Hej alla fixare!

Jag går i tankarna att bygga en fristående vedeldad bastu på tomten. (Inget indraget vatten eller avlopp)
Det jag tänkt är att gräva ur matjord, lägga markväv, grus på det och gräva ner plint på vilka jag bygger bastun.

Golvet i bastun har jag tänkt ska vara "öppet", alltså oisolerat med ej tryckimpregnerat trall med springor på 3 till 5mm. Tak och väggar tänkte jag isolera och använda bastufolie.

Min fråga är hur jag bör göra med bjälklaget. Bör man använda tryckimpregnerat i bjälklaget under där trallen kommer att vara och således där vatten kommer att användas vid bastubadande? Alternativt tryckimpregnerat i hela bjälklaget?

Låter något annat galet i mina idéer så hojta gärna till!
 
E ErikPerikPäronsoda skrev:
Hej alla fixare!

Jag går i tankarna att bygga en fristående vedeldad bastu på tomten. (Inget indraget vatten eller avlopp)
Det jag tänkt är att gräva ur matjord, lägga markväv, grus på det och gräva ner plint på vilka jag bygger bastun.

Golvet i bastun har jag tänkt ska vara "öppet", alltså oisolerat med ej tryckimpregnerat trall med springor på 3 till 5mm. Tak och väggar tänkte jag isolera och använda bastufolie.

Min fråga är hur jag bör göra med bjälklaget. Bör man använda tryckimpregnerat i bjälklaget under där trallen kommer att vara och således där vatten kommer att användas vid bastubadande? Alternativt tryckimpregnerat i hela bjälklaget?

Låter något annat galet i mina idéer så hojta gärna till!
Rent genrellt skulle jag vara försiktig med impregnerat i en bastu då värmen kan "ånga" av ämnen ifrån träet.
Om träet är av bra kvalitet och får torka ut emellan borde det inte heller vara ngt problem.
 
  • Gilla
ErikPerikPäronsoda
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Rent genrellt skulle jag vara försiktig med impregnerat i en bastu då värmen kan "ånga" av ämnen ifrån träet.
Om träet är av bra kvalitet och får torka ut emellan borde det inte heller vara ngt problem.
Vilka ämnen skulle ångas av tänker du?
 
  • Gilla
faf
  • Laddar…
Om du bygger bastun på plint, inte har indraget vatten och har ett luftigt trallgolv kan iaf inte jag se behovet av tryckt virke i konstruktionen, bastu folie skulle jag skippa i väggarna och bara sätta vanlig 'örnpapp' som vindskydd.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla bra svar! Då känner jag mig ganska trygg att köra på "vanligt" virke i konstruktionen!
 
Meny, längst ned till höger på startsidan.

Forum

Bastu
 
Ingen bastufolie i en fristående vedeldad som resten av tiden är ouppvärmd.
 
  • Gilla
husdrömsjakten och 1 till
  • Laddar…
Lavar i ena änden av utrymmet och eldstaden i andra.

I en av de jag byggt, så blev det lave längst med ena långväggen.
Glasad balkong- verandradörr (fint) och kamin efter andra. Kaminen inne i hörnet...
Det går då sällan att sitta på laven intill kaminen. Allt för hett.

Nä, kaminen så långt bort som möjligt.
 
Kan å andra sidan inte se nån nackdel att ha golvbjälkarna av tryckat.

Vad skulle det vara? Priset?

Går väl att lägga en byggplastremsa på varje golvbjälkar också, som skyddar ovandel och sidorna mot vatten. Öppet nedåt.
 
Min 9 år gamla tråd, kanske kan ge något:

Budgetbastu vedeldad


Och så här i efterhand...skulle ha byggt som du tänker om golvet.
 
Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Att det skulle bildas farliga ångor är jag aningen tveksam kring men det jag tänker är mest hur virket kommer att hålla om det ska bastubadas 1-2 gånger i veckan under vinterhalvåret.
Bör man ha något slags mellanskikt mellan bjälke och trallet eller ska man skruva det rakt på?
 
H hapazard skrev:
Vilka ämnen skulle ångas av tänker du?
Impregneringsvätskan, som företrädesvis innehåller kopparsalter, men också kan innehålla annat.

"De träskyddsmedel som används i Sverige i dag är godkända av Kemikalieinspektion och EU:s biocidförordning. Den tryckimpregnerade vätskan består av kopparsalter, samma ämnen som finns i båtbottenfärger för algbekämpning."

Med tank på att impregnerat trä skall behandlas som miljöfarligt avfall och att man inte rekommenderas att såga i det om det inte är nödvändigt, samt vidta "nödvändiga skyddsåtgärder" om man ändå gör det så...även om det är mer försiktighetsåtgärder så känns det ju inte som ämnen som man vill sitta och andas in ?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Tryckimpregnerat_trä
 
E ErikPerikPäronsoda skrev:
Att det skulle bildas farliga ångor är jag aningen tveksam kring men det jag tänker är mest hur virket kommer att hålla om det ska bastubadas 1-2 gånger i veckan under vinterhalvåret.
Bör man ha något slags mellanskikt mellan bjälke och trallet eller ska man skruva det rakt på?
Iof själva bjäklaget känns kanske långsökt, tänkte på golvet i sig...
 
Tre lager tjärpapp då?
 
Jag och min far byggde om en äldre "timrad" friggebod som använts som lekstuga tidigare. Det låg ett brädgolv där sedan tidigare och vi satte en golvbrunn i mitten, flytspacklade, lade tätskikt och sedan klinker. Det kostar kanske lite mer men det har fungerat riktigt bra i de drygt 15 åren som gått sedan dess.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.