Hej,

Köpte ett aggregat som installerades för ca 2 år sedan Tylö sense sport 2/4. Pga andra projekt blev aldrig klar. Nu är den redo, men bara ett rörelement blir varmt. Testat trycka på överhättningskyddet utan resultat. Hur tar man lättast redo på vad som är fel?

Kan man byta plats på elementet för att se om det är det som är fel innan man går vidare med elektriker?

Se bilder, tacksam om någon kan guida!

• Vy ovanifrån av ett elaggregat i en bastu, där endast ett av rörvärmeelementen är rödglödgande. Betonggolv och fötter i strumpor syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Etikett på Tylö Sense Sport 2/4 aggregat, visar teknisk specifikation och märkningar inklusive dimensioner och elkrav.
    Skapa konto
  • Närbild av ett elektriskt aggretat med synliga kabelanslutningar och effektmärkningsetikett för Tylö Sense Sport, problem med värmeelement.
    Skapa konto
Det är ett aggregat för en liten bastu! Och nu inkopplat med bara 1-fas. Med annan inkoppling kan man få dubbla effekten.

Det är en liten bastu! Max 2 personer :) Så..det är rätt med andra ord? Jag kan köra så? Och om inte det räcker får jag be elektrikern komma?

Hur många kubikmeter är bastun på? Om det är 2,0 - 2,5 kbm ska en värmeslinga normalt räcka.

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Mellan 2-2.5 kbm ska den vara! Då då kn jag basta och vara glad med andra ord. Stort tack till dig!!

• Gilla
Josth
  • Laddar…
A
Den är gjord för att även kunna användas i större rum. Då kan det andra elementet kopplas in.

• Tabell som visar effekt i kW och bastuvolym i kubikmeter, med värden 2.2 kW (2-2,5 m³) och 4.5 kW (2-4 m³).
Redigerat:
Ah, så om jag skulle behöva 4,5 så ser det ut som på instruktionen att man bara ska ploppa in något där i eldosan? Eller måste elektrikern dra om något?

En elektriker måste dra en kraftigare kabel till husets elcentral från bastun samt byta/komplettera säkring/-ar.

A
Du tänker nog på alternativ B Josth? Verkar som att slingorna är parallellt kopplade där och 4 mm2 ledning är rekommenderad då strömmen fördubblas i och med det.

Men alternativ A kanske är möjligt. Det kan redan vara framdraget mer än en fas till anslutningsdosan.

Blev lite fundersam bara nu då jag läser i manualen: 3. Kontrollera att de två rörelementen går igång (blir röda).

Den borde nog bara värma ett element vid alternativ C som den är kopplad nu. Men om någon vet bättre rätta mig gärna. Kanske tänker fel här.

Manualen: https://cdn2.gung.io/tylo/2900 5252 SENSE SPORT 2-4 installation.pdf

Ja, antingen behövs en ny kabel med tre stycken minst 4 mm2 eller en kabel med fyra stycken 1,5 mm2 ledare där gulgrön ingår.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.