Z
Zeke_Varg: Tjena, önskar tips på hur ni skulle göra. Bild 1 visar hur det ser ut idag. Det är en källarvåning. I intilliggande rum är det isolerat golv med dragen vattenburen golvvärme. Det är urgrävt nere i vänstra hörnet (bild två vid wc) med förberedelse/rördragning för golvvärme i relax. Finns varm, kallvatten och avlopp redo att koppla in där. Till höger är det en duschörna med ett
0 svar · 856 läst
·
joary639
joary639: [citat] lol... nä inte i närheten. Har dock fått till ett tak, spångolv, fönster, dörr och skjutparti.. Så det är mycket kvar. Nytt mål är till sommaren :-D
15 svar · 5,7k läst
·
A
Alladin: Hej Jag väcker liv i denna tråd då jag har lite samma problem/frågeställning. Jag kommer att bygga min bastu i ett hörn (badrumsdel) i ett suteränghus där 1 m är uppmurat med lecablock och som är isolerade med lättbetong 50 mm på insidan och putsad. resterade delen av ytterväggen är samma som trådskaparen inledde med: Ytterpanel (2) Luftspalt (7) Vindskyddsfolie eller
9 svar · 3,5k läst
·
V
Vante: [citat] Sök på duo bastukaminer, så hittar du Harvia, Kota, Narvi, Huum mfl.
8 svar · 796 läst
·
yonna
yonna: [citat] Det blev ju snyggt!
8 svar · 813 läst
·
Tigger
Tigger: [citat] Ingen annan där ute som har tips?
3 svar · 754 läst
TRJBerg
TRJBerg: [citat] Det har du rätt i.
16 svar · 1,9k läst
D
Davbos: Har ett bastuaggregat av modellen som man ska elda från utsidan av väggen. Harvia Pro 20 SL Nu undrar jag om det finns någon typ av vägg/panel som man kan sätta bakom som INTE ser ut som en spån/gipsskiva utan mer någon typ sten eller liknande? Det är då bastulösningen på bilden som vi tänkte. fast helst inte glas utan kanske sten eller om någon har andra förslag?
0 svar · 711 läst
·
J
J-banan: Ser att mitten elementen inte ens värms upp som de andra, bara byta. Om man är riktigt finne så har man vedeldad aggregat 😏
4 svar · 1,2k läst
·
J
jonaserik: [citat] Jepp men det är L1 L 2 L3 N på in och det var problem för elektrikern, inte som på den som finns med R S T 0.
13 svar · 14,3k läst
·
R
Rickard.lj: Skruvar gips längs ner 10 upp , tätskiktet lika långt upp, läktar ut så att panelen kan någon cm nedan för klinkers
3 svar · 1,4k läst
A
Anonym33: Hej, jag ville bara dela med mig erfarenheten av att äga en Harvia Cilindro PC90 i en utomhus bastu. Överhettningsskyddet kan utlösa när temperaturen hamnar under 5 grader celcius. Jag läste i manualen att detta kan hända och hur man kan återställa överhettningsskyddet. Då måste aggregatet ställas under flera timmar (upp mot ett dygn) i en 18 graders temperatur för att kunna
0 svar · 1,2k läst
R
Ragren: [citat] Har bastat några gånger nu och det är inga problem att få upp värmen även i minusgrader
13 svar · 2,1k läst
·
TorpAnders
TorpAnders: Jo men om inte all fukten är borta när bastun kallnat så …
15 svar · 2,5k läst
·
F
Fjonken: [citat] I ångbastu ska allt tätas, allt! Taket ska även ha lutning, grader vet jag ej. Eller ett välvt tak.
9 svar · 1,0k läst
E
Emanuel01: Ni som haft de ett tag är ni nöjda? Har aldrig provat själv.
0 svar · 966 läst
Sittställning
Sittställning: Hej! Jag har bestämt mig för att bygga en bastu och behöver lite råd och tips. Här är min situation och mina funderingar: Bakgrund: Jag har redan en badtunna som är varm nästan hela vintern. Jag har tittat på den här modellen: Bastu Palmako Sanna 13,5 m². Den lockar eftersom relaxdelen skulle kunna användas för att placera en kamin och reningsverk till badtunnan, så att spillvärmen
0 svar · 1,0k läst
L
Lennart19: Hej! Tänkte sätta upp en vedeldad badtunna frampå. Mina tankar är att fylla upp den när den används och tömma efter användning för att slippa hålla rent. Kommer dra en förlängningkabel till vattenpump. Mina funderingar är : Hur håller man vattenslangar fria från is När den inte används. Hur nära vattnet får man sätta den för diverse myndigheter? Andra tips?
0 svar · 845 läst
S
Sthlm_: [citat] Senast online 2015…. Hoppas TS har notiser på…
5 svar · 11,1k läst
·
M
MatsBengtsson89: Jag tycker det låter bra. Men vad säger installationsguiden? Jag har bara installerat vedeldade bastuugnar. Och där är det ju viktigt med brandskydd. I vår förra bastu var det panel bakom elaggregatet. Den tog mycket stryk av värmen såklart. När jag konverterade till vedeldad blev det mineritskiva med luftspalt. Ett riktigt fulbygge, körde mest på känn då huset ändå skulle rivas
1 svar · 812 läst
·
A
at10: Hej, försöker hitta lösningen för att renovera badrummet och bygga bastun. Lite space i rummet enl. skiss, men kanske finns lösning? Snedtak i rummet från 1350 till 2450mm, kan ventilation funka ? Alla tips uppskattas!
0 svar · 635 läst
·
J
jonaserik: Det sitter på undersidan, det blir att vara bilmek och ligga på golvet. lossa 2 skruv och fälla ner luckan. kan se ut i någon stil med ett sådant och ska tryckas på den röda delen, så det hörs ett klick. Varför har det löst ut, en massa vatten på aggregat eller att termostaten inte vill sig. PS Glömt inte bryta säkringarna
1 svar · 777 läst
Matti_75
Matti_75: Pannkitt är det enda jag kommer på sim klarar värmen men vet inte om det står emot vädret
7 svar · 1,4k läst
·
H
henmosen: Ja, bra, man skall inte krångla till det i onödan. Tyvärr är det lite tätt mellan husen hos oss så jag tänkta satsa på elaggregat.
8 svar · 1,4k läst
jbr
jbr: [citat] Jo men håller med, vara bara en reflektion över bilden...att munstycket verkar ha fått sig en känga. Tror iofs att ljudet kan påverkas en del till det positiva. Just munstycken/dysor kan ha rätt stor påverkan på ljudnivån för strömmande gas.
6 svar · 982 läst
·
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Man kan ha ångbroms istället för plast/spärr så kan kosntruktionen lufta ur fukt även mot den varma sidan. Men nnu var ju dock fallet en bast, som troligen inte är uppvärmd mer än korta stunder, men då med väldigt stort fukttryck Jag är i allmänhet förespråkare för broms istället för spärr i äldre hus där man inte kan garantera en helt tät konstruktion. Men jag har
5 svar · 2,1k läst
·
D
Dutten 6013: funderar på bastubygge ute typ en stuga på ca 8 kvm plintgrund mm hur ska man tänka om man vill bygga rejält men utan isolering förslag mottages taksamt dimensioner mm bastuaggregat som klara uppvärmning utan isolering
0 svar · 890 läst
C
Carl Gustafson1: [citat] Vad kan hända om man testar sig fram tror du?
2 svar · 884 läst
spikplanka
spikplanka: Ångspärren kanske inte tål värmen?
3 svar · 1,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.