mexitegel
mexitegel: Den sabbade hinken lär ju haft ett högst begränsat värde redan innan myndigheten festade sönder den så ur ersättningshänseende torde det vara rimligt. Att TS skulle bli ersatt med en ny, eller reparerad utfört av en riktig tunnbindare är nog rätt naivt att tro kanske. Sen var min länk till amazon och inte wish 😆
8 svar · 2,1k läst
·
anders07
anders07: Nu är det dags att byta ut gamla bastun mot ett ångbad och planeringen är påbörjad... Tylö Steam Home är beställt (https://badhuset.se/tylo-angpaket) och ånggeneratorn kommer att stå i ett förråd ca. 1,5 meter från bastun och rör kommer att gå i golvet. Två av väggarna blir i glas men bakväggen och ena sidoväggen är inte riktigt bestämt... Alternativ ett är microcement bakom
0 svar · 834 läst
yonna
yonna: [citat] Jag stänger tilluftsventilen under aggregatet vid stark kyla. Det är lätt. Håller bastudörren stängd mot varma badrummet. Nu bastas det väldigt frekvent, varannan dag på vintern, så det slarvas med stängningen. Huset har ändå relativt låg uppvärmningskostnad.
1 svar · 702 läst
Keyboardcowboy
Keyboardcowboy: [citat] Jag har dragit ventkanalen men inte kommit längre med badtun ännu tyvärr. Tror det kommer bli bra.
5 svar · 2,4k läst
·
S
Sågat: [citat] Nejdå ingen fara 😀 Jag är ute efter själva dikes versionen, ska bygga en bastu i framtiden och ska endast dra ut kallvatten och värma vatten med kaminen. Är inte inne på bara springor i golvet för att vattnet ska sipra ner under bastun utan vill leda bort vattnet via rör till en typ stenkista eller dike sådärav min önskan att få se bilder hur andra har löst problemet 🙂
20 svar · 12,2k läst
·
Oldboy
Oldboy: Är inte avstånd till brännbart föremål ngt som tillverkaren av aggregatet brukar specificera, eller om de inte specificerar det så brukar 50 cm vara std? Iaf för vedeldade kaminer/lokaleldstäder. Borde vara samma för ett vedeldat bastuaggregat. Är det elektriskt så kanske litet annorlunda, men strålningsvärmen över tid mot närliggande brännbara föremål är densamma så
5 svar · 3,7k läst
H
Hlid: Fråga om kombinerad dusch och vedeldad bastu i samma rum pga platsbrist. Med anledning av dusch måste det monteras tätskikt på våtrumsgips, samt det blir kakel på golv och väggar med sittlavar/ryggstöd i trä. Och nej jag är inte rädd för att bränna mig på kaklet. Väggar, golv och tak är isolerade med mer än 20cm stenull. Det finns inte plats för att göra bastu som ett eget rum
0 svar · 2,1k läst
best best
best best: Räcker dessa 6 plintar med följande mått. Kan jag tom gå ned till 145 reglar? Golvet kommer vara massivt furu golv om ca 28mm.
4 svar · 2,6k läst
·
MultiMan
MultiMan: Det finns tydligen olika varianter, här är ett exempel från detta forum: https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-installera-kontrollpanel-tyloe.507025/ Ena bulben är termostaten, den andra överhettningsskydd och ska troligen monteras någonstans i aggregatet eller dess direkta närhet. Kontrollera om du har dubbla rör och var det andra i så fall sitter. Edit: Du har samma panel, så det
5 svar · 4,5k läst
·
P
ptk: [citat] Bra idé tack! Man får göra vad man kan.
2 svar · 1,7k läst
G
Gasken: [citat] Fullt förståeligt. Tack för snabbt svar, och om du hittar något så släng gärna in det här.
39 svar · 28,3k läst
·
T
Trollskidan: [citat] Sätt en liten solpanel
6 svar · 2,5k läst
·
plaggis
plaggis: Träbyggarna https://trabyggarna.se/produkt/inomhusbastu-exklusiv-al-2/
1 svar · 1,1k läst
D
Davbos: [citat] Hur ser golvet ut nu efter några år tycker du? Hade tänkt mig ett liknande golv. Kanonfint med bilder!!
59 svar · 97,1k läst
·
B
Byggsnyggen: Finns många här som kan detta mycket bättre än mig men eftersom jag har köpt en friggebod som jag ska bygga till bastu har jag läst och frågat en del. Ju mer man isolerar ju viktigare att tänka på fukt, då gränsen mellan varm luft och kall luft bildas det fukt. Är det då för tätt blir vattnet kvar. Alltså viktigt med luftspalt. Sedan är detta med ventilation. Ska du ha vedeldad
1 svar · 1,3k läst
T
Tillbyggare 165: Jag har samma problem. Jag vill ställa en öl i smygen. Den kommer stå på en ojämn yta, vad händer när ölen välter? Hur får jag smygen plan i botten?
4 svar · 4,5k läst
·
O
orjanr: [citat] Det är tyvärr mot en liten remsa med allmän plats mellan oss och grannen som kommunen äger. Grannen hade inte varit några problem att få godkänt från.
12 svar · 4,6k läst
·
O
orjanr: [citat] Tack för svaret. Har i princip bestämt mig för att inte använda den gamla friggeboden som bastu. Dels pga lacken men också för att det inte passade så bra, skulle vara komplicerat att flytta den och skulle bli mycket markarbete för att bygga ett nytt större hus på samma plats. Nu är planen istället att bygga en ny bastustuga på en annan plats på tomten eller ev bygga en lite
4 svar · 2,4k läst
·
B
Byggsnyggen: Tack alla för tipsen. Jag har nu bestämt mig för att beställa från företaget Villafönster.
4 svar · 2,1k läst
murak
murak: [citat] Jag använde Öko Natur, men den du länkar till ser väldigt likvärdig ut 👍 https://www.isoleringsbutiken.se/oko-natur-angbroms-75-m
7 svar · 5,5k läst
·
H
henlin431: [citat] Jag byggde bastu från Träbyggarna i Kalix (4x2 meter, med bastun 2x2 m). 45-regel som håller ihop det i hörnen. Ser inga större problem med det. Det fungerar. Jag själv är imponerad av att en 45-regel kan ha så mycket skruv i sig men oavsett. Inga problem (med rätt skruv). Inga problem med glipor. Däremot är lasyren riktigt risig i solläget. Men det är svårt att skylla på
9 svar · 15,2k läst
N
nameless94: [citat] TACK. Jag letade överallt och tyckte att allt verkade funka; googlade hur länge som helst för att lista ut vad den svarta plinten med en röd knapp kunde vara men hittade ingenting. Jag har en gammal Tyco hemma som slutat funka spontant utan tecken på problem varken när jag följde allt elektriskt eller inspekterade optiskt. Tack igen, tryckte på den röda och det klickade till; jag
9 svar · 4,8k läst
wildeside
wildeside: Jag kan en del om ventilation och våtrum. Med den informationen du lämnat så finns det mycket förbättringar av tätskikt o ventilation att önska. Men för att kunna guida dej så får du nog rita hur badrum o bastu är hänger ihop. Vad väggar/golv är klädda med vad det finns för ventilation
3 svar · 1,8k läst
·
L
Luka Jonasson: [citat] Allt handlar om insidan. Kan lägga bilder om exakt vad jag menar om ca. 6 veckor när jag landar hem.. Hade dock ingen anning att ingen behandling var en möjlighet.
2 svar · 1,0k läst
wildeside
wildeside: [citat] Sorry skulle vara 2400 kWh
36 svar · 22,8k läst
·
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: Jag har svårt att tro att en fyrkantig korg kommer bli så lätt att få tät. Man gör ofta kärl som ska hålla vatten runda för att lättare kunna pressa ihop virket – då med tunnband. Det kanske kan gå med nåtning (eller lim, har man korgen på golvet ska man inte överdriva hur varm den blir, i synnerhet inte med kallt vatten i), men jag tror som sagt det blir svårt. Men det var en
6 svar · 1,9k läst
·
H
HeloBE: Hur gick det?
1 svar · 8,5k läst
ClasseClas
ClasseClas: Kanske. Jag har vanligt kakel med vanlig kakelfog i bastun och det har hållt bra i 20 år. Sedan är det alltid bäst att välja rätt mtrl till aktuellt kakel/sten. Det kanske funkar ok och merjobbet att göra om är ju begränsat i ditt fall. Problemet är ju om fogen missfärgar stenen så det ser fult/fläckigt ut runt fogen.
5 svar · 2,4k läst
·
ppoonnttuuss
ppoonnttuuss: Ett annat billigt alternativ är väl att bara bygga ett passande ryggstöd? Jag har också råspont och gjorde så för att få lite bättre yta att luta sig mot. [bild]
14 svar · 2,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.