Här blir det många frågor på en gång. Tittar på köksbelysning till det nya IKEA-köket, och har tänkt att sätta in några downlights under några väggskåp. Det är tänkt som arbetsbelysning över diskbänk och arbetsyta.

Hälften av skåpen sitter högt, säg 1,80, (resten "normalt"), så undersidan kommer synas tydligt. Täcksidorna på kortsidorna sticker nu ner 5 cm.

Min plan var att köpa en täckskiva, borra ut ett antal hål och sätta i downlights. Problemet är att som det ser ut nu så har jag alltså ca 5 cm uppåt att röra mig med - jag vill inte behöva såga upp något i själva skåpen, och vill helst inte bygga på dem mer nedåt heller.

Däremot är det ju helt fritt över i horisontalled och djupled, det är alltså en stor, men låg/tunn låda.

Jag vill alltså få in ljus som klarar sig på 5cm uppåt, och som agerar arbetsbelysning från 1 meters håll. Frågorna:

1. Hur ser det ut med LED nu? Jag har försökt få klarhet i det och har uppfattningen att det fortfarande är rätt kass?
2. Halogen klarar väl sig knappast i mitt upplägg?
3. Hur stora mellanrum kan man tänkas behöva mellan LED-arna för att ljuset ska räcka? Hur stor effekt kan det röra sig om på totalt 4m?
4. Annat förslag på hur man kan lösa det?

Använd möbelspotar max 20 W halogen om du är osäker, dom lyser ju upp!
Annars har jag monterat led i bänkskåp med lyckat resultat. Använde en 3*1w armatur och det blev riktigt bra ljus. Kunden ville ha en armatur centrerad under varje lucka så det blev ca: cc60 mellan armaturerna.

Som det kanske framgår så är jag inte speciellt insatt i det här... :D

cc60, 3*1W, men då antar jag att det var normalhöjd, 40-50cm?
Detta är ju som sagt 100cm.

3*1W - är det lika starkt som 20W halogen?

Är de hyfsat utbytbara?

Om jag tittar här: http://support.elot.se/forum/hide-lite/813-antal-12v-downlight-ma.html
Så verkar det som att 40cc 10W inte fungerar på 60cm avstånd, utan rekommenderat med 20W. För 100 cm avstånd så borde jag ju då rimligen ha 20-30 cc på 20W.

Låter det rimligt?

Infällda LED Downlights på 3W är ungefär som en 15W halogen. Problemet är att hitta infällda LED Downlights som är på mer än 3W med en max installationshöjd på 5 cm. Ofta går det att beställa LED Downlights med olika ljusvinkel 8°/15°/25°/30°/45°/60°.

Ok, men är möbelspottar/halogen att rekommendera istället då?

Och ang. 5cm - det faktum att det i övrigt är mycket utrymme i sidled, kan det förenkla något?

Jag hittade denna:
http://www.ledbutik.se/infalld-leddownlight-p-18.html

Där står det inbyggnadsdjup 27 mm + 20mm luftspalt. Det vore väl lugnt i så fall - eller har jag hittat en lurendrejerisida som bara säljer skit?

I mitt kök har jag byggt en trumma ovanför bänker för ventilationen, i den monterade jag 20w möbeldoelights med cc45. Tromman är 140 över bänk och det är jättebra ljus, det lyser upp hela köket. Men med led är jag osäker.
Jag missförstod frågan när jag rekommenderade dem, och fasta led armaturer får man byta hela armaturen om dom går sönder.

Om du väljer LED rekommenderar jag att du använder ett välkänt märke och inget lågpris alternativ då första sorteringen går till etablerade märken och "skiten" går till annat. Lågpris = kortare livslängd samt ojämna i färg.

Min rekommendation är nog ändå 20W halogen

Aha, jag antar att du trodde att jag ville ha belysning i skåpen?

Men du har alltså fungerande arbetsbelysning på 20W cc45?

Då lutar det åt halogen trots allt då, men jag tror att jag sätter dem lite tätare. Tack för hjälpen!

Hej

Titta på http://www.malmbergs.com dom har fått in en del nya led downlights, bland annat en list med 5x1w i som bara bygger 6mm, tycker den ser helt ok ut.
Själv har jag byggt en egen belysning över diskbänken, 9x1w bänken är c:a 280cm. ljuset är helt ok. men idag hade jag nog byggt på 3w leds.

/Peter

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.