25 585 läst ·
13 svar
26k läst
13 svar
Ljus ELLER mörk fog till vitt kakel?
Vad tycker ni :-??
Vi har köpt vitt matt kakel 10*30 somvi tänkt att sätta "omlott". På golvet ska vi ha svart skiffer 30*30...
Vilken fog skall vi välja?
-"Pärlvit" = ljusgrå
-Manhattan = mörkgrå
- Ngt annat
Välkomna med ideér :-*!
Vi har köpt vitt matt kakel 10*30 somvi tänkt att sätta "omlott". På golvet ska vi ha svart skiffer 30*30...
Vilken fog skall vi välja?
-"Pärlvit" = ljusgrå
-Manhattan = mörkgrå
- Ngt annat
Välkomna med ideér :-*!
Allt (det allra mesta) med kakel blir snyggt/fräscht tycker jag. Det är en smaksak om man gillar ljus eller mörkare fog. En ljusare fog kan ge en fräschare känsla kanske men den kan också kännas väldigt ofräsch efter några år när den mörknat av fukt. Så en mörkare fog håller sig bättre.
Vad lutar det åt?
Vad lutar det åt?
Vi tycker att både ljus fog & mörk är snyggt...Bricky skrev:Allt (det allra mesta) med kakel blir snyggt/fräscht tycker jag. Det är en smaksak om man gillar ljus eller mörkare fog. En ljusare fog kan ge en fräschare känsla kanske men den kan också kännas väldigt ofräsch efter några år när den mörknat av fukt. Så en mörkare fog håller sig bättre.
Vad lutar det åt?
Men det blir ju klart mer "markerat" och lite trendigt med mörk fog! Å andra sidan så kanske man tröttnar på den snabbt - då den är så iögonfallande?!
Ljus fog, är precis som du skriver, mer känslig då den mörknar med åren... INTE så snyggt precis!
Fast ljus fog är ju "klassiskt" och fräscht & något man inte tröttnar på i första taget?!
Vad svårt!!!
Fler som har något att tillägga ovanstående funderingar :-??
Ljus fog, är precis som du skriver, mer känslig då den mörknar med åren... INTE så snyggt precis!
Fast ljus fog är ju "klassiskt" och fräscht & något man inte tröttnar på i första taget?!
[/quote]
Ljus fog på golvet kommer garanterat att bli med åren så skitig att du inte får ren den på annat sätt än att göra om.... :-/
Jag tvekar att göra klinkers just med den anledningen men klinkers är både snyggt och praktiskt med golvvärme. Det blir mörk fog för vår del.
[/quote]
Ljus fog på golvet kommer garanterat att bli med åren så skitig att du inte får ren den på annat sätt än att göra om.... :-/
Jag tvekar att göra klinkers just med den anledningen men klinkers är både snyggt och praktiskt med golvvärme. Det blir mörk fog för vår del.
Mörkt!
En ljus fog blir inte bara mörk under åren, den blir ojämnt mörk, flammig, varierande i sin kulör. Ofräscht och störande. Kräver mycket städning och skrubbning. Beroende på vattenkvalitén kan ni även få andra färgnyanser - rödbrunt t.ex. Och det kan gå fort.
Samma gäller för väggfogarna närmast golvet. Jag kommer garanterat välja mörka nyanser till fogarna i fortsättningen.
mvh,
en som satsade på ett ljust intryck!
En ljus fog blir inte bara mörk under åren, den blir ojämnt mörk, flammig, varierande i sin kulör. Ofräscht och störande. Kräver mycket städning och skrubbning. Beroende på vattenkvalitén kan ni även få andra färgnyanser - rödbrunt t.ex. Och det kan gå fort.
Samma gäller för väggfogarna närmast golvet. Jag kommer garanterat välja mörka nyanser till fogarna i fortsättningen.
mvh,
en som satsade på ett ljust intryck!
Håller med !!
Jag har ljus grå i hallen , satt klinker i mars å det är redan flammigt det går fortfarande att få det rent men jag tror inte att det kommer att hålla i längden men men ska ni nha det i ett badrum så blir det väl inte lika kitit som i en hall. Hoppas jag
Mitt tip lite mörkare fog!!
MVH S
Jag har ljus grå i hallen , satt klinker i mars å det är redan flammigt det går fortfarande att få det rent men jag tror inte att det kommer att hålla i längden men men ska ni nha det i ett badrum så blir det väl inte lika kitit som i en hall. Hoppas jag
Mitt tip lite mörkare fog!!
MVH S
Vi har vitt kakel i badrummet och vit fog. Vi blev varnade att den kommer att bli smutsig, men jag vidhöll att det skulle vara vit fog. Jag tycker inte om det rutiga intryck man får med vitt kakel och mörk eller grå fog.
I vårt gamla badrum hade vi ljusblått kakel och vit fog. Efter drygt 20 år var fogen smutsig i duschhörnan, men snygg för övrigt. (Inför försäljningen av huset skurade, skurade och skurade jag fogarna, och sen målade jag med vit fogfärg. Det blev mycket snyggt. Badrummet behövde ändå göras iordning pga golvet, vilket vi påtalade.)
Så nu förseglade vi fogen i duschen med specialmedel innan vi började duscha. Fungerar inte det får vi väl skrapa fogen där det behövs om ett antal år, men tills dess är det så ljust och snyggt som vi ville ha det i badrummet.
/EB
I vårt gamla badrum hade vi ljusblått kakel och vit fog. Efter drygt 20 år var fogen smutsig i duschhörnan, men snygg för övrigt. (Inför försäljningen av huset skurade, skurade och skurade jag fogarna, och sen målade jag med vit fogfärg. Det blev mycket snyggt. Badrummet behövde ändå göras iordning pga golvet, vilket vi påtalade.)
Så nu förseglade vi fogen i duschen med specialmedel innan vi började duscha. Fungerar inte det får vi väl skrapa fogen där det behövs om ett antal år, men tills dess är det så ljust och snyggt som vi ville ha det i badrummet.
/EB
Vad var det för specialmedel ni förseglade fogen med? Det låter intressant.
Klicka här för att svara