Badrum
Great: nu har ja gjort som ni sa o sadlat till de med masonit o diverse annat, satte plåtvinklar i hörnen med http://web.telia.com/~u18318165/ här finns bilder i för godkännande
Ricky: Hej, Tycker definitivt du skall bestrida fakturan. Ni har ju en överenskommelse som han har brutit. Om han hävdar att så inte är fallet så ligger väl bevisbördan på homom (om ni inte har ngt avtal). Jag har ingen egen erfarenhet eller juridisk kompetens men jag hade nog uppskattat kostnaden för att göra om arbetet till den nivå du förväntat dig och dragit av den summan från
Butcher: Jag har en undran om vilken golvkonstruktion som är bäst i ett badrum ??? Jag har bilat bort det översta flyande finbetonglagret och tagit bort frigoliten som var 10 cm tjock. I det undre armerade grovbetonggolvet (grus under) har jag bilat upp avloppsrören för jag ska flytta i princip allting i badrummet. Tror det är en ganska vanlig konstruktion på 70-talet, mitt är från -77. Så nu
cpalm: Ett tips kan vara att använda ett cementbaserat lim för att sätta upp skivorna så kan du spackla ut ojämnheterna och limma dit skivan på samma gång. Jag började med att slipa ner den puts som stack ut för mycket (kollade noga med en rätplanka och pass), sen på med ett tjockt lager Ardex S48 med en bredspackel, kamma med 5mm tandspackel och på med 6mm renoveringsgips. Skivorna blev som
oobum: allra lättaste: tejpa upp maskeringstejp, var noga med tejpningen, den som bestämmer "bredden" :) dra på silikonet ha sedan en blomspruta med vatten och diskmedel i,spruta på, dra av. sen dra bort masktejpen och dra över en sista gång, då endast rätt lätt bara för att jämna ut själva fogen. och kom ihåg, när du väl har sprutat med diskmedel/vatten lösjningen kan du inte lägga på
cpalm: Branschreglerna är bara rekommendationer, dock rekommendationer som försäkringsbolagen normalt hänvisar till i sina villkor... Boverkets nybyggnadsregler säger bara att det inte får finnas något bakfall. Men som någon skrev så är det nog svårt att undvika om man försöker bygga utan fall, så 1:100 på ytor som inte normal vattenbegjuts är en klart vettig rekommendation. /C
triumph: Titta även hos Samglas, dom gör "allt" med glas! Finns referens-bilder för olika duschdörrar. www.samglas.se
Byllen: Hej, Håller på och renoverar badrummet på vår övervåning och jag är lite konfunderad! Jag velar lite om vilken teknik jag ska använda mig av (tänker använda mig av vattenburen golvvärme 17"). Frågan är: Gjuta en platta eller använda urfrästa spånskivor? (Vilka fördelar resp. nackdelar har de? Vilken teknik är bäst?, kostnad?, svårighetsgrad att utföra? effektivast? etc,
Norre: De heter Imola (ceramica). Jag har dessa i tvätt stugan. Köpta på K-rauta. Har väl en del kvar om det fattas någon... Vita, beiga och orange Edit::: http://www.imolaceramica.it/mountpoint/pdfyoyo.pdf
ypsira: Tack så mycket för det snabba svaret. Den kanten hade vi inte noterat.
ikeahantverkaren: ok.. ;)...man kan säga att den som utför renoveringen i badrummet står ansvarig i 10 år om det skulle bli en läcka av något slag.. samt att utbytet av golvbrunn får man stå för själv i vissa föreningar och i vissa inte.. tack för svaren ::)
Katti: Våra kompisar har kaklat in en inbyggd hylla i själva väggen. Smart och snyggt men huset är nytt så jag vet inte än om det funkar bra i längden. Såg ett annat inlägg här http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Badrum;action=display;num=1128099687 där någon hade gjort en läcker mosaikklädd nisch i duschen där han tänkte sätta in glashyllor. En ännu bättre idé på
Phille: [citat] Det går men det är varken godkänt eller lämpligt då man inte vet hur det fungerar som tätskikt.
Per-Erik: Jag limmade & skruvade.. Hade lim över från golvet.. Behövdes kanske inte.. men sämmre blir det iallafall inte..
yonna: Det är otroligt att det skall vara så svårt att lägga fall i badrum. Lägger du fallet alltför brant riskerar du att få rundgång - vilket hände mig vid senaste badrumsrenoveringen. Duschvattnet föredrog att runda brunnen och följa väggen runt hela badrummet innan det bestämde sig för att ta sig ner i brunnen >:(. Detta innebar att jag under 15 år fått torka hela badrumsytan
yonna: Du kan säkerligen få låna hem ett par plattor & testa. Jag testade själv en par hallgolvsplattor från Golvpoolen med intressant resultat ... det visade sig att jyckehåren fastnade i den - som jag trodde - släta ytan och golvet skulle bli jättesvårt att hålla rent. Stänk lite tvållödder på plattorna, lägg på badrumsgolvet och trampa omkring ;). Själva golvmaterialet kommer
pellefant: i våran relax på 34m2 golv med syrafast frostsäkert klinker och ca 12 m2 kakel på vägg med tätskikt mm, tre golvbrunnar ska det gå på ca 15 000 för material och ca 15000 för arbetet med kvitto
Katti: Jag uttrycker mig visst inte helt klart. :-/ Det är bara själva materialkostnaden jag är ute efter, alltså utan arbetsinsatts. Jobbet hoppas vi nämligen att broder golvläggare tänker göra mot en back öl el dyl. ;) Skall jag tro att 50% av dina 400:- är jobb och resten material, i så fall borde det bli ca 200:- för tätskikt "i hink" sas, är det rimligt eller är arbetskostnaden en
Freddi: Hej! Jag har beslutat mig för att lägga klinkers i badrum och hall samt kakla väggarna i badrummet i mitt Älvsbyhus. Vill bara kolla hur ni andra med Ä-hus har gjort med gipsskivor på väggar och golv eftersom det är spånskivor som standard. Jag har hört att man ska använda sig av 13 mm gipsskivor på väggarna i badrummet ovanpå befintliga spånskivor men då undrar jag om det räcker
perese: Vi gav för 4m2 golvmatta i tvättstuga 1500:- och då endast arbetet med att lägga och spackla upp. Mattan kostade ca 1200:- (eminent matta) Badrummet kostade ungefär likadant fast där tog vi en något dyrare matta = högre kvalitet 2mm eminent med antihalk inbyggt. Vi bor i Uppsala. Peter
tynnis: Du behöver inte fuktspärra tvättstugan, men en bra ventilation är alltid bra.
micra: Importfabriken har varit en jättebra leverantör till oss! Vi köpte ett PZS 0909 ångbad av dem. Servicen var perfekt! Vi fick bl.a med en cd-skiva med monteringsinstruktioner och ångbadet levererades på utsatt tid. Dessutom har dom en bra utställning om man vill åka och titta på produkterna. Rekommenderar dom verkligen. Förutom kanonservice är de billiga!
piliz: tack för alla länkar. hittade själv en länk till en portal där de flesta svenska företag finns med sina badkar/badrumsmöbler. http://www.badrumsportalen.se/ / Fredrik
Gutte: En grå i alu funkar säkert bättre än en i plast. Kör på den ni tycker passar bäst ;)
morsan: [citat] Ja ??? Det fungerar, speciellt om det bara ska hålla några år tills badrummet ska göras om ;) Vårt badrum var babyblått :P Vårt eget hus visserligen, men badrummet får vänta ett tag ;)
Per-Erik: Ett bra lim för detta är tex Ardex S48.. använde jag o det fungerade utmärkt. Blev ruggit stabilt. är i pulver form (5 kg) blandas med vatten blir en vit gegga.. Själv så limmade jag & skruvade.. väntade 24 h eller likande sen tog jag bort skruvarna. Bra blev det..
jessica: Ett par kompisar målade sitt kakel i köket. Det gjordes av en målare. Om jag tyckte det var så snyggt sen ::) kan jag nog inte säga. iof så målade dom det vitt..men jag tror inte jag gjort det själv ::)