titanium
titanium: Citronsyra är bra men ännu enklare: Köp Kalkosal, spruta på, låt verka, skölj av.
4 svar · 6,1k läst
B
b2b2: Jag hade garanterat bytat vägguttagen till nya petsäkrade uttag. Funktion och säkerhet före utseende.
13 svar · 5,5k läst
·
H
Hembio: Det är inte stor poäng att ha LED i sällanutrymmen som badrum, där kan man tills LED utvecklats vidare gott ha 35W IRC halogen (Osram eller Sylvania t.ex.) med dimmer. Den stora vinsten är ju framförallt kök, vardagsum, hall, trappor etc som står och lyser många timmar om dagen. Där kan man köra t.ex. 3x1 Watt varmvit power LED i 12V utförande eller GU10 230V sockel. Sitter de i rad
11 svar · 3,5k läst
Glufsglufs
Glufsglufs: [citat] japp, då ska det bli rätt men som sagt, lyser det inte så kolla säkringen som sitter i dimmern.
9 svar · 2,4k läst
Rrrrr
Rrrrr: Vad är de för typ av belysning.. spottar?
1 svar · 1,7k läst
·
L
linkan77: Hur bifogar man bilder, har lite ögongodis på datorn:)
28 svar · 3,1k läst
Glufsglufs
Glufsglufs: [citat] Mjo...det finns ju en del varianter på hur storleken är fördelad.
17 svar · 5,5k läst
·
R
R_Strandberg: Eller montera kabelkanal från badrumsskåpet eller kopplingsdosa mot taket och sätta en fin takarmatur. Dock borde det dras fram ännu en tändtråd till badrumsskåpet om du tar det från skåpet men är det infällt och vp-rör så borde det inte vara något problem.
2 svar · 1,6k läst
Raceman
Raceman: Enligt den erfarenhet jag har räcker absolut inte 20W i taket. 50W 230V eller 35W 12V, är det som gäller. 50W 230V ger ett lite mjukare sken medan 35W 12V generellt ger ett lite vassare sken. 6-8st bör du också ha på den ytan precis som du skriver. Led är ju också ett alternativ om man inte önskar så varma lampor. Har ingen erfarenhet av dessa dock.
1 svar · 1,2k läst
R
R_Strandberg: Nexa's system tycker jag är prisvärda, och dimbara.. Har satt upp många trådlösa relä'n och aldrig några problem. Finns på dom flesta lågprisbutikerna, ClasOhlson, Jula mfl.. Glömde skriva att du kan koppla tändtråden från din strömbrytaren till deras för att på så sätt få dimmer. Eller strunta i den du har och bara använda nexa's system..
2 svar · 2,5k läst
Rrrrr
Rrrrr: Helt ok, fast den jag länkade till i inlägg #8 är bättre
16 svar · 35,5k läst
·
Rrrrr
Rrrrr: Här är en trafo på 120W (10A) http://www.molectric.com/p597/Elektronisk-trafo-foer-DIN-montering-120-Watt/product_info.html Fast vet inte om den går dimmra.
1 svar · 3,0k läst
Rrrrr
Rrrrr: Finns multidosor som är 35mm djup. Funkar inte de?
4 svar · 1,7k läst
B
byggankan: Har funderat och funderat men inte kommit på något riktigt bra. Är inte så förtjust i inbyggda spottar för jag gillar att ändra mig och inte så förtjust i riktbara i taket för att jag tycker att de kan blända. Det allra bästa skulle vara att ha hela taket i frostat glas med belysning bakom, men det inser jag ju att det inte går. Har tittat lite mer mot plafonder/lysrör nu, enkla som
4 svar · 5,9k läst
·
Rrrrr
Rrrrr: [citat] Jo.. fast ingen dimbar som ryms i dosa?
3 svar · 2,6k läst
M
MoggeW: Tack för svar! Precis nånting i den stilen var det jag var ute efter. Dock för halogen, men man får väl tänka om hur man ska ha det, kan ju vara effektfullt och kunna dimmra ner ljuset också.
2 svar · 1,1k läst
B
BigGitt: Om du verkligen menar ej nykter, låt elen vara ifred onykter. Jag gissar att du saknar JFB /gammal central. Saknar du den, kan det hela sluta illa.
7 svar · 819 läst
Elinfo
Elinfo: Dagens sämsta svar från HideAlite.... jag fråga om dom inte har några varmvita GU10 reflektorlampor, då jag fick svar att deras varmvita är 3000-3200K, att ens kalla detta varmvit är skratt retande. Varför skaffar ni er inte 2700K som Philips ? svar: du får nog anpassa dig till det kallvita då det är det som vi kommer satsa på... tack gode gud att Desinglight snart har hemma sina
7 svar · 5,3k läst
Rrrrr
Rrrrr: Finns speciella "förgreningsdosor" som du ansluter till sekundärsidan på trafon, där du sen kan plugga in de kontakter som sitter på sladdarna från spottarna. För dessa trafos är maxlängden 2m kabel från trafo till spotten längst bort.
2 svar · 3,0k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: [citat] Stämmer det. Det var väl någon gång på 70-talet man slutade med "°" framför "K". Det är lätt att glömma och det förändrar uttydelsen rejält. ;) För övrigt tycker jag inte att kallvit utomhusbelysning tillsammans med varmvit inomhusbelysning har något med god stil att göra. Däremot i hög grad personlig smak. Det ser för jävligt ut helt enkelt. Som om man gjort en
6 svar · 15,0k läst
F
fredrik95: Tack för den.
2 svar · 1,2k läst
I
ioannis: Hej, någon som har tips på utanpåliggande armaturer för badrum? IP44, 12 volt i ledningarna (trafon placerad ovanför på vinden). De ska sitta på snedtak och bör antingen vara vinklingsbara eller vägglampor som lyser längs väggen. mvh/Ioannis
0 svar · 1,3k läst
I
ioannis: Hej, någon som har tips spottar eller vägglampor som drivs med 12 volt, har separat transformator och klarar IP44? Kanske tips om hur man kan göra om en spot som är avsedd för inbyggnad till en utanpåliggande men då måste den gå att vinkla 45 grader? Det ska va max 20W halogen i badrum så jag tror att om man gör om en inbyggnads till en utanpåliggande så behövs det kanske ca 20mm
0 svar · 1,0k läst
B
Bonan: [citat] Du har ingen bra länk du kan bifoga?
4 svar · 8,2k läst
·
T
Toppit: Finns massor av bra LED downlight, välj bara de som är vit varm, d.v.s. under 3 200 K. Varför skulle man behöva fler LED downlight än "vanliga" downlight, ser inte att det skulle vara någon annan skillnad än att LED drar mindre ström. Tänk bara på att om du vill dimmra, SKALL du använda dimmers som är anpassad för LED. Köp allt från samma leverantör, men se upp, finns mycket
6 svar · 2,6k läst
·
Glufsglufs
Glufsglufs: Kanon!!! d^_^b
19 svar · 8,9k läst
·
H
hempularen: Det beror ju oerhört mycket på vad det är för spottar. Hur mycket de lyser. Och tänk på att välja spottar med relativt stor spridning, för det är ju inte en punktbelysning man vill ha.
3 svar · 1,1k läst
T
Tuxie: Just det, och den bör fästas på en aluminiumlist utan tjock (och isolerande) dubbelhäftande tejp emellan om den ska få någon livslängd att tala om. Iallafall den som är jättestark, 300+ lumen/meter. Den svagare (och vanligare) på runt 100 lumen/meter eller mindre klarar sig antagligen utan men kan bli för ljussvag.
3 svar · 2,0k läst
Glufsglufs
Glufsglufs: Sätt dom i mitten av bänken.
3 svar · 945 läst
F
fredrik95: Hide-A-Lite's 4200 är jäkligt snygga tycker jag personligen. Köpte mina via El-butik för dryga 100 spänn stycket. edit: Sorry, såg att du sökte 230V, tror 4200 bara stödjer 12V. Fast jag kan varmt rekommendera deras HEX-trafo så har du 20meters ledningslängder.
6 svar · 1,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.