Belysning
hanniss: Du kan hitta den på jysk för 40 kr, lampa kan man köpa separat på Ikea om du inte har fått svar än...
Jacro: Det finns flertalet olika ljusstakar att välja bland. www.konstsmide.se www.startrading.se Rusta vet jag inte om de har särskilt snygga ljusstakar...
MaWa71: [citat] 1.5-dosa krävs när man vill montera dubbla jordade uttag, annars räcker vanliga standard-dosor :D
Jacro: Fast installation > Elektriker Sen är det många som gör det själv ändå, men regelmässigt får du det inte.
Glufsglufs: Hur långt är det mellan panel och gips? Du kan ju ha spotar som inte kräver pottor för om du har en luftspalt tillräckligt stor samt att det inte är brännbart material ovan spoten så löser det ju sig. Annars när "pottorna sätts i tex glesen så skär man ut i plasten och tejpar igen i kanterna så pottans ovankant är ju då uppe i isoleringen och plasten tätar i kanterna på pottans
RilleRock: Haft samma problem men mitt astrour. Det funkade bra i ett antal månader sen helt plötsligt tände de inte upp. Jag raderade valda program och gjorde nya. Har funkat fint igen i sen dess. Mvh
v-g: Ska man ta ansvar för allt kommande ägare _kan_ göra blir nog ditt badrum en dyr historia.
Suhagg: Har en hundgård där jag har ca 10st impregnerade trästolpar nerslagna runt den. Yta ca 10x10m. Istället för att ha en 500w halogen stå och brassa på hårt tråkigt ljus skulle jag vilja ha en lagom belysning i dessa stolpar istället. Går det att hitta något som belyser det med ett trivsamt ljus till vettiga pengar? Hade tänkt med att sätta något utanpåliggande på dessa stolpar
Vispen74: [citat] +1 Gjorde exakt samma, NS 6-wattare i glesen. enkelt, snyggt och bra! [citat] Öhh? Ring NS så får du svar. Upp till tio LED per transformator, sedan kan du ha flera tranformatorer per dimmer, så jag förstår inte vad du ska ha 4 dimmrar för?
PHermansson: [citat] Varför böka med en PLC och licenser när en 200-kronors Arduino skulle göra det i princip lika enkelt? Kolla lite på ShiftBrite också, kan bli riktigt kul :) http://www.youtube.com/watch?v=C7aUaMiqoIE&feature=related
Patrik_Hed: Jag har aldrig gjort ett riktigt badrum för en privatperson och har inte direkt haft någon bra koll på zonerna (tills nu när jag kollat lite på de bägge länkarna). Men en fråga dyker upp. Zon 0 gäller det i badkar och i dusch hela duschområdet där man står upp till 225 cm där det sedan är oklassat område, d.v.s. torrt? //Patrik
hempularen: Försök lägg upp en bild på hur det är kopplat i brytaren idag, och en bild av dimmern där man ser inkopplingsymbolerna.
Rickard M: Det är klart nu satt dit en eljo renova kontrollbrytare idag. Nollan gick förbi i dosan så jag kopplade in den enligt ett kopplingsschema jag hittade på schneders hemsida, funkade kanon :) Tackar!
Helioz: Conrad har liknande för 295 kr:
Makiita: Lite konstig fråga kanske... Men varför vill man ha 12V i taket? Måste man inte stoppa undan en trafo någonstans då... Måste väl vara bättre med 220V. Eller drar de mer ström? Rent i allmänhet, om man skall fylla ett hus med spottar som diskuteras i ovan inlägg. Får man en saftig el räkning då varje månad, eller är det överkomligt?
Fotografen: En del dimmrar har en justering som man ställen lägstanivån med, kolla efter en trimpot under locket.
Tummenmittihanden79: Tack för tipset! Hidealites 3010bs är ett alternativ....är dock långt ifrån Nordlux Niche och Raphael utseendemässigt. Men den kanske är snyggare när man ser och känner på den.:) Jag har ett badrum på 4 kvadrat. Hade tänkt att ha 6 spottar, två rader med 3 i varje. Blir det för mycket ljus med 3010BS? Såg att den var på 50W.....hade tänkt mig 20W.:S
Glufsglufs: [citat] Skulle heller inte välja triton som förstahandsval om jag hade möjligheterna men saken är ju den att så länge man säljer något billigt så köper folk och många blir dom som satsar på det billiga och därefter fler frågor så klart. "Vingarna" är ju ändå detsamma som på "bättre" märken så hade ni sålt dyrare varianter endast så hade ni fått samma fråga. Folk som
Wisby: Om man mailar dem ja, tänkte bara om någon visste och i så fall kunde lista deras återförsäljare. Men det kanske är lika bra att ringa upp dem
Mattias_Jo1: Bauhaus har denna i 2st storlekar. Det är väl bara att modifiera tråden dvs kapa den.
DeEss: Jag hade valt diod-versionen. Dioder är ju mycket energisnålare - 2,5W/m = 10W på dina 4m. LED är dyrare, men håller längre än glödljuslampor. Hide-a-lite säljer garanterat inga dåliga grejor - men jag tror att glödljusvarianten kommer att drabbas av "svarta hål" tidigare än motsvarande med LED. Hur lång slinga du ska ha beror ju lite på hur mycket ljus du vill ha. Finns det annan
Dsl: [citat] Nä, det har jag inga planer på utan snarare något sådant här: http://www.biltema.se/sv/Kontor---Teknik/Batteri-och-Stromforsorjning/Nataggregat-och-Laddare/Nataggregat-312-V/ Borde ju palla 8*2,5W lampor. Socklar är ju en idé, lite pyssel med att få det snyggt runtomkring bara. Dock hittade jag an armatur på Hornbach från en 12V serie som dessutom är anpassad för utomhusbruk
Jacro: Jag skulle inte rekommendera Power LED till den armaturen. Om det är Philips LED du menar.. Värmen som uppstår från Power LED stannar kvar i armaturen och ljusstyrkan avtar otroligt mycket snabbare än vid ventilerad luft.
Rrrrr: Beror lite på vad det är för typ av fondvägg. Är det en detaljerad fototapet tex så tycker jag det är snyggast att belysa den med spottar i taket en bit från väggen. Är det en mer diffus mönstertapet så kan det bli snyggt med spottar i taket nära väggen som gör släpljus, eller kanske lampetter på väggen med upp+ner-ljus?
patrik659: Dessa använder vi i vårt hus: http://www.candelux.se/index.php?id=99&backPID=99&tt_products=151 De finns även i mattchrome vilket är mer diskret än vit eller chrome. DEn vita är inte riktigt vit som man vill ha den. Vi är grymt nöjda med dessa och skall sätta in likadana på övervåningen när det är dax att inreda där. Lite OT: I taket använde vi dessa:
snaggletooth: Om du har elektronisk trafo kan det bli problem med LED, för belastningen kan bli för låg då. Bästa är vanlig järnkärnetrafo till 12V-LED.