Snuttjulle skrev:
Hittar ingen info på IKEAs hemsida ang inbyggnads djup och min avstånd uppåt
Avståndet till omgivande byggnadsmaterial 50 mm och det fria utrymmet ovanför lampan skall vara minst 25 mm. Lampan är 72 mm i diameter och 60 mm hög. Då blir byggdjupet 85 mm.

Jula har en inbyggnadsbox för 39 kr som jag rekommenderar
http://www.jula.se/Butik/docs/produkt.asp?OrderId=752531599&pf_id=SE-402097

sveag skrev:
Jag söker fortfarande efter spottar till mitt badrum. Jag har letat på nätet utan resultat och hoppas få hjälp här. söker spottar klass ip44 som ska vara ställbara då de ska monteras i ryggåstak, ca 30 graders vinkel. de ska vara låga då jag inte har mer än 15cm isolering till yttertaket.
Jag köpte mina spotar på Harald Nyborg. 3x35W 12v IP44, vinklingsbara 30 grader  149:- Dem skulle ha minst 8 cm utrymme bakom sig.

Jocke

Fattar inte varför det ska vara så svårt att även skriva ut minsta avstånd bakåt. Denna infon får man leta efter på varja sida. >:( >:(

Är det inte lite tråkigt att alla vill ha spottar i taket ?!?!
Tycker inte dom ger det bästa ljuset. I badrumsprojekt som pågår hemma har vi köpt fasta lampor från Belid, Mini Bullo för att komplettera spegelspottarna.http://www.belid.se/

triumph skrev:
Är det inte lite tråkigt att alla vill ha spottar i taket ?!?!
Tycker inte dom ger det bästa ljuset. I badrumsprojekt som pågår hemma har vi köpt fasta lampor från Belid, Mini Bullo för att komplettera spegelspottarna.[länk]
Håller med dig. Skulle gärna dölja belysningen helt men då det är krav på IP klasser mm så ger jag mig inte på att bygga något själv. Men har någon något bra tips om dold belysning i badrum så tar jag emot tipsen med öppna armar.

Jag är oxå ute och letar efter spotlights med så litet inbyggnadsdjup som möjligt.
Dilemmat gäller badrummet. Kan sänka taket med 40mm eller 130mm, inget emellan för då kommer ventilationen ivägen för taket.
Har för mig att det ska finns spots med 30mm inbyggnadsdjup?

pante skrev:
Jag är oxå ute och letar efter spotlights med så litet inbyggnadsdjup som möjligt.
Dilemmat gäller badrummet. Kan sänka taket med 40mm eller 130mm, inget emellan för då kommer ventilationen ivägen för taket.
Har för mig att det ska finns spots med 30mm inbyggnadsdjup?
Ja det finns 30mm, skall själv ha dom.. 8-)
kollade när jag var på Ikea i går och dom krävde 50cm!! lite tungt :(

Ikeas lampor måste va minst 50 cm ovanför stället de ska belysa.. Har själv monterat Ikeas spottar i taket, 9 st på 8 kvm... Kanon... finns ett inlägg tidigare i tråden där man skrivit ut måtten... Jag har de inte i huvet nu...

Dom finns på Krauta också.
30mm monteringsdjup. Då räcker det med en 25/45 regel och 13mm gipsskiva.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.