proxi
proxi: [citat] Tjena Magnus! Ja, tråden behöver sannerligen dammas av 😁 Planen har aldrig varit att köra runt med släpet, men om jag kommer göra det av någon anledning så lär jag nog plocka ur aggregatet. Jag hittade stödben på Jula, en billig historia, men gör sitt jobb väl. Kul att du ska bygga, lycka till!
46 svar · 27,5k läst
·
F
fribygg: [citat] Vet du inte hur man konstruerar ett golvbjälklag har Träguiden bra beskrivningar.
30 svar · 3,9k läst
·
anders07
anders07: Nu när jag fick kontakt med Tylö support så fick jag bra stöd och hjälp (fick kontakt via återförsäljaren till slut, men har nu fått direktuppgifter till dem). Tydligen kalibreras överhettningsskyddet från fabrik, men det kan ibland vara för känsligt så jag har fått instruktioner om hur man justerar det så får vi hoppas att det hjälper...
2 svar · 821 läst
P
Per i Hamrånge: Söker fortfarande någon med feedback på Biltemas granitkeramikklinker...
5 svar · 1,4k läst
M
Msarps: Jag resonerade så att den ev lilla fukten som kan komma in kryper ut via innerväggarna. Jag har 45mm isolerat installationsskikt innanför plasten, ser det som ”rum i rum” och på det bastufolie som går över golvets tätskikt (ifall nån kondens skulle rinna längs med den). På bastufolien läkt och därefter bastupanel. Nästan alla jag pratat med om det har gjort likadant. Bastun
5 svar · 3,0k läst
B
Belastar: [citat] Vräk inte på för mycke sten. De blir tungt. Kan va lämpligt att luften kan cirkulera åxå. Sten hittar du gratis i en bäck.
1 svar · 963 läst
·
ppoonnttuuss
ppoonnttuuss: Jobbade med en finne som hade liknande. Passar liten bastu till en person, man kunde sitta två om kroppskontakt känns ok. Hans va alltid på, så lyfter man locket och bastar 5-10 minuter senare men bara i 50-60 grader. Han hade såklart en riktig bastu också som de använde på helgerna. Minns inte riktigt va han sa om förbrukning, men de va iaf en femtio euro i månaden och detta vä på
3 svar · 1,2k läst
·
P
ptk: Tjena Ja det blev vanlig bastupanel på Byggmax, allt annat kändes onödigt dyrt, och det blev bra det med 😁
7 svar · 1,5k läst
H
HakDan: Hej! Jag ska göra om en ganska stor garderob till en liten bastu. Tre väggar är gipsskiva och den fjärde är betong. Vad är minimikraven för isolering? Vill bygga ut väggarna så lite som möjligt pga redan dåligt med plats. Fuktspärr är självklart, men isolering? Finns ingen vattenkälla i utrymmet, dvs inget tätskikt nödvändigt. Mvh HakDan
0 svar · 440 läst
K
Kanmanjuh: Hej. Är det någon som har erfarenhet av basturum? Vi bygger ut och tänkte smälla upp ett basturum. Närmre bestämt den här:
0 svar · 612 läst
Fällebyggarn
Fällebyggarn: Ska ge mej på och inreda ett gammalt brygghus till bastu samt ett tvättrum med dusch. Ett litet rum om ca 6 kvadrat samt ett större på ca 15 kvadrat. Det stora rummet ska få vattenburen golvvärme, lite extra isolering i väggarna. Men det mindre som ska bli bastu tänkte jag bara isolera taket på. Ska man hantera isoleringen för taken på samma sätt eller borde man hantera dom olika? Min
0 svar · 605 läst
H
Hybro: Vet inte hur man länkar till tidigare inlägg: [bild] ...... - Men i tråden visar jag hur jag värmer upp kaminens tilluft. Alltså uppvärmt av skorstensröret. Funkar fint. Det jag saknar är dock springor i golvet, där vatten kan rinna undan. Och den kamin som jag moddade tål inte att man kastar vatten på. Så därför gjorde jag en effektiv gryta, för att fukta luften. Inte bara gips
36 svar · 14,4k läst
·
anders07
anders07: Jag har en rätt ny ångbastu och funderar över "ångmängden" där jag försöker trimma in det så att jag får en tät och jämn ånga. Jag har lyckats någon enstaka gång att få det riktigt härligt ångigt, men andra gånger blir det ju varmt och fuktigt men ingen direkt ånga i bastun, utan klar sikt och då är det inte lika skönt... Det har ju uppenbarligen med
0 svar · 677 läst
F
fixaochtrixa: Hej! Går i tankar att bygga bastu i källaren, det har för ca 10 år sedan varit en bastu i utrymmet men förra ägarna rev den. Vill bygga bastun på ungefär samma plats. Där jag ritat rött i bilden. Min fundering är bör jag åtgärda det som nämndes i besiktningsprotokollet från 2021. Hade tänkt göra detta ganska enkelt och inte lägga hela livsbesparingarna. Jag hade inte tänkt
0 svar · 789 läst
·
ClasseClas
ClasseClas: Tänk på att slätspont är i gran som läcker kåda. Inte så kul att få på ryggen vid bastubad. Sen ligger ofta den här typen av virke utomhus eller i ouppvärmda hallar. Räkna med att det krymper duktigt när det tas in i rumstemperatur. Vänta med att montera tills virket har torkat ur.
2 svar · 926 läst
·
Matti_75
Matti_75: Vanlig stålregel är inget att skruva bänkar i. Du kan köpa förstärkningsreglar där du tänkt fästa bänkarna så håller det
6 svar · 1,9k läst
·
P
På Fritiden: [citat] Hur det gick? Har inte monterat någon 😅 I taket sitter spottar avsedda för bastu men där jag tänkt sätta ledlist kommer det troligtvis inte bli varmare än ca 50 grader som du säger. Jag skulle definitivt satsa på en vanlig och billigare ledlist i ditt fall. Värsta som kan hända är ju att den går sönder tänker jag.
30 svar · 14,5k läst
·
Christer_o_Eriksson
Christer_o_Eriksson: [citat] Det kan bli för djupa "repor" med 240? [citat] Wow, tack för videon. Blir grymt fint, men gissar att jag får hålla på till framåt midsommar om jag ska få bastaggregatet så fint. Tror jag ska börja testa med ett 120 våt, för att få bort reporna och sen jobba mig uppåt och se hur det blir.
3 svar · 847 läst
M
MatsBengtsson89: Vattenånga har kondenserats mot fönstret och runnit ner. Samlats i hörnen där det är svårt att torka helt rent. Förmodligen har det inte torkats alls. Köp bostaden. Torrbasta skiten ur elbastun. 110°C så är det där inget problem. Fortsätt med torrbastu framöver och vädra efter bastubad.
5 svar · 1,0k läst
·
Z
Zed: Väggen är trä/gips. Kör nog på en 21 modul!
2 svar · 837 läst
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: Jag har impregnerad trall i bastun. Inga problem med det. För det första är modern impregnering något helt annat än den kreosotimpregnering som gjordes för 50+ år sedan. För det andra är man så lite tid i bastun att det inte hade varit ett problem ändå.
3 svar · 1,5k läst
A
Andreas Kneg: [citat] Snyggt! Jag har pratat med höganäs som vårt tätskikt kommer från. De säger att man kan köra deras manschetter utan gummi direkt mot ångröret. De skall tåla värmen. Även den med gummi borde tåla sa dom men rekommenderar den andra
81 svar · 30,0k läst
·
J
Josth: Ja, antingen behövs en ny kabel med tre stycken minst 4 mm2 eller en kabel med fyra stycken 1,5 mm2 ledare där gulgrön ingår.
9 svar · 1,3k läst
·
H
HemfixarenHulken: [citat] Då blir det gran 🙂
10 svar · 803 läst
D
Deblen Hang: [citat] Har du inte ett böjt tak så är inte mosaik ett lika självklart val. Vi har ett böjt tak för att slippa takdropp, så för oss blev mosaik ett självklart val.
14 svar · 1,4k läst
·
torparavgrund
torparavgrund: [citat] Hm. Jag hade nog sagt sala ut så att du får plats med stenull (inte glasull!), och sedan kanske någon folie(?) mellan... Vad gäller rören till bergvärmepumpen är det förmodligen inget särskilt att oroa sig för. Köldmediet cirkulerar bara inne i själva pumpen, medan i de där rören går köldbäraren (vatten + glykol) till borrhålet. Det enda som händer om de blir uppvärmda
1 svar · 787 läst
·
Jonatan79
Jonatan79: [citat] De bli la brau detta! :)
1 svar · 985 läst
·
D
Derbyboy: Jar du ingen spygatt i förrummet?
40 svar · 3,5k läst
·
D
drsakke: [citat] Førsta laven ser ju ut att vara altfør lågt placerat-utifrån bild ca 35cm. Då är sittlaven på 70-80cm?. Felet är inte placering av luftventil utan höjd på lavar..... Mvh Sakke
4 svar · 715 läst
·
Thymus
Thymus: [citat] Tack för info! Vilken snygg bastu. Bastuaggregatet passar perfekt in med den stenen!
53 svar · 17,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.