E
erikssonjorgen: Hej Kixie, Det är säkert värdefull info. Platta på mark (1970). Ligger plastmatta idag, ingen fuktmätning utförd. Jörgen
8 svar · 4,5k läst
morsan
morsan: Jo, det finns mindre (kortare) toaletter ;) Mät upp hur stor den får vara, kolla var avloppet hamnar, gå in på länklguiden och kolla upp måtten på de olika toaletterna. En "normal" toastol verkar vara 650 mm, men det finns flera kortare. De allra kortaste är nog de högspolande Kolla skillnaden mellan P- och S-lås också :-/
6 svar · 4,6k läst
J
joelso: Hej! Kul och lärorikt forum. Här kommer jag nog hitta mycket info i framtiden. Nu till saken... Jag bor i en bostadsrätt från sekelskiftet. För tillfället har jag en extremt liten toa och ett separat duschrum. Tanken är att jag ska bygga ut duschrummet för att istället få in toastol och tvättställ där. Duschrummet är troligen byggt på 80-talet. Avloppet är inte detsamma som till
0 svar · 4,6k läst
A
annaper: Hej! På golvet i badrummet kommer vi att ha mosaik 2,5*2,5cm (sitter på plattor som är ca 20*20cm) På väggarna ska vi ha plattor som är 20*33cm, med undtag för en 60 cm remsa med mosaik som skall gå från golvet upp bakom tolatten. (tror att vi har 2,40 i takhöjd) Mvh // Anna
2 svar · 3,2k läst
G
gaia: [citat] Jag är ju så tråkigt oträndig och praktisk och mosaiken avskräcker mej med miljoner fogar som smutsas ner snabbare än kakelyta. Tycket att dom idag trändiga stora halvblanka kakelplator är rätt praktiska att ha i badrummet . Kan bli snyggt med bara ett litet dekorativ inslag av mosaik. Ta en titt på dom medan du planerar ;) Lycka till! gaia
6 svar · 9,7k läst
A
annann: Nu har dn funnits ute på marknaden ett tag. Är det någon som har testat? Möglar den?
5 svar · 4,0k läst
P
Per-Erik: Hejsan.. Jag tror inte det är någon större fara.. så länge man har godventelation i badrummet.. Sen är det kanske inte det bästa om ungarna spolar vatten på taket.. ;) jag har sett trä tak i duch i källare och det var en del fläckar på det.. kanske berode det på att man hade oljat/lackat det fel ??? I vilket fall som helst så grejjar ju trä att suga åt sig och avge fukt. Så
1 svar · 4,7k läst
S
snottren: Du också! För oss slutade spontanbesöket med 18'000 mindre på kontot ;D... Men vi tror att våra Aspenmöbler blir toppen i det nya badrummet.
1 svar · 3,6k läst
S
snottren: Tack för alla bra tips. Duschpersien var verkligen en ny bekantskap. Det där har jag också funderat på, hur blött det blir om man har ett hörnkar... fast man kanske måste upp i minst 150x150 för att man inte skall "duscha utanför" ?
8 svar · 13,9k läst
G
glucifer: overkill eller inte, jag tänker använda golvgipset. jag vill vara säker+ att jag redan köpt det . frågan nu, är om jag skall använda lyft upp 12:an? eller om jag ska göra en avfasad kant.... vilket bygger mest? vilket föredrar plattläggare?
8 svar · 5,6k läst
J
Jehu: [citat] Precis.
18 svar · 14,6k läst
JimmyB
JimmyB: Japp det är klart. Gasol gjorde susen! Inga märken blev det heller på kranen. Tack för tipsen!
4 svar · 4,4k läst
N
Nonex: Denna tråd har flyttats till [link=http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=El;action=display;num=1129962046;start=0]El[/link] av MathiasS.
0 svar · 3,3k läst
C
calla: Vårt gamla hus fick badrum någon gång på 60-70-talet. Väggar och tak är helt i träpanel som skiftar svagt åt det vit-grön-metalliska hållet. Kan det vara impregnerat virke?
0 svar · 3,3k läst
S
synpunkter: Att ta loss badkaret kostar en jordnöt i förhållande till vad det kostar att ordna till ett badrum från 1952 enligt dagens standard och regler vad gäller våtrum. Om du ska göra nåt åt badrummet så måste du bomba ut allt ändå. Badkaret tar man bort på en kvart.
0 svar · 2,7k läst
E
esox: Denna tråd har flyttats till [link=http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=VVS;action=display;num=1129827023;start=0]Värme, vatten, ventilation[/link] av MathiasS.
0 svar · 1,3k läst
B
Butcher: Om ni kollar på http://www.bestprice.nu/ (Importlagret) Det verkar vara samma kar som silverstone (stöpta i samma form). Och de karen diskuteras flitigt på tråden "Fantastisk billiga badkar!"
2 svar · 1,2k läst
yonna
yonna: http://www.remaljeringsbolaget.com/ Jag tog in offert för ca 5 år sedan och då skulle det gå på ca 5.000 inkl ny brunn. Det gällde inbyggt badkar från 30-talet. Vi bestämde oss senare för att riva ut allt och installera dusch ... men nu säljer vi antagligen lägenheten istället ;). Om det är en riktigt gammal lägenhet med inbyggt badkar kan det vara charmigt att remaljera samtidigt
1 svar · 6,3k läst
P
Per-Erik: sen så är det inte bara att bygga in rör kopplingar.. dom måste gå att inspektera.. Rör kopplingar som brukar få byggas in är Presskopplingar, hårdlödda kopplingar.. Men kolla med ditt försäkringsbolag.. dom kanske tycker det är ok att du bygger in hejvillt. :D
2 svar · 2,3k läst
P
Per-Erik: yepp.. Mosaik på golvet & upp på väggen i dush hörnan.. ok.. då kör jag 4 mm i stället för 3mm.. å skrapa Fogar.. verkar trist.. Så det lutar just nu åt att jag skippar dom där 3 raderna så det blir kakel hela vägen i stället..
7 svar · 4,0k läst
S
s008zm: bt-trading och importlagret, har du kollat deras?
10 svar · 6,9k läst
Z
zeta: Vi gick inte på golvet för att skrapa fogarna men däremot för att kunna ta oss till toaletten fast där vi har gått efter att golvet blev lagt finns det inga såna gråvitaktigheter i fogarna, däremot på andra ställen. Börjar fundera på ifall någon hantverkare trampat runt när de var inne och fippla med rören. Vi använde sån tvätta rent fogen medel också (dock inte fosfor syra
5 svar · 1,4k läst
Z
zeta: Aha! Får ta och testa med en sådan :-)
2 svar · 4,6k läst
S
Stig-Rune: Jag hade gjort som siamthai. Det verkar vara en bra lösning. I bastun hade jag dock monterat fler ventiler än vad rekommendationerna säger. Vi har en bastu i vår källare med en ventilation under agg. och en ventil upp i ena hörnet. Det räcker inte...
2 svar · 3,3k läst
M
moliden141: Det bästa är ju att köra med en 3mm eller 4mm plus att man drar ut det med den släta sidan av kammen då får du inget fix i fogarna.
3 svar · 2,8k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: [citat] Beställde före eftersom jag visste hur stort hålet skulle bli. Kommer inte ihåg priset, men den är 60x90 cm
5 svar · 9,3k läst
L
Lidman: Vad ska man ha mot klinkerramen då? Vissa säger mjukfog andra vanlig fog. // Lidman
8 svar · 1,8k läst
JimmyB
JimmyB: Tack för det morsan!! Jag kollar med rörfirma. Jimmy
2 svar · 3,2k läst
A
Argorat: ;D I´ve got one word for u: Thankuverymuch... Du råkar inte ha koll på våtrumsmattor åxå?
1 svar · 1,2k läst
F
Freko: Tackar
3 svar · 1,5k läst
F
3 svar · 1,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.