Hej, jag hoppas på hjälp här innan jag gör bort mig
I taket ligger det gamla värmerör och nya slangar med kylmedia till AC'n (i grått)
Jag hade tänkt att bara spika panel runt, men började fundera, ska man lägga någon värmerreflekternade folie för attt skydda rör och slangar? Jag hade även tänkt att dra ett ventilationsrör till badrumsfläkten vid sidan om, den är såklart i alu. vad kan hända om den ligger direkt mot taket, som är målat med våtrumsfärg
På väggen, ovanför där jag tänkt hänga aggregatet går det rör med kylmedia till bergsvärmepumpen. Behöver jag skydda dem också med någon folie? Varmt lär det säkert bli ändå
Tacksam för all hjälp, jag känner mig lite vilsen
Med vänlig hälsning,
Lennart
I taket ligger det gamla värmerör och nya slangar med kylmedia till AC'n (i grått)
Jag hade tänkt att bara spika panel runt, men började fundera, ska man lägga någon värmerreflekternade folie för attt skydda rör och slangar? Jag hade även tänkt att dra ett ventilationsrör till badrumsfläkten vid sidan om, den är såklart i alu. vad kan hända om den ligger direkt mot taket, som är målat med våtrumsfärg
På väggen, ovanför där jag tänkt hänga aggregatet går det rör med kylmedia till bergsvärmepumpen. Behöver jag skydda dem också med någon folie? Varmt lär det säkert bli ändå
Med vänlig hälsning,
Lennart
Produkter som diskuteras: "badrumsfläkten"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Hm. Jag hade nog sagt sala ut så att du får plats med stenull (inte glasull!), och sedan kanske någon folie(?) mellan...C crappy skrev:Hej, jag hoppas på hjälp här innan jag gör bort mig
Med vänlig hälsning,
Lennart
Vad gäller rören till bergvärmepumpen är det förmodligen inget särskilt att oroa sig för. Köldmediet cirkulerar bara inne i själva pumpen, medan i de där rören går köldbäraren (vatten + glykol) till borrhålet. Det enda som händer om de blir uppvärmda är att du tillför värme till ditt borrhål, som din värmepump i bästa fall hämtar tillbaka...
Att tänka på:
1. Du får INTE bygga in några kopplingar. (På andra bilden har du två kopplingar på köldbärarrören ser det ut som). Kopplingar i rörinstallationer måste alltid vara åtkomliga och inspekterbara. Att t.ex sätta en lucka där räknas som att de är åtkomliga och inspekterbara.
2. Det gäller här att isoleringen på rören till bergvärmepumpen är helt intakt och helt tät. Dessa rör är nämligen alltid kalla, och har du ingen ordenlig ångspärr i bastun (även taket!) kommer det stiga stora mängder fuktig luft (om du slänger vatten på aggregatet t.ex) som sedan kondenserar på dessa rör så att det droppar ned på isolering och panel under om rörisoleringen har öppningar i sig, t.ex skarvar.
Klicka här för att svara