Jag behöver göra ett 2.5cm stort hål i uppkant på mitt emaljerade badkar.

Är det nån som jobbar med dylika prblem eller som kanske har gjort det själv med lyckat resultat?

Mkt tacksam för tips...

ska du ha en öl-kran? 8-)

Nä(bra ide dock), jag ska byta från propp med kedja till vridventil och då måste jag borra ett litet hår i överkant på karet.

funky skrev:
Jag behöver göra ett 2.5cm stort hål i uppkant på mitt emaljerade badkar.
funky skrev:
Nä(bra ide dock), jag ska byta från propp med kedja till vridventil och då måste jag borra ett litet hår i överkant på karet.
2.5 cm tycker jag är ett ganska stort hål, iallafall i ett badkar... 8-)

En hålpunch (ny och vass...) borde fungera om du bara kommer åt.

De flesta vridventiler har ju inbyggt "breddavlopp" å då krävs ett ännu större hål.
Jämfört med det så är 2.5cm litet.

Det ska vara uppe på ett av hörnen i badkaret så nog kommer jag åt, men lekman som jag är så vet jag inte vad en hålpunch innebär.......förklara gärna.

funky skrev:
De flesta vridventiler har ju inbyggt "breddavlopp" å då krävs ett ännu större hål.
Jämfört med det så är 2.5cm litet.
Så rätt, allt är relativt. Hade hålet varit mindre, t ex 10 mm, så hade det dock inte varit något problem att borra.

En punch funkar mycket förenklat som ett kakmått (typ för pepparkakor) men mycket kraftigare och med ett mothåll. Med en genomgående bult (som man måste borra hål för) skruvar/pressar man ihop dem och skapar hålet.

Tyvärr så är det här rätt dyra grejer (> 300 pix), så det är tveksamt om det lönar sig för ett hål. Dock har jag inte kollat vad t ex Biltema eller Jula tar för dem.

Jag är också lekman, iallafall inom badrum :)

En del bygghandlare har sådana för utlåning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.