3 630 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
hur får jag fall på golvbrunnarna?
I behov av råd...Vi är precis i färd med att gjuta platta i en del av vårt hus som tidigare haft torpargrund. Ett av rummen där vi skall gjuta kommer att bli badrum och nu skall vi dra avlopssrören genom isoleringen innan vi gjuter. Vi hade tänkt lägga locket på golvbunnarnan så att det ligger på en höjd av 150mm under högstanivån på det kommande golvet. Sen har vi tänkt dra ner lutningen med en bräda i samband med gjutningen och därefter spackla till lutningen. Fick dock höra idag att detta är mkt besvärligt att gör om man har fler än 2 brunnar i vårat fall blir det 3 golvbrunnar samt avlopp till toa och handfat .vi Fick rådet att lägga brunnarna i jämhöjd med golvet och därefter spackla till hela lutningen. Vad blir enklast, man vill ju inte stå där när gjutningen är klar och komma på att sättet man har valt är onödigt svårt. Ngn som har dragit egna avlopp som kan ge tips och råd.
Det är bra att du lägger brunnarna på samma nivå sedan utgår du från mitten av rummet. Om du ska flytspackla golvet kan du lägga ut punkter tex kakelbitar eller små gipsklossar, klicka med silicon under. Sedan flyter du i nivå med punkterna men du får inte ha för lös blandning. När spacklet torkat kan du göra en finjustering. Ska du gjuta med en slipsats typ abs 319 (jord fuktat bruk) så kan du lägga ut rundstavade rör och baka bruk under till den nivå du vill ha och sedan dra av och flytta rören vartefter. Perfekt om man är ovan. Alla knep är bra utom de dåliga det finns inga speciella mönster. Tänk på att fallet ska vara 1 cm per meter. Lycka till.
fredrik1976 skrev:I behov av råd...Vi är precis i färd med att gjuta platta i en del av vårt hus som tidigare haft torpargrund. Ett av rummen där vi skall gjuta kommer att bli badrum och nu skall vi dra avlopssrören genom isoleringen innan vi gjuter. Vi hade tänkt lägga locket på golvbunnarnan så att det ligger på en höjd av 150mm under högstanivån på det kommande golvet. Sen har vi tänkt dra ner lutningen med en bräda i samband med gjutningen och därefter spackla till lutningen. Fick dock höra idag att detta är mkt besvärligt att gör om man har fler än 2 brunnar i vårat fall blir det 3 golvbrunnar samt avlopp till toa och handfat .vi Fick rådet att lägga brunnarna i jämhöjd med golvet och därefter spackla till hela lutningen. Vad blir enklast, man vill ju inte stå där när gjutningen är klar och komma på att sättet man har valt är onödigt svårt. Ngn som har dragit egna avlopp som kan ge tips och råd.
[quote author=kakelmaster link=1137172287/0#1 date=1137174089]Det är bra att du lägger brunnarna på samma nivå sedan utgår du från mitten av rummet. Om du ska flytspackla golvet kan du lägga ut punkter tex kakelbitar eller små gipsklossar, klicka med silicon under. Sedan flyter du i nivå med punkterna men du får inte ha för lös blandning. När spacklet torkat kan du göra en finjustering. Ska du gjuta med en slipsats typ abs 319 (jord fuktat bruk) så kan du lägga ut rundstavade rör och baka bruk under till den nivå du vill ha och sedan dra av och flytta rören vartefter. Perfekt om man är ovan. Alla knep är bra utom de dåliga det finns inga speciella mönster. Tänk på att fallet ska vara 1 cm per meter. Lycka till.
Du menar att jag lägger golvbrunnarna på samma nivå som betongen. sen sätter jag små klossar på golvbrunnarna och flytspacklar över allt! och sen tar jag fram dom då det stelnat "lite". var det så du menade? ursäkta att jag inte fattar!..
rookie
Du menar att jag lägger golvbrunnarna på samma nivå som betongen. sen sätter jag små klossar på golvbrunnarna och flytspacklar över allt! och sen tar jag fram dom då det stelnat "lite". var det så du menade? ursäkta att jag inte fattar!..
Spacklar du på frihand så blir det mycket chanstagning och det går åt mycket extra spackel och det är onödiga pengar om du måste spackla om. Du utgår från brunnens kant och lägger ut klossar över hela golvet som riktmärke så ser du vilka höjder du ska spackla efter annars flyter spacklet bara ut och du vet inte hur det blir och klossarna kan ligga kvar sedan.fredrik1976 skrev:[quote author=kakelmaster link=1137172287/0#1 date=1137174089]Det är bra att du lägger brunnarna på samma nivå sedan utgår du från mitten av rummet. Om du ska flytspackla golvet kan du lägga ut punkter tex kakelbitar eller små gipsklossar, klicka med silicon under. Sedan flyter du i nivå med punkterna men du får inte ha för lös blandning. När spacklet torkat kan du göra en finjustering. Ska du gjuta med en slipsats typ abs 319 (jord fuktat bruk) så kan du lägga ut rundstavade rör och baka bruk under till den nivå du vill ha och sedan dra av och flytta rören vartefter. Perfekt om man är ovan. Alla knep är bra utom de dåliga det finns inga speciella mönster. Tänk på att fallet ska vara 1 cm per meter. Lycka till.
Du menar att jag lägger golvbrunnarna på samma nivå som betongen. sen sätter jag små klossar på golvbrunnarna och flytspacklar över allt! och sen tar jag fram dom då det stelnat "lite". var det så du menade? ursäkta att jag inte fattar!..rookie
Klicka här för att svara