Efter mycket om och men (igen) har jag hamnat i att bygga ett attefallshus med bastu, relax och förråd.
Planritningen just nu ser ut som nedan.
Tanken är en 3-delad skjutdörr till relaxen och någon form av glasparti med dörr in till bastun.
Bastuaggregatet blir en Stoveman 16-LS som man matar med ved ifrån relaxen.
Jag har även tänkt mig att det i framtiden kan bli att sätta in/bygga en dusch till vänster om bastun.
Till att börja med kommer jag inte sätta in värme. Och min fundering är om det räcker med bra ventilation samt att man bastar en gång i veckan minst för att hålla fukten borta genom att elda på lite?
Väggarna är beställda och kommer byggas av 6 väggblock, utifrån och in 22 X 120 panel, 22 X 45 luftningsläkt, vindduk, stående regel 45x120. innan jag tar över dom och gör innerväggar osv.
Taket blir pulpettak och gissningsvis någon form av papp.

Frågor jag ställer mig:
1. Ska man isolera väggar och tak trots att man ej sätter in värme förutom den vedeldade spisen?
1.5 Är det cellplast i väggarna som gäller isåfall? eller spelar det ingen roll?
2. Kan man bygga glesgolv med kärnfurutrall under aggregatet för ventilation samt avrinning av vatten från att ha kastat bad. Även om man nu skulle isolerar resten?
2.5 Om man kör vanligt golv eller inte.. Är ventilationen annorlunda i en bastu med genomgående spis? Vart skulle ni sätta ventilerna?
3. Skulle ni lägga upp planlösningen på annat vis? Andra rekommendationer.

Jag är väldigt ny på att bygga men jag lära mig :)
 
  • Ritning av rum med måttangivelser, bastu, relaxområde. Svartvit, planvy, enkel design.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Man brukar räkna med 60 cm per person. Du kanske ska bredda bastun 20 cm på bekostnad av förrådet?
 
Jag skulle unnat mig att bygga lavarna i vinkel och ha smalare dörr och mindre golvyta.

Vad gäller de direkta frågorna:
1 Ja, men i så fall främst för att det då går fortare att värms bastun. Takisoleringen är då viktigare än väggarna.

2 Ja, det går utmärkt.
 
  • Gilla
Byggsnyggen
  • Laddar…
B Byggsnyggen skrev:
Man brukar räkna med 60 cm per person. Du kanske ska bredda bastun 20 cm på bekostnad av förrådet?
Jo jag funderar lite på det men jag har nyligen precis flyttat ut den 20 cm från 200. Dock har jag sällan bastat 4 personer då alla vill sitta på översta lavan.
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag skulle unnat mig att bygga lavarna i vinkel och ha smalare dörr och mindre golvyta.

Vad gäller de direkta frågorna:
1 Ja, men i så fall främst för att det då går fortare att värms bastun. Takisoleringen är då viktigare än väggarna.

2 Ja, det går utmärkt.
Ja det kanske är en bättre lösning att försöka få en vinkel någonstans. Tanken med dörren och glaspartiet in till bastun är att kunna se genom relaxen och vidare ut. Men om jag centrerar dörren (den var nog mer tänkt till höger nu) och bara har ett halvfönster så skulle man nog kunna ha en lav till. Tål helt klart lite funderingar.
 
Ska börja gräva och gjuta plint snart.. så nu börjar det hända grejer.
Funderar dock mycket över bastudelen som jag tidigare varit överens med mig själv om, att den ska ha oisolerat glesgolv. Men så kom jag fram till att jag skulle ha tryckimpregnerat under ett tight kärnfurugolv med en springa på någon cm för att kunna raka ner vatten (se bild).
Men så börjar jag ännu en gång att funderar på om jag ändå inte ska göra iordning bastudelen så det går att göra om till ett badrum i framtiden om man vill göra om det till en attefallsbostad. Tar gärna emot funderingar, idéer och tankar.
 
  • Ritning över en bastus golvkonstruktion med mått och indelning av glesgolv samt ett potentiellt kärnfurugolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
joary639 joary639 skrev:
Ska börja gräva och gjuta plint snart.. så nu börjar det hända grejer.
Funderar dock mycket över bastudelen som jag tidigare varit överens med mig själv om, att den ska ha oisolerat glesgolv. Men så kom jag fram till att jag skulle ha tryckimpregnerat under ett tight kärnfurugolv med en springa på någon cm för att kunna raka ner vatten (se bild).
Men så börjar jag ännu en gång att funderar på om jag ändå inte ska göra iordning bastudelen så det går att göra om till ett badrum i framtiden om man vill göra om det till en attefallsbostad. Tar gärna emot funderingar, idéer och tankar.
Hej!
Håller på med ett snarlikt projekt som går att följa här: https://www.byggahus.se/forum/threads/vedeldad-bastu-med-relax.513049/
Lägg gärna upp bilder från plintgjutningen :) Det är ett moment som jag funderar mycket på. Antar att du kör med gjutrör? Har du tänkt använda stolpskor eller ställer du bjälklaget direkt på plintarna?
 
  • Gilla
joary639
  • Laddar…
Hej,
såg din fråga i förbifarten och vill bara säga att tryckimpregnerat ska man inte använda i bastu delen. I Finland använder man värmebehandlad björk för golvet. Giftfri, krymper inte, spricker inte. Bygg en lutning ner mot en ränna istället för gles byggt golv.
N.B Bilden har inte värmebehandlat furu. Den blir mörkare efter behandling och väldigt snyggt mot en ljus vägg.
Mvh
 
  • Värmebehandlade träplankor monterade över en vattenränna i en pågående bastubyggnation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Posselosse och 1 till
  • Laddar…
J Jarnis8000 skrev:
Hej!
Håller på med ett snarlikt projekt som går att följa här: [länk]
Lägg gärna upp bilder från plintgjutningen :) Det är ett moment som jag funderar mycket på. Antar att du kör med gjutrör? Har du tänkt använda stolpskor eller ställer du bjälklaget direkt på plintarna?
Tack för svar. Jo det blir nog plintar i gjutrör. Fick tips om att lägga en platta i botten av cellplast. Min tanke var nog att bara gjuta en platta på den och sedan ha ner röret där i (jag såg att du funderade på Formelit) och toppa med en stolpsko som är gängad för lite flexibilitet.
 
DanFor DanFor skrev:
Hej,
såg din fråga i förbifarten och vill bara säga att tryckimpregnerat ska man inte använda i bastu delen. I Finland använder man värmebehandlad björk för golvet. Giftfri, krymper inte, spricker inte. Bygg en lutning ner mot en ränna istället för gles byggt golv.
N.B Bilden har inte värmebehandlat furu. Den blir mörkare efter behandling och väldigt snyggt mot en ljus vägg.
Mvh
Tack för svar. Det där ser ju bra ut, men min idé är lite i gungning.. så det kanske inte blir vare sig ränna eller glesgolv nu.
 
joary639 joary639 skrev:
Tack för svar. Jo det blir nog plintar i gjutrör. Fick tips om att lägga en platta i botten av cellplast. Min tanke var nog att bara gjuta en platta på den och sedan ha ner röret där i (jag såg att du funderade på Formelit) och toppa med en stolpsko som är gängad för lite flexibilitet.
Jo jag har snöat in på formelit :) Planen är att först fylla formen med betong och sticka ner armeringsjärn och sedan när det har stelnat sätta på röret och fylla det. Hade först också tänkt isolera under plinten men lutar åt att göra ett hål i en cellplastskiva och trä på röret istället. Sparar på det sättet en hel del schakt.
 
J Jarnis8000 skrev:
Jo jag har snöat in på formelit :) Planen är att först fylla formen med betong och sticka ner armeringsjärn och sedan när det har stelnat sätta på röret och fylla det. Hade först också tänkt isolera under plinten men lutar åt att göra ett hål i en cellplastskiva och trä på röret istället. Sparar på det sättet en hel del schakt.
Jag håller på att gräva plinthål nu. En markkille sa till mig att gräva så lite som möjligt då den orörda marken är bra. Så kanske formar några små kanter med cellplast som fot i botten för att sedan köra i röret i. Vet inte exakt hur vi gör ännu, men farsan är gammal betongare så jag hoppas vi får till det.
 
  • Gilla
Jarnis8000
  • Laddar…
joary639 joary639 skrev:
Jag håller på att gräva plinthål nu. En markkille sa till mig att gräva så lite som möjligt då den orörda marken är bra. Så kanske formar några små kanter med cellplast som fot i botten för att sedan köra i röret i. Vet inte exakt hur vi gör ännu, men farsan är gammal betongare så jag hoppas vi får till det.
Hur djupa hål gräver du?
 
J Jarnis8000 skrev:
Hur djupa hål gräver du?
Jag gräver ca 70 cm och lägger ner cellplast på 10 cm i botten.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.