kanske inte hör
21 svar · 9,7k läst
·
J
Jacro: "Återförsäljare av belysning kommer också gärna ut och tipsar om armaturer, men ärligt talat vet jag inte om jag litar så mycket på deras råd. De vill väl mest sälja så mycket som möjligt, eller?" Gäller det alla återförsäljare av belysning då? Konsument är man väl alltid:)
10 svar · 1,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.