Hej,
Håller på att bygga bastu i källaren. 2 av väggarna är inneväggar som reglar med stålregel mot golv och tak och vertikala träreglar. 2 av väggarna är ytterväggar konstruktionen blir yttervägg-luftspalt-regelverk-folie-stående glespanel - bastupanel. Isolering mellan regelverket.

Min fråga gäller dessa 2 väggar som är mot ytterväggarna. Hade helst reglar med plåt för att minska organiska material. Då ha några fästpunkter där jag stabiliserar plåtreglarna mot yttervägg med pallbrickor som distanser. Vill ej ha benstöd på lavarna utan hänga dom på väggarna. Blir det nog stabilt om jag kottlar med träregel i plåtregeln och sen även utanpå med spikläkten eller hur ska jag förstärka för lavarna?

Tänker att några därute måste ha byggt med liknande konstruktion och borde kunna vägleda mig. Radhuset byggt -60 är ej nyligen dränerat men av allt trä jag rivit ut som suttit dikt an mot såväl golv som väggar så har inget tett sig fuktpåverkat!

Tacksam för vägledning!

Har plåtreglat i källare för bastu.
Jag satte masonit och stående läkt utanpå, samt förstärkning för lavar utan ben.
Förstärkning är infälld så den ligger på läkten. Lavarna är 1600 mm långa.
Vägg med masonit och träreglar i en källare för en bastu, förstärkningar för lavar infällda i reglarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sedan har lavarna en ram som de ligger på och det är ramen som är fäst i väggarna. Då kan lavarna enkelt lyftas ut och rengöras i duschen.
Bilden visar sittbänkar i en bastu med avtagbara träramar monterade i väggen för enkel rengöring.
Skapa konto

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Sedan har lavarna en ram som de ligger på och det är ramen som är fäst i väggarna. Då kan lavarna enkelt lyftas ut och rengöras i duschen.
[bild]
Snyggt! Låter ju likt min planerande konstruktion, mina lavar blir längre men borde fungera! Kottlade du någon bak i reglarna också eller bara med spikläkten/glespanelen?

Inga kortlingar vad jag minns, utan ansåg att de stående läkten under som extra stöd var tillräckligt och de är ju även skruvade genom den liggande panelen.
Du kan ju fästa den övre som man oftast sitter på även med en skruv på långsidan.
Så här är min ram fastsatt. Träram fastskruvad i liggande träpanel med stående läkt som stöd, visas genom skruvar och bultar på ramen.
Skapa konto

Plåtreglar är ganska dåligt hållfasthet och bärförmåga så skulle inte lita på dem att bära en bänk!

Plåtskenan (som är för golv och tak) är lite stabilare, men behöver också något som bär vikten som du lägger in i skenan.
Vill du absolut inte ha trä så kanske kompositplankor/reglar (eller stolpe) kan fungera...?

Alternativt byggskiva på 50mm inne i väggen som bär upp en kortling....?

Kan du inte dra skruvar in i ytterväggarna bakom annars?

Vanlig stålregel är inget att skruva bänkar i. Du kan köpa förstärkningsreglar där du tänkt fästa bänkarna så håller det

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.