14 410 läst ·
36 svar
14k läst
36 svar
Fråga om golv i vedeldad bastu
Jag har plastmatta och 50mm spygatt ovan en stenkista på ca 1kbm. 100mm in under lavarna 100mm ut ovan lavarna, 100mm tillluft invid kamin. Innan kaminventilationen så kunde spygatten frysa igen pga luft sögs in, kondenserade och frös.
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
895 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Stockholms Län
· 36 inlägg
Ok, tack. Det låter bra och blir väl det jag också kör på. Har du inget omklädningsrum el så i anslutning till bastun där du skulle kunnat ta luften till och från? Läste någonstans att det kan vara svårt med luftcirkulationen om utluften mynnar ut i det fria. Samtidigt verkar många ha det så…Ursviken skrev:
ok, tack!J JohnyS skrev:
Jag har en relax innan bastun men har dragit tilluften under en väggfast soffa. Det blir snabbt varmt och håller värmen i många timmar.M Method Man skrev:Ok, tack. Det låter bra och blir väl det jag också kör på. Har du inget omklädningsrum el så i anslutning till bastun där du skulle kunnat ta luften till och från? Läste någonstans att det kan vara svårt med luftcirkulationen om utluften mynnar ut i det fria. Samtidigt verkar många ha det så…
ok, tack!
Medlem
· Stockholms Län
· 36 inlägg
Jag har en vedeldad bastu i källaren också. Den fanns i huset redan när vi flyttade in och har tilluften under dörren från relaxen och frånluften genom skorstenen. Den fungerar bra under veckorna vintertid men på helgerna och resterande året bastas det i den fristående bastun. Trevligare värme, högre i tak, glaslucka på aggregatet, skönt att kunna gå direkt ut för svalka och mer estetiskt tilltalande.M Method Man skrev:
Tack för tips och foton. Vi har en 6-kantig bastu (kota-modell) med spalt golv och golvyta på 9.2m2.
Draget till kaminen är väldigt bra (kanskje FÖR bra?) Går åt rätt mycket ved och vintertid är vi tvungen att lägga ut en 10mm ”vintermatta” under laven och vid ingångspartiet, annars kyler den stigande kalla luften ner bastun för mycket. Vi får upp temperaturen till ca 70 grader men tror att kamin är också i minsta laget för denna rätt stora bastu. (Kota Luosto heter kaminen) Bor på Lofoten så det blir sällan kallare än -5 här vintertid men vindarna kan vara desto hårdare😎🇳🇴
Planen är att göra om golvet men undrar då om jag måste lämna ett ventilationshål under kamin då den står ganska mitt i bastun, ej mot vägg som ofta är vanligt?
Draget till kaminen är väldigt bra (kanskje FÖR bra?) Går åt rätt mycket ved och vintertid är vi tvungen att lägga ut en 10mm ”vintermatta” under laven och vid ingångspartiet, annars kyler den stigande kalla luften ner bastun för mycket. Vi får upp temperaturen till ca 70 grader men tror att kamin är också i minsta laget för denna rätt stora bastu. (Kota Luosto heter kaminen) Bor på Lofoten så det blir sällan kallare än -5 här vintertid men vindarna kan vara desto hårdare😎🇳🇴
Planen är att göra om golvet men undrar då om jag måste lämna ett ventilationshål under kamin då den står ganska mitt i bastun, ej mot vägg som ofta är vanligt?
Vet inte hur man länkar till tidigare inlägg:
......
- Men i tråden visar jag hur jag värmer upp kaminens tilluft.
Alltså uppvärmt av skorstensröret.
Funkar fint.
Det jag saknar är dock springor i golvet, där vatten kan rinna undan.
Och den kamin som jag moddade tål inte att man kastar vatten på. Så därför gjorde jag en effektiv gryta, för att fukta luften.
Inte bara gips på sidorna av spisen utan även plåtar monterade med distanser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
......
- Men i tråden visar jag hur jag värmer upp kaminens tilluft.
Alltså uppvärmt av skorstensröret.
Funkar fint.
Det jag saknar är dock springor i golvet, där vatten kan rinna undan.
Och den kamin som jag moddade tål inte att man kastar vatten på. Så därför gjorde jag en effektiv gryta, för att fukta luften.
Inte bara gips på sidorna av spisen utan även plåtar monterade med distanser.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden