Badrum
GoForIt: Kan väl vara lite svårt att lägga fall mot en golvbrunn i en stor tvättstuga kanske. Men närmast golvbrunnen måste det väl finnas. Vad som är mer allvarligt är ju om det lutar ut till hörnet som du beskriver.. Borde väl påpekas vid en besiktning.
Jehu: Man bör tänka på att stolen hamnar så att man inte sätter sig snett på den - om den kommer nära en sidvägg t ex. Man kan då vinkla den lite så att man naturligt sätter sig rakt. Annars kommer den att vicka loss efter ett tag.
ByggaNytt: Mera info att läsa (mycket bilder): http://www.ardex.se/broschyr/pdf/S1-K_folder12.pdf
schenjon: Jättetack för det svaret,, då kan jag sätta igång igen :) Mvh / Henrik [citat]
ikeahantverkaren: jag har mött pensionerade kakel gubbar som påstått att fuktspärr inte behövs så jag tror inte riktigt på det klienteet som inte hängt med den senaste tiden ;) är badrummet 20 år så måste även golvbrunnen bytas vid renovering alla golvbrunnar före -91 måste bytas
boffman: Okej! Jag tror jag har all info som krävs för att börja projektera upp detta nu.. :) Det var verkligen hjälpsamma och kunniga människor på detta forum. Härligt! Får ännu en gång tacka för svaren!!
Lidman: Sen finns det de som säger att man inte ska stänga in eventuell kondensfukt som uppstår i utrymmet under toastolen med silikon. // Lidman
Per-Erik: Yepp.. så gjorde jag.. Hammare huggmejsel & borrmaskin... OBS du får inte försöka bända bort det som sitter i muffen.. då går muffen sönder.. Utan försök att hugga bort bit för bit.. Tar tid.. men det går... lätt är det heller inte..
ByggaNytt: [citat] Det är ju att rekommendera men det viktigaste är ju runt golvbrunnen (=självklart). Jag löste "fallet" utanför golvbrunnen genom att använda olika storle på tandspackeln när jag limmade golvgipsskivorna. Blir hyfsat bra och är ju ganska enkelt!
CarMan: JAg har ett ka från BT, men jag vet inte vad anslutningarna heter. här är bilder på avlopp & varm / kall vatten [bild] [bild]
fiddeli: Vi har också valt vitt kakel 20x20 samt "ljust terracottafärgade" (ungefär i alla fall) plattor på golvet. Vår kakelsättare avrådde från vita fogar samt alltför ljusa och alltför enfärgade klinker, pga att de orsakar extra städarbete. Vi kommer att ha vita skåpsluckor, rostfria häångare, handtag etc, samt några trädetaljer. T ex en bänkskiva med ett nedsänkt handfat. Jag har
Per-Erik: det är nog ingra problem.. sätt en tejp bit där du ska borra så glider inte borren i väg.. Sen ska du INTE använda slagfunktionen på borrmaskinen..
Ulmian: Det är ca 11 kvm som skall bilas, vilket innebär att det blir en del avfall.... Blir nog många vändor med släpvagn också... :P #3. Precis, psamuels. Det var exakt den tråden jag menade. Får undersöka om BigBag-varianten finns i S-vall. Tack för svaren! Måste säga...ehum...skriva att det här forumet är kalas för den som vill mycket men vet lite emellanåt...
coztello: Hade tänkt sätta fiberremsa för att vara på den säkra sidan. Nästa vecka blir det att lägga fuktspärr på väggarna. Om jag har förstått allt korrekt så drar jag ut fuktspärren en bit ut på golvet (2dm) eftersom jag sätter kakel på väggarna innan jag lägger fuktspärr på golvet.
Mjölnaren: Har heller aldrig hört att kommunen skulle ha något med detta att göra. Jag tog kontakt med mitt försäkringsbolag (Länsförsäkringar) Dom har en avdelning för förebyggande åtgärder. Det kom ut en man till mig (kostnadsfritt) och vi tittade igenom hur jag hade tänkt göra. Det ända dom krävde var att jag kunde säga ;) att jag hade nödig kunskap. Där efter fick jag en broschyr
Johan_A: Vi valde bort allting i badrummet. Vi har badkar och handukstorken satte vi där radiatorn skulle suttit, det är en 1,60 hög från svedbergs. Vi satte ett högskåp mittemot toalettstolen och i framtiden ska vi ha ett låg skåp jämte högskåpet. Vi har satt in spottar, de moterade vi uppifrån, eftersom man kommer åt där innan man gjort övervåningen.
cpalm: På www.rinkabyror.se finns en FMM Förlängningsmutter vilket kanske skulle funka? [bild]
Per-Erik: jag hade ingen matta utan körde på kabel som jag la ut.. tätare på vissa ställen och inte så tätt på andra.. :) Märke.. kommer inte ihåg.. sitter på jobbet nu ::) så jag kan tyvvär inte kolla heller.. :-/
mats99: Har en kanonbra målare som gjorde hela min övervåning (66m2) gipsplank spackla & slipa 4 timmar!! Och, ja.. Han skall få måla också.. Mats
perese: [citat] Om du skall få det godkänt så skall golvmattan läggas först och därefter väggmattan. Vattnet skall rinna ner på mattan utan komma mot skarven. Jag personligen skulle ta bort den gamla mattan men jag är inte man att säga om det är ok eller inte. Peter
synpunkter: Ska den sitta i taket eller en bit ner från taket? Jag satte en i taket och köpte gardingstångsprylar från Kirsch. Kanon. Finns på Hemtex osv. Den andra varianten, med en stång som är svängd som sitter en bit ner finns på alla byggvaruhus.
Butcher: Tog faktiskt ett produtkblad på just de brunnarna igår. Det är kanske dem de menar. Tycker det verkar intressant då kan man kanske ha 30*60 plattor på golvet oxå, ska ha det på vägggarna iaf.
OLHA: Hej, Är inblandad i lite tjöt runt det här. Mars -93 ändrade dom reglerna för plastmattor. Innan dess var det helt ok. Därefter inte som tätskick. Enligt PER (Plattsättarnas.... någonting.) Men vi är inte klara ännu så f-n vet hur just det går!
deselby: Hej igen, tack för alla bra råd! Jag kanske har förklarat lite dåligt. Det är alltså inte fogen mellan plattorna som är borta, tvärtom ser kakelväggen hel ut när man tittar på den framifrån. Det är fästmassan bakom kaklet mot plastmattan som är borta. Man kan alltså bara se det om man lägger sig på golvet och pillar bakom kaklet. Då kan man känna att det är hål där. På
lindab: Hur rengör jag riktigt gamla fogar i badrummet bäst? Var på en målerifirma och frågade om de hade ngt bra medel, men dom visste inte!?
lajo01: Jag lånar tråden helt kort eftersom jag faktiskt har just detta förhållande, teglade innerväggar innanför betonggrund, i ett rum i källaren som jag tänkte lägga klinker på o göra om till en dusch. Detta är alltså en helt ok lösning eller? Teglet sitter som berget o är "hyffsat" jämnt. Behöver man spackla upp en helt jämn yta eller bara nog mycket kakelfix för att det ska bli
holmizz: Jag tror det är vanliga 145 or, men jag får väl riva upp golvet och kolla. Tack för svaret.