8 741 läst · 34 svar
9k läst
34 svar
Fråga om golv i vedeldad bastu
Jag har plastmatta och 50mm spygatt ovan en stenkista på ca 1kbm. 100mm in under lavarna 100mm ut ovan lavarna, 100mm tillluft invid kamin. Innan kaminventilationen så kunde spygatten frysa igen pga luft sögs in, kondenserade och frös.
Medlem
· Stockholms Län
· 36 inlägg
Ok, tack. Det låter bra och blir väl det jag också kör på. Har du inget omklädningsrum el så i anslutning till bastun där du skulle kunnat ta luften till och från? Läste någonstans att det kan vara svårt med luftcirkulationen om utluften mynnar ut i det fria. Samtidigt verkar många ha det så…Ursviken skrev:
ok, tack!J JohnyS skrev:
Jag har en relax innan bastun men har dragit tilluften under en väggfast soffa. Det blir snabbt varmt och håller värmen i många timmar.M Method Man skrev:Ok, tack. Det låter bra och blir väl det jag också kör på. Har du inget omklädningsrum el så i anslutning till bastun där du skulle kunnat ta luften till och från? Läste någonstans att det kan vara svårt med luftcirkulationen om utluften mynnar ut i det fria. Samtidigt verkar många ha det så…
ok, tack!
Medlem
· Stockholms Län
· 36 inlägg
Jag har en vedeldad bastu i källaren också. Den fanns i huset redan när vi flyttade in och har tilluften under dörren från relaxen och frånluften genom skorstenen. Den fungerar bra under veckorna vintertid men på helgerna och resterande året bastas det i den fristående bastun. Trevligare värme, högre i tak, glaslucka på aggregatet, skönt att kunna gå direkt ut för svalka och mer estetiskt tilltalande.M Method Man skrev: