9 507 läst ·
8 svar
10k läst
8 svar
Hitta avloppsrör?
Hej, jag bor i ett egnahemshus från -39 där jag vill renovera duschrummet och iordningställa en tvättstuga. Båda ligger i källaren och under årens lopp verkar golvbrunnarna försvunnit en efter en varför jag vill sätta dit nya - Råttsäkra....
Hur fasen hittar jag avloppsledningar i källargolvet? Hur byggde man då - gjöt man in avloppsledningarna i källargolvet eller ligger avloppsledningarna under källargolvet?
Mvh
LArs
Hur fasen hittar jag avloppsledningar i källargolvet? Hur byggde man då - gjöt man in avloppsledningarna i källargolvet eller ligger avloppsledningarna under källargolvet?
Mvh
LArs
Ligger troligen under den tunna plattan i jorden. Har du tur så kan det finnas ritningar på ritningskontoret som iaf visar var de bör ligga. Annars så kanske någon granne har gjort samma ingrepp och då vet hur de låg i deras hus. Fördelen med dessa egnahem då många byggdes på samma sett och samtidigt.
Har också ett egnahems hus, rören i källaren var dragna till hälften i plattan och hälften i leran under. Dragningen var helt otippad! Rören anslöt till en stam som gick rakt ut i skogen, trodde vi.... det visade sig sen att den utanför huset gjorde en gigantisk U-sväng mot gatan. Troligen byggdes huset innan det fanns kommunalt avlopp i gatan.
Ett tips jag fick senare var att man kan detektera gjutjärnsrör med kompass, har ej testat kan jag tillägga...
Ett tips jag fick senare var att man kan detektera gjutjärnsrör med kompass, har ej testat kan jag tillägga...
Klicka här för att svara